Strö brist??

caradan

Trådstartare
Hur ser det ut hos er??

Här får vi åka minst 10 mil för att få tag i spån (där fanns det 12 pallar kvar), allt pga finanskrisen.
Torven börjar oxå att ta slut och halm har inte gått att få tag i alls denna hösten.

Så vad ska man strö med???

Sv: Strö brist??

Finanskrisen :confused:

Här i nv Skåne finns det gott om strö, både torv och spån, hos leverantörerna. Halm har jag ingen aning om, men det finns säkert också.

Våra återförsäljare (inom 5 mils radie) vet inte enns när de kommer att kunna få in strö igen....
Köper ingen virke, blir det inget spån. Då går folk över till torv, torven tar slut.

Det har nog inte med finanskrisen att göra...
Däremot så eldar fler med pellets och spån och så. De stora gårdarna häromkring eldar även med storbalshalm och därför så är nog tillgången sämre. Torv finns det gott om.

Det är lika illa här i norra hälsingland och södra medelpad. spånet är tokslut överallt. Hur det är med torven vet jag inte riktigt för jag använder inte torv själv. Halm är lika besvärligt det, men det har det varit hela hösten, jag är vakar över mina halmbalar som en hök, inte ett strå extra får gå åt :crazy:

Min väninna ringde förra veckan och hade panik, inget spån och inget att köpa. Hon kom ned och lånade fyra säckar av mig, jag hade ju fortfarande lite kvar. Men jag hoppas verkligen det kommer att gå att få tag i mer innan allt mitt är slut, om inte blir det lite besvärligt :(

Ja då är det inte bara här då (strax norr om Göteborg med omnejd) som problemet finns....Suck
Och om en månad ska jag börja köpa eget strö, kanske bra att hamstra redan nu om det blir mer problem....

Oj! Jag har ingen aning om hur det ser ut här, jag har spån kvar sen dec-07. Tror att det är runt 18 bal jag har kvar så det räcker länge än.

när jag var på kvarnen senast och köpte spån så sa dom att dom inte visste när det skulle komma mer spån det är brist på det (5 mil öster om Göteborg)
jag vill inte använda torv och halm vet jag inte någon som har så jag hoppas verkligen att det kommer mer spån.

bor i göteborg. här har jag inte hittat något spån i de butiker som säljer strö/foder. men huruvida företag som sysslar med utkörning etc har spån eller ej har jag ingen koll på, men butikerna har det inte.

jag har torv till min häst och har inte hört något om att det är på väg att ta slut. men så blir väl det säkert snart...

:/

vad gör man då?

Jag har det suveränt, min snälla granne har massor med halm som jag får helt gratis, han tom har kört fram åt mig + hjälpt mig hämta hösilage som jag köper av en annan granne. :D

Ja då är det inte bara här då (strax norr om Göteborg med omnejd) som problemet finns....Suck
Och om en månad ska jag börja köpa eget strö, kanske bra att hamstra redan nu om det blir mer problem....

är det därför det inte fanns spån att få tag i när jag var på gra**gården igår!:crazy:

Här (närke) går det fortfarande att få tag på spån och torv men de finns inte mkt kvar :S... försökte fåtag på halm men de är helt omöjligt de går inte :(

Jag har tack och lov bokat upp halm så det förhoppningsvis ska räcka hela vintern. Ska dock förhoppningsvis få tag på spån att ha i boxarna till sommaren när de bara står inne några timmar på dagarna, kanske dax att fixa redan nu....

*knapp*

Här har vi inga större problem, än så länge.
Västmanland.

Dock så får vi hamstra en aning på halmen i stallet om vi inte vill fara iväg och köpa. Får halm gratis av stallägaren då han slår själv. Men 'i år' så blev det ingen halm alls. :eek: Har ungefär fem-sex balar kvar så det lär räcka.

Som tur var han jag ca 12 balar kvar med spån till min shettis, den kommer nog inte ta slut förens slutet av mars. Han håller det väldigt rent.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 428
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka