Strö i transporten

cili

Trådstartare
Har ni strö i er transport? Och i så fall vilken typ?
Hur kommer det sig att ni valde just den typen av strö?
Mockar ni ut allt (alltså även det rena ströet) mellan gångerna, eller låter det ligga kvar?

Jag har spån i transporten. Mockar ut smutsigt spån och sopar ihop rent spån i en hög. Jag gillar när det är smidigt :D
Spån som i kutterspån eller pelletsvarianten? Jag funderar lite på den sistnämnda p.g.a. att det tar liten plats att förvara och inte dammar så länge man håller det lite fuktigt, men samtidigt är frågan hur bra det är med den där fukten om det får ligga kvar mellan gångerna?

Spån som i kutterspån eller pelletsvarianten? Jag funderar lite på den sistnämnda p.g.a. att det tar liten plats att förvara och inte dammar så länge man håller det lite fuktigt, men samtidigt är frågan hur bra det är med den där fukten om det får ligga kvar mellan gångerna?
Ingen fukt i transporten! Spånpeölets utan att fukta absolut men inte fukta ströet i transport. Alltid hålla den så torr som möjligt. Jag har haft både spån och torv i min beroende på vad jag haft hemma just då.

Ingen fukt i transporten! Spånpeölets utan att fukta absolut men inte fukta ströet i transport. Alltid hålla den så torr som möjligt. Jag har haft både spån och torv i min beroende på vad jag haft hemma just då.
Då har man ju istället problemet med att det blir en dammigare miljö för hästen att åka i. Lite pest eller kolera. Kan man förvara fuktig spånpellets i en hink i stallet mellan användningarna? Eller blir den äcklig då? :D . Min häst står på halmbädd i boxen, annars hade det ju varit enkelt att skyffla in transportströet där efter användning och alltid lägga in en ny omgång i transporten i samband med att det är dags att köra.

Då har man ju istället problemet med att det blir en dammigare miljö för hästen att åka i. Lite pest eller kolera. Kan man förvara fuktig spånpellets i en hink i stallet mellan användningarna? Eller blir den äcklig då? :D . Min häst står på halmbädd i boxen, annars hade det ju varit enkelt att skyffla in transportströet där efter användning och alltid lägga in en ny omgång i transporten i samband med att det är dags att köra.
Fuktig spån i hink lär börja mögla om det står en tid. Jag tycker nog inte att spånet eller torven dammar i transporten alls. Men så är jag noga med att välja rätt sorts kutterspån som är filtrerat. Vad jag sett i kameran så är det höet tex som små partiklar dammar runt ifrån. Men absolut att ha nytt fräscht underlag varje gång är ju toppen :) . Kan du inte ha halm i transporten med?

Fuktig spån i hink lär börja mögla om det står en tid. Jag tycker nog inte att spånet eller torven dammar i transporten alls. Men så är jag noga med att välja rätt sorts kutterspån som är filtrerat. Vad jag sett i kameran så är det höet tex som små partiklar dammar runt ifrån. Men absolut att ha nytt fräscht underlag varje gång är ju toppen :) . Kan du inte ha halm i transporten med?
Jodå, jag kan ha halm där. Men det blir ju inte samma uppsugningsförmåga som med spån, så det sistnämnda känns fräschare eftersom transporten även kommer användas till andra saker än bara häst :) .
Filtrerat kutterspån... Känns som att det finns en helt ny värld utanför min halmverklighet. Får spana in det!

Jag har kutterspån. Tycker att det funkar fint och ser ingen anledning att byta.

Halmpellets!
1 det suger åt sig fukt när transporten bara står.
2 det är enkelt att mocka ut.
3 när hästen går ut från transporten och drar med sig hälften av ströet ut som sen direkt blåser bort så har man inte dekorerat tränarens stallplan med halm eller kutterspån, halmpellets förmultnar snabbt och smidigt också :).

Jag har samma som jag har i boxen, så för tillfället är det torvmix (men det har varit enbart spån också, tycker att det går bra med vilket som). Jag mockar bara ut det som är blött mellan gångerna.

Jag har en blandning av råspån och filtrerat kutterspån. Att jag blandar beror på att råspånet ligger still i botten (som en bädd) och har en bra sugförmåga, kutterspånet har jag bara för "fluffet"/det ser mjukare och trevligare ut ;)
(Jag har lika i boxarna btw)
Men nu har jag två tanter som står still och inte rör till något heller, så det är lätt att hålla rent och snyggt :up:
P.s jag ser alltid till att sopa rent från kanterna, så att det inte ligger strö mot trä eller aluminium utan bara på gummimattan.

Alltid strö i transporten så att hästen vågar kissa troligare om den vill det.
Haft både spån och halm beroende på vad vi haft som strö i stallet, men halm kan i värsta fall bli lite halkigt i vissa fall.
Lämnar aldrig strö i trailern annat än isåfall kruttorrt strö hopsopat i hög om det är trägolv och vanlig gummimatta över.. helst vill jag ha spån .

Limmade golv så lämnar jag torr strö (spån) om trailern används regelbundet under perioden.

Det jag har i boxarna. Halm just nu.
Annars helst råspån.
Sopar aldrig ur men städar givetvis bort blött strö tex.
Eller jag städar ju ur ibland och byter men aldrig efter varje åk.

Vi har kutterspån i, mockar ut Bajset direkt när vi kommer fram till travet, mockar också direkt när vi kommer hem. De som är torrt får ligga kvar, sen städar vi ur den helt ett par tre gånger per år med tanke på att vi fraktar hö i den också.

Kör med pellets som jag blött upp lite med varmvatten i en skottkärra. Häller in det i transporten när det är någorlunda torrt. sen mockar jag ut all skit och kiss efter varje körning och låter spånet ligga i en hög i mitten.

Oftast har jag inget då dom flesta resor är under eller strax över milen.

Vid längre resor eller om hästen behöver stå i transporten har jag halmpellets i och tar ut allt när jag kommer hem, det rena åker in i en box.

Har ni strö i er transport? Och i så fall vilken typ?
Hur kommer det sig att ni valde just den typen av strö?
Mockar ni ut allt (alltså även det rena ströet) mellan gångerna, eller låter det ligga kvar?

Har spån i tjockt lager så de kan kissa utan att det skvätter. Mockar ur direkt och sköljer och skurar bort kiss o bajsfläckar när jag lastat ur. Mockar ur allt stö på om vi ska köra annat eller hur långt det är till nästa ggr vi ska träna. Tränar borta minst en ggr i veckan.

Lagen säger att man ska strö i transporten när hästarna ska åka.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 294
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur