strö i box

Sv: strö i box

o nej de gjorde ja inte var bara lite trött o glömde skriva kl har faktiskt ingen efrarenhet av halmpellets förlåt:o

Vanligt sågspån! Det absoult enklaste tt mocka i, ifall man har en gris till häst ;) Alltså inte kutterspån utan sågspån :)

Halmpellets skulle jag testat. Det är små pellets som man lägger ut i boxen som sedan löses upp när hästen kissar på det samt går sönder när de trampas på. Blanda med torv, det brukar bli en bra bädd. Vet flera som använder det och har det nu under vintern när torven fryser. Alla i stallet har det till sina hästar och det fungerar bra. Det blir mjukt och "fluffigt" i boxen :)

Det är också billigare än torv/spån samt mer tacksamt av bönder att ha på sina åkrar.

Jag har själv en shettis som inte kissar mycket och han trampar inte sönder dom då han väger så lite, och därför har jag torv och spån. Jag har testat, men han åkte runt som på rullskridskor i boxen...

Sedan beror det ju lite på också. Har alltid använt vanlig hederlig sågspån förut, men nu kan jag bara få tag i råspån (heter det väl?) och det fungerar INTE pga att det inte är torrt nog. Har därför fått övergå till att köpa kutterspån och det fungerar väl bra, men det blir ju rätt dyrt...

Ja det är sant. Det får ju vara spån av bra kvalitet för att det ska suga bra, utan att var för flygigt och dammigt. Det vi köper på kärra är lite blötare än det i säckarna, och själva spånen är inte lika finkorniga. Det vi köper på säck är mycket torrare och dammar massor.

Jag föredrar helt klart det vi köper på kärra. Trots att det är lite fuktigare så är det inte så fuktigt att det påverkar uppsugningsförmågan.

Jag har en vallack som Kissar :devil: överallt, han kan inte ha koll på sin "brandslang" så som det brukar se ut...

Me too! Min kissar dessutom helst inte ute när det är minusgrader så allt hamnar i boxen. Han bajsar runt kanterna i hela boxen och kissar över hela mittytan så jag kan lätt mocka ur 1-2 kärror varje dag. Under december gick det åt 35 kärror spån!!! :eek:
Vi har samma typ av spån som Elina8 och det är lättmockat men eftersom det är lite fuktigare så fryser det vilket gör att jag får stå och hacka loss varje dag. :devil:
Kan inte sommaren komma snart!!!

Min valack var likadan när han stod på stall, höll sig hela dagen i hagen och kissade floder när han kom in (sommar som vinter).:mad:
Till slut tröttnade jag på kissiga täcken och gigantisk torvåtgång, så jag skar upp långsidan på en stor plastdunk och höll den under honom när han kom in från hagen.
Han kissade alltid omedelbart och brydde sig inte om "pottan"!:cool:

Numera använder vi halmpellets i boxarna och det är suveränt bra!
Har tidigare använt både kutterspån, sågspån, halm och torv i olika omgångar genom åren och kommit fram till att halmpelletsen är överlägset bäst!:love:

Jag har en stallkompis som använder halmpellets men jag tycker inte det ser så fräscht ut fast det kanske beror på hur det sköts? Det liksom kippar under fötterna där hästen har kissat. Kan det bero på att kisset inte mockats ur ordentligt eller de kanske har strött för tunt lager? Eller är det jag som är sjukligt petig. :p

Jag har en stallkompis som använder halmpellets men jag tycker inte det ser så fräscht ut fast det kanske beror på hur det sköts? Det liksom kippar under fötterna där hästen har kissat. Kan det bero på att kisset inte mockats ur ordentligt eller de kanske har strött för tunt lager? Eller är det jag som är sjukligt petig. :p

Det säger ju mer om mockningstekniken än om ströet.;)
Självklart är det inte ordentligt mockat, eller om personen har bädd så är den på tok för tunn.

Delvis kl

Jag har aldrig testat torv, tycker det känns så mörkt och tråkigt.
Testade halmpellets nu i höst, men jag var inte så förtjust i det. Tycker det går åt fruktansvärt mycket för att få en bra bädd. Visst att sugförmågan är bra och att det är lättmockat för att det silar sig, men jag tycker det blir en tråkig miljö i boxen. Mörkt och alltid "halvskitigt" samt att det borrar sig in i pälsen på hästen, som alltid är dammig. Ska säga att jag inte mockar själv varje dag, så jag vet ju inte hur det har mockats alla gånger. Men det blev i alla fall inte så mycket billigare än spån, som jag hade trott, för jag fick fylla på så jätte många säckar för att få en fluffig bädd.

Har mycket helre kutterspån, som är ljusare och fluffigare, samt lukter bättre/fräshare.

Däremot skulle jag vilja testa sågspån, som en del här har skrivit om. Det känns som det bästa av trvå världar:p Ljust, fräsht och lättmockat (samt billigt?).

Är dock lite nervös för att testa det, för jag har ett par gånger vid clinics stått på det bara över dagen och har då upplevt att hästen har blivit hostig. Ingen av er som använder sig regelbundet av sågspån som har haft bekymmer med detta?

Kutterspån man köper på bal är ju dammavskilt. Det är ju inte råspånet som du hittar på sågverk. Men det är nog olika beroende på var man köper det, vi har själv tidigare använt råspån då vi hade en häst med COPD.

Själv använder jag kutterspån till tjockisponnyn och drygar ut det med råspån för att hålla det billigare.

Tycker definitivt att det är lättare att mocka med det från sågverket än kutterspån.
Därimot är det drygare att hämta, vi står och hivar upp i sopsäckar på sågverket :p , med kutterspånen så får man det ju färdigt och klart i balar och kanske t.o.m hemkört på pall.
Tycker också att kutterspånet håller sig ljust och fräscht längre.

till min häst så har jag råspån men har då och då i kutterspån, så det blir en blandning, funkar jättebra på henne som inte kissar floder.

Till hästar som däremot kissar endel så tycker jag nog att permanentbädd är det bästa.
växelströbädd med Torv funkar till vissa, eller halm med torv under

spån överlag men framförallt kutterspån tycker jag är värdelöst till kisshästar. spånet suger för lite så det slutar med att hela boxen blir blöt + det går åt så mycket!

det är iaf min erfarenhet

Vi har testat halmpellets i vårt stall och min häst åt också alltid mängder av det och fick hemsk diarre.:crazy:
Nu står hon på torv igen och problemet är borta.
KL
Bästa och mest lättmockade jag har haft till min som också kissar mängder inne, var i förra stallet där jag först anlade en torvbädd och när den var bra la jag på ordentligt med halm.
Kisset gick ner i torvbädden och bajset lyfte jag bara ut. Var väldigt lättskött tycker jag o torr och fräsch. Fyllde på med halm efter behov.

Det ska absolut inte kippa under fötterna på hästen, då är där för lite strö. Hos mina blir det ungefär som kattsant så att det är en fuktig plätt att ta ut.

/Camilla

Hur tjockt lager tycker du man behöver ha för att det ska funka bra? I grannboxen ligger det uppskattningsvis ca 6-7cm.

Varför inte halmpellets, träpellets eller kutterspån?

Har sett på en ridskola att det funkar rätt bra även på hästar som kissar oerhört mycket.

Nackdelen med träpellets att det tar minst ett par dagar för dem att trampa sönder men det blir rätt mycket när de väl gjort det. Till en början blir man lurad av att det är lite i boxen.

Det absolut sämsta jag har sett är när de blandar dessa. Då ser det inte speciellt bra ut. Men som all mockning måste man vara oerhört noga med att få verkligen ut alla knöpar (skit) annars blir det mest en sörja eller tungjobbad box i alla lägen.

Själv är jag favorit av ha ordentligt bädd med en hörna som toalett, där man slänger knöparna så snart man ser att de gjort något. Men detta är svårt att funka på ställen/ boxar som bara mockas en gång om dagen som de flesta ridskolor.

Jag har ett lager med spån, väldigt finkornigt och dammigt men suger jättebra, och så ett rätt tjockt lager halm över.
Kisset rinner ner genom halmen och sugs upp av spånet så det är alltid torrt på ytan. Tar ut bajset varje dag och det blöta spånet vid behov, eller jag har iallafall sagt till min sambo att han ska göra på detta viset, jag kan inte vara ute i stallet för tillfället då jag är nyopererad.

Hur tjockt lager tycker du man behöver ha för att det ska funka bra? I grannboxen ligger det uppskattningsvis ca 6-7cm.

Jag skulle tro att jag har något sånt liggande också, men nu har jag ju "permanent" bädd som ligger under detta, och då blir hela bädden ganska mycket högre. Så jag mockar ut skitarna varje dag, men det blöta tas bara om det går igenom över bädden.

/Camilla

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10