Stretching???

Gilette

Trådstartare
Hur stretchar man hästen?
Är det svårt?
Är det lätt att typ sträcka för hårt?
Någon bild eller instruktion på hur man gör???
När är det bra att stretcha? Hur länge stetchar man?

Sv: Stretching???

Jag tror det är bra om man får instruktioner av någon kunnig första gången man testar. Uppkommer så lätt en MASSA frågor medan man håller på.

Jag brukar lyfta upp frambenet och försiktigt dra det framåt. Man ska aldrig tvinga fram benen utan det är en viss teknik, och hästen slappnar av efter ett tag. Man får vänta med att fortsätta tills den har gjort det.
Men jag gör mest det för att huden i armbågsvecket ska lägga sig tillrätta. inte för att stretcha.

Okej!
Känner man när hästen slappnar av? Hur länge ska man hålla frambenet där framme sen?
Gör man likdant med bakbenet?

nu är itne jag någon expert

Men visst känner man när hästen slappnar av resp. håller emot. När hästen slappnar av åker frambenet fram av sig själv, så att säga.

Jag lyfter frambenet, ung. som när man ska kratsa hovarna, och sedan håller jag i knävecket resp. under hoven, och flyttar/rätar försiktigt ut benet framåt. Man ska inte tvinga benet någonstans, de flesta hästar har en egen "linje" som benet rör sig i, när hästen är avslappnad och benet "faller fram" är det lätt att följa den, eftersom man inte behöver göra särskillt mycket. När hästen spänner sig ska man sluta föra fram benet och vänta tills hästen slappnar av. Hästen kan tycka det är hyffsat scary första gångerna:P

Sedan finns det lite olika, en del säger att man ska hålla benet lågt andra högt, men det beror ju på hur pass smidig hästen är och hur mkt man stretchat tidigare. Samma regler som jäller för oss människor egentligen. Det ska inte göra ont (hästen säger till, lovar) och man ska inte töjja för mycket, bara mjukt och lugnt.

Bakbenen brukar jag inte göra något med men jag minns att man skulle lyfta upp det (inte som när man kratsar, det blir svårt) och sedan ta tag (lägga handen) vid hasen (inte på senan) och hålla ovanför hoven, och sedan försiktigt dra fram benet under magen på hästen. Då sträcks baksidan av låret

Jag tycker du ska kontakta en duktig massör, så de kan berätta lite tydligare.

Det viktigaste med stretching är att man får absolut inte dra, du ska bara visa vägen för hästen.
I början kan det vara lite trixigt om det är nytt för hästen, de brukar tycka det är lite läskigt.
Sen måste du veta vilken muskel eller muskelgrupper du vill påverka, så du vet hur du ska stretcha.
Och det viktigaste av allt musklerna måste vara uppvärmda.
Man kan stretcha efter uppvärmningen och/eller efter ridpasset när hästen har varvat ner men ändå är varm i musklerna.

Man kan stretcha samma muskel/muskelgrupper 2-3 ggr och några sekunder per gång i början, sen kan man öka. Så man tillslut kan stretcha 10-30 sekunder direkt, när hästen har vant sig.

Du kan stretcha ryggmuskulaturen genom att trycka eller dra fingrarna under magen på hästen, då ska hästen höja ryggen. Visa hästar höjer ordentligt och ser ut som en ballong med sänkt huvud (som min), vissa vill inte alls eller höjer knappt 1 cm.
Håll sedan kvar fingrarna under magen och låt hästen ha ryggen höjd i 5-10 sekunder till att börja med. Sen kan man öka till 20-30 sekunder.
Här kan man inte göra fel, så det är inte skadligt.
Det kan även funka som "situps" för magmuskulaturen.

Den avslutande stretchingen brukar man göra i 30 sekunder, då säger man till musklerna att det är dags att vila och återhämta sig.

Senast ändrad av en moderator:

Hittade inga bilder så jag gjorde egna

http://community.webshots.com/mypho...8&photoID=2102084920053799270&security=ojSgZi

http://community.webshots.com/mypho...8&photoID=2616148550053799270&security=RfyNvU

sedan ska man ju tänka på att inte stå för långa, hästen behöver ju alla fyra ben med tanke på sin tyngd. Man kan bärja ngåra sekunder och sedan öka allt eftersom till kanske 30.
Och "släpp" inte bara benet, utan följ det tillbaka tills hästen står på det igen.

Dundret skrev:
Du kan stretcha ryggmuskulaturen genom att trycka eller dra fingrarna under magen på hästen, då ska hästen höja ryggen. Visa hästar höjer ordentligt och ser ut som en ballong med sänkt huvud (som min), vissa vill inte alls eller höjer knappt 1 cm.
Håll sedan kvar fingrarna under magen och låt hästen ha ryggen höjd i 5-10 sekunder till att börja med. Sen kan man öka till 20-30 sekunder.
Här kan man inte göra fel, så det är inte skadligt.
Det kan även funka som "situps" för magmuskulaturen.

Det var smart, tack för tipset

Bakbenen kan du vad jag kommer ihåg stretcha på 5 olika sätt.
Du kan ta bakbenet fram mot frambenet framför - strechar säte och baklåret
Du kan ta det snettfram mot det motsatta frambenet - stretchar yttersidan av låret
Du kan ta det rakt bak - stretchar lårmusklerna som hästen använder för att böja benet
du kan lyfta det upp genom att ha armen ovanför hasen - stretchar lårmusklerna som hästen använder för att sträcka benet
Du kan hålla runt hasen och lyfta låret ut mot sidan - stretchar insidan av låret och gymnastiserar länden.

Dundret skrev:
Bakbenen kan du vad jag kommer ihåg stretcha på 5 olika sätt.
Du kan ta bakbenet fram mot frambenet framför - strechar säte och baklåret
Du kan ta det snettfram mot det motsatta frambenet - stretchar yttersidan av låret
Du kan ta det rakt bak - stretchar lårmusklerna som hästen använder för att böja benet
du kan lyfta det upp genom att ha armen ovanför hasen - stretchar lårmusklerna som hästen använder för att sträcka benet
Du kan hålla runt hasen och lyfta låret ut mot sidan - stretchar insidan av låret och gymnastiserar länden.

Det där har jag aldrig vågat för när jag fick lrära mig knastrade det lite läskigt i hästens höft. låter ett proffs göra det om hästen skulle behöva =)

Jag tycker nog du ska höja frambenet lite på den bilden du ritat, då stretchar det bakrebogpartiet, yttliga ryggmuskulaturen och frambenet.
Men sen beror det på, hur mkt hästen är villig att lyfta i början.

Jo bäst är det att det proffs visar en i början..
Väldigt viktigt att man absolut inte drar eller tvingar hästen.
Gör hästen motstånd så har man tagit i för mycket!
Och det man ska tänka på är att i början stretchar man inte precis hästen, utan mer lär den att lita på en. Då räcker det man tar benet 1-2 cm i den riktningen.

Låter läskigt att det knastra i höften:crazy:

JA det kan man!
Tar man tex i för hårt kan man istället ge hästen en sträckning, likaså om hästen inte är tillräckligt varm.
Sen ska man alltid föra benet i en riktning som är naturlig för hästen.
Unghästar ska man inte strecha då de oftast är så mjuka i sig själv och man kan istället få nåt att hoppa ur led. Behövs en unghäst av nån anledning strechas ska man kontakta ett proffs.

Men är man försiktig, har lite kunskaper, lyssnar på hästen så och är tålamodig så gör man oftast ingen skada.
Hästen rycker aldrig med benet av dumhet.

om du verkligen tar i med våld och rycker hästen ur balans kan du skada hästen.. men annars är hästens muskler, leder och senor såpass starka att inte ens en fullvuxen karl kan stretcha sönder en häst..

tar man det bara sakta och är uppmärksam på hästen kan man lugnt stretcha vidare :)

OBS att man bara bör stretcha när hästen är uppvärmd.. innan ridning kan man göra uppmjukningsövningar för lederna (eller massage) istället!

för att mjuka upp leder tar man upp hästens ben och gör små mjuka cirkelrörelser med varje led (som att hästen skulle rita cirklar på marken) 3 ggr medsols och 3 ånger motsols..

Senast ändrad av en moderator:

Dundret skrev:
Jag tycker nog du ska höja frambenet lite på den bilden du ritat, då stretchar det bakrebogpartiet, yttliga ryggmuskulaturen och frambenet.
Men sen beror det på, hur mkt hästen är villig att lyfta i början.

ja, jag lyfter lite högre i verkligheten, men hon ska ju precis börja så jag tänkte att hon inte skulle ta i för mkt :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 035
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 873
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka