Strö i transporten

Jag har kutterspån trotts spånpellets i boxen.
Tycker ovattnad pellets suger för dåligt och vill inte ha in fukt i transporten så vattna gör jag inte.
Låter det rena ligga kvar i en hög mellan gångerna.
För att spara transporten är hästen lärd att kissa i hink (kissar alltid när hon kommer in i transporten så bara att vänta en stund och köra ditt hinken) så det går inte så mycket spån klarar mig på en bal om året så den går alltid att få plats med i något hörn.

Har spån i tjockt lager så de kan kissa utan att det skvätter. Mockar ur direkt och sköljer och skurar bort kiss o bajsfläckar när jag lastat ur. Mockar ur allt stö på om vi ska köra annat eller hur långt det är till nästa ggr vi ska träna. Tränar borta minst en ggr i veckan.

Lagen säger att man ska strö i transporten när hästarna ska åka.
Vid lång transport ska det vara strö i transport, gränsen går vid 50km för lång eller kort transport av häst.

Länk till bestämmelser
http://www.jordbruksverket.se/amnes...terahastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html

Jag har Kutterspån - provade med spånpellets - men tyckte det sög åt sig fukt på ett helt annat sätt - eftersom jag har kvar spånet efter jag mockat. och vill inte riskera att väggar och golv står fuktiga i onödan. och även svårare att få bort spånpelltsen ur golvmattan - har en räfflad.

Finns ju spån som är silat från dammpartiklar, sånt gillar jag att ha i släpet. Aldrig blöta underlaget för det möglar tyvärr och sån luft i släpet vill inte jag ha, och heller inte mocka ut allt varje gång då jag har ett tjockt lager strö (transportkissare och broddade hästar, inbillar mig att det skyddar mattan något iaf).

Pellets måste blötas och dammar. Torv dammar.

Har kutterspån. Mockar inte ut allt utan enbart blött/träck. Har det av samma skäl som jag har de i boxarna. Fräscht, billigt. Lättmockat, dammfritt, bra för hovarna under de blöta perioderna.

Jag har kutterspån, alltid ett ordentligt lager trots att vi oftast bara åker några minuter till träning. Tar naturligtvis bort bajs och blött/smutsigt spån mellan gångerna. Jag brukar sopa in spånet en bit så det inte ligger hela vägen bak, och ev. från väggen också. Noggrannare med det om det dröjer tills vi ska åka nästa gång.

Halm skulle jag inte vilja ha då det kan bli halt, torv vill jag inte ha eftersom det blir mörkare och jag vill ha det så ljust som möjligt i transporten. Halm/spånpellets tycker jag blir tråkigt om det bara blir liggande, det drar åt sig fukt och blir som en hård "kaka".

Vi har spånpellets i boxarna så jag köper vanlig kutterspån till transporten bara :)

Hur gör ni med hyrsläp då?

När vi hyrde la vi in ordentligt med strö precis som vi gör nu i egen transport. Bara att hälla in det rena i boxen sen :) Eller i värsta fall slänga, hyr man släp gör man ju sällan det så ofta att det blir någon katastrof i plånboken av att man slänger "nytt" spån de få gångerna.

Vi åker inga långa sträckor. 1.5 h har jag åkt för en dagkurs dock. Jag ströar med lite spån som kan suga upp ev kiss. Åker vi superkort så skippar jag spånet. Tar alltid bort det efteråt. Har testat att lämna det rena men efter ett tag drar det åt sig fukt och det blev inte bra mot golvet. Vi använder transporten väldigt lite.

När vi hyrde la vi in ordentligt med strö precis som vi gör nu i egen transport. Bara att hälla in det rena i boxen sen :) Eller i värsta fall slänga, hyr man släp gör man ju sällan det så ofta att det blir någon katastrof i plånboken av att man slänger "nytt" spån de få gångerna.
Tänkte mest på att det är svårt att få bort allt strö, inte på kostnaden av strö
Hyrde/lånade mest släp när jag hade egen häst (21 år). Blev mest turer till klinik, bete eller nytt stall

Tänkte mest på att det är svårt att få bort allt strö, inte på kostnaden av strö
Hyrde/lånade mest släp när jag hade egen häst (21 år). Blev mest turer till klinik, bete eller nytt stall

Det är ju bara att sopa?
Jag har aldrig varit med om att det är svårt att få rent från strö, och man ska ju ändå alltid skura ur transporten innan man lämnar tillbaka den :)

Kutterspån är bäst! Bara att mocka ut det som behövs och låta det rena ligga kvar så länge det håller sig fräscht. Suger upp ev kiss bäst också så det inte fräter på golvet och mattan.

Kutterspån! Mockar ur bajs och ev kiss när jag kommer hem igen. Sopar ur och rengör lastbilen vid behov. Och fyller då också på med nytt. Min ena går dock på "snällare" när han känner igen sina egna dofter ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 850
Senast: warg
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 020
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 294
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama