Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Spån som i kutterspån eller pelletsvarianten? Jag funderar lite på den sistnämnda p.g.a. att det tar liten plats att förvara och inte dammar så länge man håller det lite fuktigt, men samtidigt är frågan hur bra det är med den där fukten om det får ligga kvar mellan gångerna?Jag har spån i transporten. Mockar ut smutsigt spån och sopar ihop rent spån i en hög. Jag gillar när det är smidigt
Ingen fukt i transporten! Spånpeölets utan att fukta absolut men inte fukta ströet i transport. Alltid hålla den så torr som möjligt. Jag har haft både spån och torv i min beroende på vad jag haft hemma just då.Spån som i kutterspån eller pelletsvarianten? Jag funderar lite på den sistnämnda p.g.a. att det tar liten plats att förvara och inte dammar så länge man håller det lite fuktigt, men samtidigt är frågan hur bra det är med den där fukten om det får ligga kvar mellan gångerna?
Då har man ju istället problemet med att det blir en dammigare miljö för hästen att åka i. Lite pest eller kolera. Kan man förvara fuktig spånpellets i en hink i stallet mellan användningarna? Eller blir den äcklig då? . Min häst står på halmbädd i boxen, annars hade det ju varit enkelt att skyffla in transportströet där efter användning och alltid lägga in en ny omgång i transporten i samband med att det är dags att köra.Ingen fukt i transporten! Spånpeölets utan att fukta absolut men inte fukta ströet i transport. Alltid hålla den så torr som möjligt. Jag har haft både spån och torv i min beroende på vad jag haft hemma just då.
Fuktig spån i hink lär börja mögla om det står en tid. Jag tycker nog inte att spånet eller torven dammar i transporten alls. Men så är jag noga med att välja rätt sorts kutterspån som är filtrerat. Vad jag sett i kameran så är det höet tex som små partiklar dammar runt ifrån. Men absolut att ha nytt fräscht underlag varje gång är ju toppen . Kan du inte ha halm i transporten med?Då har man ju istället problemet med att det blir en dammigare miljö för hästen att åka i. Lite pest eller kolera. Kan man förvara fuktig spånpellets i en hink i stallet mellan användningarna? Eller blir den äcklig då? . Min häst står på halmbädd i boxen, annars hade det ju varit enkelt att skyffla in transportströet där efter användning och alltid lägga in en ny omgång i transporten i samband med att det är dags att köra.
Jodå, jag kan ha halm där. Men det blir ju inte samma uppsugningsförmåga som med spån, så det sistnämnda känns fräschare eftersom transporten även kommer användas till andra saker än bara häst .Fuktig spån i hink lär börja mögla om det står en tid. Jag tycker nog inte att spånet eller torven dammar i transporten alls. Men så är jag noga med att välja rätt sorts kutterspån som är filtrerat. Vad jag sett i kameran så är det höet tex som små partiklar dammar runt ifrån. Men absolut att ha nytt fräscht underlag varje gång är ju toppen . Kan du inte ha halm i transporten med?
Spån som i kutterspån eller pelletsvarianten? Jag funderar lite på den sistnämnda p.g.a. att det tar liten plats att förvara och inte dammar så länge man håller det lite fuktigt, men samtidigt är frågan hur bra det är med den där fukten om det får ligga kvar mellan gångerna?
Har ni strö i er transport? Och i så fall vilken typ?
Hur kommer det sig att ni valde just den typen av strö?
Mockar ni ut allt (alltså även det rena ströet) mellan gångerna, eller låter det ligga kvar?