Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

HannaZ

Trådstartare
Har kikat runt efter ett komplett kraftfoder som har högt vitamin + mineralinnehåll då jag inte fodrar själv och vill slippa att andra ska behöva pytsa i från olika burkar + att jag endast vill ge lite spannmål och därför hålla ner givorna. Gärna också att fodret innehåller tex lucern för att det ska ta lite längre tid att äta.

Hittade detta foder - Ströh Cura Caballo "Scandinavian Müsli".

http://www.stroeh.se/s/shop/artikel/Haestfoder/Cura-Caballo-Haestfoder/4470-Cura-Caballo-Haestfoder-Scandinavian-Muesli-25-kg-saeck.htm#unten

Innehåller över lag väldigt höga värden både av mineraler och vitaminer. Tillverkaren skriver att fodret inte får utgöra mer än max 25% av den totala fodergivan inkl hö och halm pga de höga värdena.

100 g foder/100kg häst ska täcka dagsbehovet av mineraler/vitaminer. Detta passar mig utmärkt då det är en häst av kallblodstyp/ponny som ska ha det och hon främst ska ha grovfoder.

Prismässigt blir det ju också fördelaktigt ca 310 kr/25 kg. En säck lär räcka gott och väl en månad.

Har inte analysen på hösilaget än men tror att värdena är ok proteinmässigt då tex två halvblods 2,5-åringar fodras med det och dom ser fina ut (de får bara havre och betfor utöver hösilaget).


Nån som har erfarenhet av fodret eller vill kommentera de astronomiska innehåller av vitaminer och mineraler?
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ingen mer än jag som tycker att det är intressant med ett foder där 0,5 kg täcker mineral - och vitaminbehovet för en 500 kg-häst?
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja jag ska iallafall prova detta. Mineral/vitaminmässigt är det bara Ca/p-kvoten i grovfodret som man får kolla och ev komplettera, känns väldigt smidigt tycker jag. Jag fodrar och lägger bara upp mat 2 ggr i veckan så jag tycker att det är väldigt praktiskt att det är lätt för andra att fodra min häst.

Och billigt blir det - 7,50/dag ca. Om man inte vill använda havre och betfor vilket är vad som ingår i hyran där jag står får man dra av 200 kr/ mån. För mig blir det alltså bara 30 kr dyrare att fodra med detta foder, och då ingår mineraler/vitaminer.

Jag vill helst ge så lite kraftfoder/spannmål som möjligt så då känns det bra att bara behöva ge 0,5 kg. Detta innehåller dessutom lite lucern.

Hoppas det faller lilla hästen på läppen.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

En i mitt stall fodrar med detta och jag blir mer och mer sugen på att prova, särskilt nu när vår nya analys har kommit och jag kan inte få ihop det alls. Jag fixar fodret men vill helst inte heller stå och hålla på med massa burkar så det kunde kanske vara värt att prova.

Kan givetvis kolla i stallet men finns det full innehållsförteckning på säcken? Kan inte hitta på någon hemsida och jag vill gärna veta exakt vad som är i.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Nu har jag inte orkat sitta och jämföra siffrorna, men Fibergi har ju annars ett koncentrat, Fibergi Müsli, som har lite samma tanke. Vet inte om det blir billigare i pris osv, men jag ville iaf tipsa om det!
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Nu har jag inte orkat sitta och jämföra siffrorna, men Fibergi har ju annars ett koncentrat, Fibergi Müsli, som har lite samma tanke. Vet inte om det blir billigare i pris osv, men jag ville iaf tipsa om det!

Tack för tipset! Ser ut att ligga ännu högre i mineral och vitamininnehåll och även i protein. Ska kolla priset. Skulle ju också kännas bra att köpa en svensk produkt.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Om det nu är mineral och vitaminvärdena du är ute efter så ligger ju Krafft Pluss Grön ännu högre.

I mina ögon är det ett hiskeligt dyrt foder det du tittar på med tanke på vad man får för det. Lite havre och en skvätt mineraler är väl inte så svårt att blanda ihop att det är värt att lägga de extra pengarna på ett dyrt müslifoder? Sen att det skulle täcka mineralbehovet med 5hg till en 500kg häst är ju falsk marknadsföring, beror på mineralinnehållet i grovfodret, som vanligt.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Nja, ca/p-kvoten får man ju titta på men det finns ju andra ämnen man är intresserad av, tex att slippa ge extra selen vilket ju är mer regel än undantag med våra selenfattiga jordar. Och som du kanske har läst vill jag behöva blanda så lite som möjligt och 200 kr i månaden kommer inte direkt att ruinera mig.

Men nu lutar det mer åt Fibergi musli, det ligger ungefär på dubbla värdena vad gäller vitaminer och spårämnen jämfört med Krafft Plus.
 
Senast ändrad:
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Vet inte riktigt vad du menade och vad det var svar på med "Nja, Ca/p-kvoten får man ju titta på". Jag menade att av ett företag säga att si el så mycket täcker blabla, så är det falsk marknadsföring för de har ingen aning om vad som tillförs via grovfodret. Har jag högt Ca i mitt grovfoder tex och tillför tex det Ströh som du nämner så blir det ju ÄN värre kvot. Det är inte alltid bra bara för att värdena är höga.

Selen behöver alltid tillsättas ja?

Sen för mig betyder inte blanda så lite som möjligt att inte blanda alls. Hade vi pratat sju sorter är det en sak men att tillföra en skopa mineraler eller vad det blir till en skvätt havre är ju inte direkt att dutta hit och dit. Men nej, 200kr är väl inte hela världen men fortfarande 200 kr. ;) Och det där fibergi hade ju om inte annat höga vitaminvärden, behövs så mycket för en normalhäst?
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Edel Topp står sig inte så bra i konkurrensen vad gäller vitamin och mineralinnehåll faktiskt.

Det beror på hur du räknar.
Prismässigt så gör det det.
Ge ett kg av det och du kan dra bort ett kg hö.
Då så blir det billigt.

Annars så kan du väl ge ett pelleterat mineralfoder.
Det brukar hästarna äta rakt av.

Sedan så är det ju bra att räkna på vad man egentligen behöver lägga till.
Hästar mår inte bra av överutfodring av vare sig vitaminer eller mineraler.
Mina hästar behöver bara litet fosfor och selen som tillägg.
Ingenting annat.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Tänkte fel.
Återkommer.
 
Senast ändrad:
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Vet inte riktigt vad du menade och vad det var svar på med "Nja, Ca/p-kvoten får man ju titta på". Jag menade att av ett företag säga att si el så mycket täcker blabla, så är det falsk marknadsföring för de har ingen aning om vad som tillförs via grovfodret. Har jag högt Ca i mitt grovfoder tex och tillför tex det Ströh som du nämner så blir det ju ÄN värre kvot. Det är inte alltid bra bara för att värdena är höga.

Selen behöver alltid tillsättas ja?

Sen för mig betyder inte blanda så lite som möjligt att inte blanda alls. Hade vi pratat sju sorter är det en sak men att tillföra en skopa mineraler eller vad det blir till en skvätt havre är ju inte direkt att dutta hit och dit. Men nej, 200kr är väl inte hela världen men fortfarande 200 kr. ;) Och det där fibergi hade ju om inte annat höga vitaminvärden, behövs så mycket för en normalhäst?

Nej 200 kr är inte mycket så om jag betalar 100 eller 200 i månaden för mineralerna känns oväsentligt. Ska jag i mitt fall ge en skopa havre så får jag ändå släpa hem en säck havre + vitamin/mineralpellets + ev selen/e. Tar jag inte hem havren själv så räknas det som att den ingår i hyran och då blir det 200 kr tillägg i hyra för att jag ger av det foder stallägaren tillhandahåller.

Samma gäller för Edel Topp. Även om jag skulle kunna byta ut ett kg hö mot ett kg av detta så skulle jag bara förlora på det. Dels får jag betala för 1 kg kraft - vilket jag förutsätter blir mer än de ca 7 kr som 0,5 kg fibergi musli hamnar på dels utnyttjar jag mindre av det grovfoder jag redan betalt för (15 kg ingår).

Att kolla Ca/p-balansen innebär ju inte att jag bara kan tillsätta Ca om det är för lågt, även fosfor går att köpa. Och måste kvoten justeras för att grovfodrets värden är fel så kommer inte 4-500 g av nåt foder att styra upp det utan jag måste komplettera med kalcium- eller fosfor-tillskott separat.

"Behövs så mkt för en normalhäst? Nej så då kan jag minska givan ytterligare.

Och jag vill verkligen blanda så lite som möjligt för jag har fullservice 5 dagar i veckan och då varken fodrar eller lägger jag upp själv.

Har du full vitaminanalys på ditt hö Inte_Ung?
D-vitamin är ju något som i stort sett alltid behöver tillsättas vintertid. Förutom A och D-vitamin är det ingen risk för förgiftning. E och K-vitamin krävs extremt höga doser och de vattenlösliga vitaminerna kissas ut.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

http://www.kvarnbyfoder.se/documents/FORSTA SIDAN/Vitafor Mineralfoder.pdf

Balans samt proteinmineral hos Kvarnbyfoder är annars rejält koncentrerade på mineraler samt vitaminer. Analys finns på sista sidan i dokumentet.

Skulle absolut kunna vara ett alternativ (är inne på Fibergi musli, mindre mängd, svensktillverkat, och kan köpas nästgårds), speciellt om det visar sig att grovfodret har lägre proteinhalt än vad vi tror. Fast jag gillar musli bättre, fyller lite mer i krubban och ser smakligare ut. Prisskillnaden blir kanske 50 kr så det är ju en smaksak.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Har du full vitaminanalys på ditt hö Inte_Ung?
D-vitamin är ju något som i stort sett alltid behöver tillsättas vintertid. Förutom A och D-vitamin är det ingen risk för förgiftning. E och K-vitamin krävs extremt höga doser och de vattenlösliga vitaminerna kissas ut.

Nej men man vet ungefär vad ensilage, hösilage, hö resp halm innehåller.
Så det går bra att utgå från riktvärden.

Om hösilaget har legat på slag och blivit belyst av solen så räcker D-vitaminet.
Halm som soltorkat innehåller mycket D-vitamin.
Ensilage och hösilage innehåller mycket A- och E-vitamin.
Om man utfodrar ensidigt med ett ensilage som inte legat på slag och blivit solbelyst så kan det behövas vitamin D.
Och om man fodrar med ett hö som inte är så grönt så kan det behövas A-vitamin.

Men i normalfallet så behövs inga tillsatser.

Även för E-vitamin finns en maximal toleransgräns.
K-vitamin behövs inte - det tillverkas i tarmen.

Källor:
Utfodringsrekommendationer för häst, SLU
Hästens Näringsbehov och utfodring, Christina Planck, Margareta Rundgren
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Ja jag skrev precis att för e-vitamin och k-vitamin krävs mkt höga doser för toxicitet.

Och vad gäller d-vitamin så är det viktigt för omsättningen av calcium i skelettet så jag tänker inte chansa, speciellt inte som vi har hösilage. Betakaroten sjunker förresten i hö som legat i solen men halten av vitamin D bevaras. På våra breddgrader verkar det dock som att ett tillskott kan behövas oavsett.
 
Sv: Ströh Scandinavian Müsli - Skyhögt i mineral och vitamin....!

Med ett silage så behöver du knappast tillsätta vare sig A-vitamin eller E-vitamin.
Man ser ofta på vintern att hästar kissa orange kiss, och då kan man vara säker på att mängden betakaroten räcker.
Det kan dessutom lagras i fettvänaden.

... men halten av vitamin D bevaras. På våra breddgrader verkar det dock som att ett tillskott kan behövas oavsett.
Belysning med solljus skapar D-vitamin.
Att det inte skulle räcka på våra breddgrader finns det inga belägg för.
Tvärt om så tyder all forskning på att det gör det.
Jag kompletterar med solbelyst halm och vet att mitt hösilage legat på slag under i alla fall minst en solig dag.
Det räcker.

Du ville ha en billig lösning.
Billigast är att inte ge tillskott som inte behövs.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad ska man göra när man inte kan få sitt hösilage analyserat? Jag har mina hästar inhyrda och man har även mjölkgård.Vårens skördar...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: lakrits
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 584
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp