stretching

Tibra

Trådstartare
Vad är rätt och vad är fel?
Hur ska man egentligen stretcha sin häst efter ridningen?
det finns så olika sätt.. vissa drar bak och andra fram, någon drar lågt mot marken medan en annan drar rakt ut..
och när man strechar svansen.. strechar man då ryggen?
hur länge?
man hör så många olika kommentarer från olika folk.. jag vill iaf höra ett rätt sätt så min flicka kan känna sig mjuk och avslappnad efter ett hårt träningspass..

Sv: stretching

jag vill också stretcha min häst! det finns en jätte bra sida nånstnas på internet med fina bilder och förklaringar som gör att man fattar jätte bra. men bäst är ju om du tar dit en massör som kan visa dig exakt hur du ska göra för att du ska uppnå de resultat du vill ha.
det kom en tant till min häst och hjälpte mig och visade och förklarade och nu så är hästen jätte fin och mjuk i mnusklerna och hjälper till när jag stretchar! så mitt tips är ta ut en massör, vissa tar ju typ bara 100 - 150 kronor och ddet är ju jätte bra och billigt!
lycka till!

Jag stretchar min häst jämt efter och före ridning. Dessutom "lösgör" jag svansen jämt, om min häst tycker det är hur skönt som helst. Han har alltid varit svår att lyfta på den ena framhoven men nu, efter att jag började strecha ordentligt varje dag, så gör han det med glädje och så drar han fram foten i stretchläge ;) ..
(Fram) Men jag brukar ta tag i karleden och sen sträcka ut benet och sedan sänka öch röra det i små små cirklar.
Bakbenen gör jag likadant men både fram och bak. fast man får ju inte ta i så mycket man orkar så hästens ben går ur led ;) men det tror jag inte nån gör heller , hoppas jag :) .. Svansen håller jag åt sidorna, upp och ner.... det sägs att dom ska bli mjukare i rygg och nacke då. och jag tror det funkar ..svansne brukar jag hålla typ 30 sek åt varje håll .. men jag brukar också göra om den övningen två, tre gånger.
Jag hittade föresten en gammal Ridsport tidning på bibblan som jag lärde mig allt i, brukar finnas ganska mycket där .. lycka till :D

Sparf skrev:
Jag stretchar min häst jämt efter och före ridning. Dessutom "lösgör" jag svansen jämt, om min häst tycker det är hur skönt som helst. Han har alltid varit svår att lyfta på den ena framhoven men nu, efter att jag började strecha ordentligt varje dag, så gör han det med glädje och så drar han fram foten i stretchläge ;) ..
(Fram) Men jag brukar ta tag i karleden och sen sträcka ut benet och sedan sänka öch röra det i små små cirklar.
Bakbenen gör jag likadant men både fram och bak. fast man får ju inte ta i så mycket man orkar så hästens ben går ur led ;) men det tror jag inte nån gör heller , hoppas jag :) .. Svansen håller jag åt sidorna, upp och ner.... det sägs att dom ska bli mjukare i rygg och nacke då. och jag tror det funkar ..svansne brukar jag hålla typ 30 sek åt varje håll .. men jag brukar också göra om den övningen två, tre gånger.
Jag hittade föresten en gammal Ridsport tidning på bibblan som jag lärde mig allt i, brukar finnas ganska mycket där .. lycka till :D

före? man ska väl aldrig strecha en kall häst? :crazy:

Jag gör som min hästs massör säger åt mig att göra, min häst är väldigt tjurskallig med vad man gör med hans ben (kratsa hovar, hovslagare you name it - he hates it) så vi börjar väldigt lätt.
Nu är vi uppe i att lyfta bakbenen som när man kratsar hovarna för att sedan räta ut dem bakåt, 2 x 8 sekunder. Detta är för att han är något muskelfattig uppe på rumpan, inte helt rund ännu, han har satt musklerna i fel ordning och tagit de mest "svåransatta" musklerna först.
Frambenen lyfts vid knäet uppåt och förs sedan framåt långsamt, långsamt, även det 2 x 8 sekunder.
Bogarna lossar jag även efter ridning och det känns som om det gör stor skillnad i ridningen, fast det tycker han är väldigt läskigt.
Jag räknar även nedläggningen i ridningen till stretching; lång, låg och rund form, serpentiner, 8-volter i ett långsamt jogg-tempo i både galopp och trav för att musklerna ska få återhämta sig långsamt och mjölksyran ska hinna försvinna. När jag lägger ner honom ska han gå att böja och ställa åt båda hållen utan problem, inga bakben ska hoppa in eller ut någonstans.
Dessa saker gör jag så fort efter avslutat ridpass jag kan, oftast skrittar vi ut efter dressyrpass och då stretchas han när vi kommer in till stallet.
Efter duschen får han även liniment på hals, rygg och rumpa samt täcke på.
Hans muskler är väldigt intressanta och verkar aldrig sluta växa, jag är rädd för hur han kommer se ut så småning om. Hans nackmuskel har hittills vuxit så mycket att tränset ibland åker av huvudet.

Hmm vart långt och svamligt men men.

har en till liten fråga,
min pålle rids inte han går bara i hagen hela dagarna. Hjälper stretching något då?
Är det bra eller dåligt?

Jag strechar efter ett ridpass för att få mindre kvarstående mjölksyra i musklerna=mindre träningsvärk.

Varför strecha om han inte rids? Och som tidigare nämts, man strechar en varm häst, efter ett pass.

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 060
Senast: MiniLi
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar