nice and happy
Trådstartare
Hej!
Jag har möjligheten att få ett vbl valack på 10år.
Han är super snäll att rida i skogen, han är orädd & går fram över allt... Jätte snäll att sköta, står som ett ljus på gången & bara älskar att få komma ut!
Dock på hem vägen i skogen så börjar han takta & trippa & dra lite med huvudet & vill hem NU!
Han är otränad idags läget. Jag har bara ridit honom ca 4ggr.
Hur kan man hjälpa honom att slappna av på vägen hem?
Jag hoppade av & ledde honom hem en gång & då vart han lugn.
När vi skulle testa padocken första gången blev han som förbytt!
Han blev tittig & trippade bara runt & blev svår styrd...
Då tog jag kontakt med förra ägaren som haft honom på travet.
Hon sade att han alltid varit strirrig när hon skulle rida på volt & att han var en mycket pigg häst i övrigt.
Jag vet inte hur jag skall göra, antingen ta honom el inte!
Hur kan man träna bort stirret i padocken? Longera, tömköra, löshoppa i padocken är ju en sak så att han får vänja sig vid den men några mera tips tack??
Sen har vi en stor hage där vi brukar rida när det är torrt ute, då kan man rida han på hela hagen & vänja han vid att gå på stora voltar... El vad tror ni?
Men grejen är ju skall man våga chansa & ta honom & hoppas att han går att träna & få lugnare! Jag vill så gärna tro att han skall bli bättre, men tänk om inte.
Vad hade ni gjort??
Väldigt tackasm för svar!
Jag har möjligheten att få ett vbl valack på 10år.
Han är super snäll att rida i skogen, han är orädd & går fram över allt... Jätte snäll att sköta, står som ett ljus på gången & bara älskar att få komma ut!
Dock på hem vägen i skogen så börjar han takta & trippa & dra lite med huvudet & vill hem NU!
Han är otränad idags läget. Jag har bara ridit honom ca 4ggr.
Hur kan man hjälpa honom att slappna av på vägen hem?
Jag hoppade av & ledde honom hem en gång & då vart han lugn.
När vi skulle testa padocken första gången blev han som förbytt!
Han blev tittig & trippade bara runt & blev svår styrd...
Då tog jag kontakt med förra ägaren som haft honom på travet.
Hon sade att han alltid varit strirrig när hon skulle rida på volt & att han var en mycket pigg häst i övrigt.
Jag vet inte hur jag skall göra, antingen ta honom el inte!
Hur kan man träna bort stirret i padocken? Longera, tömköra, löshoppa i padocken är ju en sak så att han får vänja sig vid den men några mera tips tack??
Sen har vi en stor hage där vi brukar rida när det är torrt ute, då kan man rida han på hela hagen & vänja han vid att gå på stora voltar... El vad tror ni?
Men grejen är ju skall man våga chansa & ta honom & hoppas att han går att träna & få lugnare! Jag vill så gärna tro att han skall bli bättre, men tänk om inte.
Vad hade ni gjort??
Väldigt tackasm för svar!