strö i box

Sv: strö i box

Vi har torv/torvmix och massa spån alltså bädd. Min häst kissar med överallt och är valack, men funkar jätte bra:)

*kl*
Vi har provat flera olika sorters halmpellets, har nu en sort som fungerer som det är tänkt, ca en säck i veckan. - Och den behöver inte blötas.

Vi har testat träpellets - även vanliga värmepellets, och de är bra att dryga ut med. Blöter pellets i skottkärran innan vi lägger in i boxen - då blir ätandet minimalt.

Usch det är tung att mocka och tungt att dra ut. Plus att det inte ser frächt ut...

Ja jag måste också fråga, tungt att mocka? Jag har aldrig varit med om ett lättare material, vi kan dessutom få på 2-3 boxar på en kärra mot tidigare 1 möjligen 2 när vi hade torvmix.

Stallet är ljusare genom att ströet är ljusare.

Vi reducerade antalet tippningar på vår container med 1 - 1½ tippning per år, vilket berättade för oss att gödslet hade minskat och pga ströet. Man slipper mocka ut onödigt strö som vid torv, eller sågspån.

För oss har det givit en bra ekonomi, dessutom är halmpellets otroligt plats sparande, vi förvarar numera 2 pallar pellets (120 säckar) på samma yta som en pall torv (15 balar)

hum vi hade det ett tag och jag tyckte det var svårt och tungt att dra iväg med..

Förut hade vi ett lager torv i botten, sen vanligt sågspån ovanpå. Funkade som en "permanentbädd", där man bytte allt ca. en gång i veckan. Min lilla kisslisa funkade det jättebra för.
När vi flyttade till ett nytt stall hade ägaren där papperströ, och vi valde att testa det. Absolut dammfritt, vilket är en enorm fördel för min hostponny, man räffsar lätt bort det torra och kan ta ut det som är blött (fastnar i stora kakor), relativt billigt jämfört med spånet som skenade i pris i våras, luktfritt, ja jag har bara positiva grejer att säga om det. Enda negativa är väl i så fall att de där små pappersremsorna är överallt.

*KL*

jag har nu testat halm pellets i ca 1vecka och än så länge är jag super nöjd!!

Det enda som kommer ut är bajs och de kakor som blir utav kisset.
Boxen ser Mycket mer fräsch ut, än med spånet. (då han hade en förmåga att dra runt allt kiss i heeela boxen..)

Börjar nu tro att min häst är normal och inte har en vild brandslang till snopp. :rofl:

Mindre åtgång - mindre att köra ut på dygnstacken.

Det enda negativa jag kan komma på hittills är att det dammar när man mockar och att det är tyngre att mocka i än spån. samt att spån är ljusare i boxen. (fast halmpelletsen är inte alls att jämföra med Torv som är möööörkt)
Ganska dyrt att fylla en box första gången, men med tanke på hur lite som tas ut så är det 100% värt det!

tidigare har jag som sagt haft spån, spån/ torv mix eller bara torv och inte varit 100% nöjd med något utav dem vad gäller åtgång, uppsugningsförmåga och fräsch box då han kissar och bajsar i massor och sen snurrar runt allt.

Min lilla dam däremot står fortfarande på spån och det funkar prima hos henne. alltid ljust & fräscht, men hon är mycket renligare utav sig.

så om du har en gris till häst, tveka inte att testa! Jag trodde inte det skulle vara hälften så bra ens!:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10