Q

Queen

Hej!

Vilket strö använder ni till era råttor, finns det något negativt och/eller positivt med det?

Är Toa - Lätt ett bra alternativ?

Har inte provat Toa Lätt men har hört att det varierar. En del råttor trivs med det medan det torkar ut tassarna och blir för hårt för andra.

Aspflis har jag bara hört positivt om förutom priset :)

Tidningspapper är bra, dammar inte, kul för råttorna om man remsar det, men börjar snabbt lukta och behöver göras rent oftare.

Själv använder jag tidningspapper :)

Jag har andvänt toa-lätt när jag hade råttor, det suger upp urin bra, och håller lukten borta, däremot så är det lite väl hårt att sova på, så mina råttor sov på en hängmatta.

Jag använder bara ToaLätt till toahörnen/lådorna, det dammar en del och är lite för hårt för råttorna att gå på. Dessutom rätt dyrt. Så har jag fullt med tidningspapper i resten av buren (tjejerna kissar inte i toalådorna utan mest på sina sovplatser :crazy: , och tidningspappret suger faktiskt upp kisset bra, så mycket luktar det inte).

Jäkla lyx! Där ser man fördelen med honor. Mina grabbar börjar lukta direkt och honorna luktar ingenting :p Fast grabbar är ändå bäst *storleken HAR betydelse* :D

Jo, jag tänkte lite på det innan jag köpte råttorna (hanarnas urin kan även vara mer allergiframkallande, och eftersom jag redan har en rad allergier...), dessutom är det ju lite mer fart i honor! :D Aldrig tråkigt med tjejerna lösa i lägenheten. :crazy: :D

Jag hade kutterspån till mina. Jag försökte med Toa-lätt, men de blev så oaktiva av det, det var ju inte lika lätt att sprätta och gräva i...

Jag hade kattsand i toalådorna och stallspån i övriga buren. Ett tag körde jag tidningspapper under vilket funkade bra(enkelt att städa :angel: ), men då jag flyttade hemifrån fick det ändras på... tidning läser man ju billigast på nätet :D

Precis, allergin är ju stora nackdelen :crazy: Är ju själv allergisk mot både pollen, sulfa, kaniner och marsvin så jag borde egentligen hålla mig till honor :angel: men hur lätt är det på en skala?! :angel: :D :love:

Glömde skriva att jag använder spån till tjejerna också :o Köper stora spånbalar från stallet, dammfritt. Använder det tills jag hittar något bättre just för att de tar allt tidningspapper till ett enda bo så det inte blir något kvar i botten alls :p Har tänkt kika efter aspflis men inte hunnit kolla så noga ännu. Något spån tänker jag då rakt inte fortsätta med, det är en sak som är säker...

Jag gjorde som så att jag köpte en bal spån från en hästbutik,,,,för ca 55 kr har man spån läääääänge.
Kattsand o dyl luktar för konstigt ihop med råttkiss tycker jag. :D

Liknande trådar

Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 841
Senast: warg
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka