strö i box

springsten

Trådstartare
Vad har ni för strö i era boxar och varför? Hur tycker ni det funkar?

Jag har en vallack som Kissar :devil: överallt, han kan inte ha koll på sin "brandslang" så som det brukar se ut...

Förslag på strö som är effektivt mot kisshästar önskas. :bow:

Sv: strö i box

Valacker & hingstar gillar inte att kissa på hårda underlag för då "stänker det". Har man en häst som kissar mycket i boxen kan det vara läge att ha lite halm eller spån på gången på den platsen där man brukar stå och sköta om hästen, samt tränsa, sadla etc. Med lite tur kan då man få hästen att kissa där INNAN den går in i boxen för kvällen. Då slipper man i varje fall att få några liter av dygnets urin i boxen att smeta till!!!!

Nu om vintern är det ofta så hårt i hagen att valacker & hingstar håller sig när de är ute för att sedan tömma ALLT i boxen när de kommer in. Man kan lägga ut lite halm i en hög i hagen så kommer valackerna gå dit för att göra sina behov.

Jag fattade det som att du vill ha något strö som är enkelt att mocka i när hästen kissar överallt i boxen. Fattade jag rätt?

I så fall kan jag tipsa om vanligt sågspån, inte kutterspån, utan sågspån. Då sjunker kisset ner till botten, och lägger sig som en kaka på botten. Så när du mockar slänger du bara ut kakorna, och det lösa spånet är rent.

Har även hört att torv är bra, men har aldrig testat det själv.

pållen min kissar rätt bra han me stod förut på bara halm vilket blev blött mkt o ta ut o luktade jätte mkt bytte i höstas till torvbädd o har fått en mkt fräschare box
de man kan säga e de dåliga me torv vs halm är ju att torven inte håller hästen sysselsatt då många hästar äter halm men inte trov såklart, kan man ju lösa genom o lägga in lite halm i boxen som de kan pilla lite me
jag brukar vara med trovmix när bädden satt sig så de blir lite ljusare i boxen

(delvis knapplån)
Ja, ett strö som suger upp kisset bra utan att bli "kladdigt"
har testat torv men gillade inte riktigt det, fick aldrig till någon bra bädd utav det.
kutter Spån har jag nu och det funkar men blir mycket som tas ut varje gång.

Halmpellets är jag nyfiken på men tror inte det finns i närheten tyvärr. Någon som har erfarenhet utav detta?

Såg på en "känd firma" att det fanns hampa strö. Vilket jag aldrig hört talas om, hur funkar det? dyrt var det oxå. (dubbla priset för en bal sånt mot torv..)

Jag kör med torvbädd och spån ovanpå. Det funkar jättebra och blir inte mörkt som det annars lätt blir med bara torv.

vi hade på prov i vårat stall nån slags hackad halm som såldes i mindre balar. funkade jättebra på den hästen i stallet som är en riktig gris, kissar mycket och även trampar runt allt...

men detta blev som kakor som bara var att ta ut, blev mycket mindre strö som togs ut från vanligen en kärra till då knappt en halv/dag.

Man kan inte jämföra halmpellets och vanlig halm .

Halmpelletsen har mycket bättre uppsugningsförmåga .

Mia

Halmpellets ser ut så här.

Ganska nyinlagd.

Bild050.jpg

Efter ett par dygn med häst på under natten.

Bild054.jpg

När hästen kissar på underlaget bildar ströet kakor ungefär som kattsand, och man lyfter enkelt ut dessa kakor och man mockar alltså inte ut något i onödan.

Enkelt, och ekonomiskt.

Jag har inte använt halmpellets själv, men har sett det i ett stall jag var och kollade på. Och det verkade funka på samma sätt som sågspån, enda skillnaden att halmpellets är just pellets tills det trampas ut. Medan spånet är ju "mjöligt" från början.

ENORM skillnad på kutterspån och sågspån. Kutter är SKITjobbigt att mocka i och det blir mycket mer som åker med ut ur boxen. Vanligt sågspån silar man lätt av från grepen, så man bara slänger ut bajset och kisskakorna.

Kan tänka mig att halmpellets är väldigt likt att mocka i, efter vad jag sett och hört.

Sågspån är dessutom ofta billigt. På många ställen i landet kan man köpa jättebilligt från sågverk och liknande. Vi har gemensamt spån i stallet och lägger max 100 kr i månaden. Det hade räckt till 1.5 bal om man hade köpt på bal. Jag lägger in 2 skottkärror fulla i veckan. Så det blir väldigt mycket billigare! :D

Jag använder hackad halm/halmströ. Tycker det har betydligt bättre uppsugningsförmåga än spån. Men jag vet tyvärr inte om det går att få tag på i dina trakter. Ett alternativ är ju i så fall halmpellets. Jag har testat pellets också, men föredrar det hackade halmströet som ju är "färdigt" redan när man stör ut det (dvs hästen behöver inte trampa/ligga sönder några pellets innan det fungerar fullt ut).

Sedan beror det ju lite på också. Har alltid använt vanlig hederlig sågspån förut, men nu kan jag bara få tag i råspån (heter det väl?) och det fungerar INTE pga att det inte är torrt nog. Har därför fått övergå till att köpa kutterspån och det fungerar väl bra, men det blir ju rätt dyrt...

Funkar det att blanda hampellets och spån?

Har spånbädd till min gubbe eller snarare försöker ha det... Han rör runt det och lägger vallar runt väggarna innan han ska ut på morgonen (har bråttom ut). Så allt löst spån ligger i vallarna, i mitten är "rent" tills bädden kommer upp. Så jag får skyffla tillbaks allt rent spån från vallarna till mitten, varje dag.
Lägger in en spånbal var 6-8 dag ungefär.

Var jättenyfiken på halmpellets, så köpte hem en pall i höstas. Hade lite funderingar eftersom jag har några matglada allätare. Men alla jag frågat sa att hästarna smakar på det och finner det oaptitligt.
Visst smakade dom... och smakade... Även om det fanns hö i boxen kunde dom ÄTA av halmpelletsen. Dom pillade ut varenda liten pellets och när allt var söndersmulat, åt man även av det. Åtgången blev dubbelt mot beräknat.

Det fortsatte i månader, tills jag var tvungen att inse att det inte fungerade med pelletsen till två av hästarna. Den ena såg vid det här laget ut som en spärrballong.

Till de andra fungerade det utmärkt. Lättmockat, luktfritt, mjuk bädd.
Så det är ju väldigt olika hur det fungerar, som med det mesta.

Har nu sett att det finns spånpellets. Ska vara drygare än spån.
Någon som har provat?
Det borde de väl inte äta. Men man kan aldrig vara säker.

Har provat hampaströ under en period, och använder det inte längre.

Först var jag jätteförtjust, super att strö med, inget damm, lättmockat m.m.m, enda nackdelen var att det var ganska hårt att gå på, lät helt enkelt när hästarna gick på det.

Sedan kom nackdelarna...... Enkelt uttryckt är det inte bättre än något annat strö, som jag ser det, och definitivt inte prisvärt.

Har börjat med halmströ som jag tycker är bra. Också dammfritt. Enda nackdelen så här långt är att det inte är lika fluffigt efter ett tag, men det är fortfarande toppen som strömaterial. Väldigt lättmockat. Påminner om att mocka i sågspån och packar sig på samma sätt som sågspån. Har beställt mer halmströ och kommer fortsättningsvis att använda detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
614
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: Fazeem
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10