stretching?

Kivina

Trådstartare
Var på en föreläsning med vet. idag, där kom det upp en fråga ang. stretching, och hurdan verkan den har på hästen. Veterinären ansåg att "Visst är stretching bra, på det sättet att du skapar kontakt med hästen, du får den lydigare, men att den inte ger den effekt som man kan tro." De har tydligen gjort några undersökningar på idrottsmän att stretchingen inte gör någon effekt om den som blir stretchad är passiv.. vad har ni för erfarenheter av detta, har ni sett resultat av stretching på era hästar??

Sv: stretching?

Jag tycker då att jag är aktiv när jag stretchar, det är ju jag som gör rörelsen tills jag får den töjning i muskeln som behövs. medans när jag stretchar hästen så är det ju jag som "drar" för att få fram stretchingen. Det hon menade på (som jag uppfattade det) var att hästen inte gör själva rörelsen till stretchingen, och därför kommer inte stretchingen inte ge den effekt som är önskvärd.

Det finns ju hästar som stretchar sig själv, alltså är "aktiva" i stretchingen.

Min häst har då blivit betydligt mer "töjbar" sen jag började stretcha honom.

Jag märker positiv effekt i min hästs rygg när jag stretchar regelbundet, så något gott gör det nog i alla fall.

Hon har problem med spänd och öm rygg, men om jag är noga med stretchandet håller hon sig fräsch.

jag tycker att jag märker en tydlig skillnad på smidigheten i hästens muskler efter regelbunden stretching. Hade en passhäst på jobbet som när hon kom var mycket omusklad på hela vänstersidan samt spänd i varenda muskel. Kunde vid stretching knappt lyfta v.fram från marken framåt (MYCKET spänd och stel vänsterbog!), nästan lika illa med vänster bak. de få ryggmuskler hon hade var lika hårda som en vägg...
Efter 1½ månad med ridträning (travhäst), massage och stretching efter VARJE pass så var hon när hon åkte rund, välmusklad och MJUK. Hon hade satt fina mjuka filéer på ryggen och frambenen gick att stretcha rakt framåt (alltså 90 grader). Jag tror att stretchingen spelade en väldigt stor roll i hennes smidighetsutveckling.

min häst har alltid varit kort i sin lår muskulatur på sidorna om svansen (vet inte rikjtigt vad den muskeln heter) det har gjort att han tar lite kortare steg bak. Jag stretchar jämt efter ridning mm och det har blivit en enorm skillnad. Han är betydligt mjukare i muskulaturen och rör sig spenstigare.

Carran82 skrev:
Var på en föreläsning med vet. idag, där kom det upp en fråga ang. stretching, och hurdan verkan den har på hästen. Veterinären ansåg att "Visst är stretching bra, på det sättet att du skapar kontakt med hästen, du får den lydigare, men att den inte ger den effekt som man kan tro." De har tydligen gjort några undersökningar på idrottsmän att stretchingen inte gör någon effekt om den som blir stretchad är passiv.. vad har ni för erfarenheter av detta, har ni sett resultat av stretching på era hästar??

Intressant teori... :confused:

Jag har haft EN ledinflammation på mina travare sedan jag började stretcha dem 1999! Har inte det med stretchingen att göra så vet inte jag vad det skulle kunna vara? :angel:

Sen så är det väl lite sanning med modifikation att påstå att en häst inte är aktiv? En häst som inte har ont någonstans tycker jag gärna hjälper till själv när man stretchar dem...

/// ghost

Jag brukar vara den av mina kollegor som har mest gott att säga om veterinärer, men i detta fallet tycker jag vet. har fel.

En häst blir snabbt märkbart rörligare efter muskeltöjning, och har lättare att återhämta sig efter en träning då träningsverken inte blir så stor.

Vid muskeluppbyggande träning kan man enkelt förklara det som att muskelfibrerna "går sönder" för att växa ihop starkare än innan. Töjer man inte på denna muskel så blir lätt effekten att muskelfibrerna växer ihop starkare men ibland kortare. Töjning efter träning hjälper till att lägga muskelfibrerna "på plats" och ger då en muskel som inte kortar sig.
Töjningen ger också en ökad genomströmmning av blod, vilket hjälper till att forsla bort slaggprodukter ur muskeln som tex mjölksyra.

Den bästa effekten av töjning får man om man växlar mellan en passiv töjning med en aktiv sammandragning av muskeln. Detta är enkelt att utöva på människor, men lite svårare är att be hästen att först sträcka ut benet och sedan under ca 30 sekunder hålla emot litegrann... :smirk:

// Emelie

Senast ändrad:

Jag tror att det är ungefär det veterinären menade. (Var det S. N., förresten?) Jag toro hon menar att resultat från människor inte går att överföra direkt till häst eftersom det är lite svårare att få en häst att stretcha på bästa sätt.

Om det ger resultat eller ej kan jag inte ännu uttala mig om. Har börjat stretcha min häst efter hårdare träningspass sen det uppdagades att han hade en skada. Jag har nu bara hållit på ett par månader så därför vet jag inte effekten ännu. Men det ifall hästen är aktiv eller passiv så måste jag säga att min häst i varje fall är aktiv :love: Han hjälper till så gott han kan med att hjälpa till att stretcha och jag håller bara i stort sett emot :rofl: Han är för härlig och verkar helt klart tycka att det är superskönt. Skall tillägga att denna hästen också är som en katt på morgonen och sträcker på hela sig så han nästan ligger i backen :D

Det beror väl som många säger på hur hästen är. Stretchar du en häst som nästan bara håller emot och inte vill ger det nog inte så mycket. Men en häst som "går med på" det och är aktiv är det nog bra!

Men menade veterinären också på att det handlade om att hästen måste vara "aktiv"?

De flesta hästar lär sej ju, mer eller mindre fort, att "hjälpa till" vid stretchingen. Oftast ger jag bara förutsättningen för rörelsen och de så att säga "stretchar" själva.

Har märkt STOR skillnad i rörlighet och hur musklerna är av stretchingen, det överlägset bästa i mina ögon för att få bukt på en hel del grejer.
Och ja, ovärderligt också för att "kolla av" hur hästen mår i sin kropp, små saker märks fort i stretchingen - sådant som kan vara svårt att se med ögat när hästen rör sej, känna när man rider eller när man masserar.

pinky skrev:
Jag märker positiv effekt i min hästs rygg när jag stretchar regelbundet, så något gott gör det nog i alla fall.

Hon har problem med spänd och öm rygg, men om jag är noga med stretchandet håller hon sig fräsch.

Precis samma sak med min valack!

Han har fått känslig rygg sedan han blev riden i fel sadlar. ET har gett oss stretchövningar som vi gör före och efter varje pass.
En är att han ska ta en morot som jag håller ovanför korset på honom så han stretchar ryggmusklerna på varje sida. Det är också ett sätt att upptäcka om han börjar få ont då tar han den inte som han ska.
ET säger att han har mjuka fina leder och muskler samt är väldigt rörslig och mjuk hela han. Så för att bibehålla det är stretching bara positivt.

Passiv stretching är när man bara drar ut muskeln så att säga...iofs kan man ju inte dra ut en muskel sådär men ni förstår nog hur jag menar.

Aktiv stretching är när man håller emot medan nån trycker på, slappnar av och drar ut som i passiv stretching.

Det vi gör på hästarna är således bara passiv stretching.

Som friidrottare stretchar vi alltid. Efter uppvärmningen och efter nedvarvningen i slutet av passet. Jag har också läst att stretching inte ska ha någon effekt för att det inte kan sträcka ut muskeln som vi tror att den gör. Men jag tror ändå på stretching men jag tror snarare att det är bra för att avlägsna slagg och mjuka upp musklerna och göra dem lite rörligare.
Så kort sagt så tror jag inte på den effekten som många inbillar sig - att musklerna blir längre och slankare. Däremot tror jag att det är bra för rörligheten och bidrar till att minska skaderisken.

Sen är det så sköööönt att försiktigt sträcka på muskler som man har träningsvärk i :p

Jag stretchar min unghäst...inte för att komma åt musklerna utan för att hon ska ha lärt sig att hon ska stå still och lite på mig när jag gör det...för i framtiden när hon väger 600kg vill jag inte ha en hel häst över mig!! :o :D

Jag har stretchat min häst efter varje ridtur i snart 3 år - sålänge som jag haft honom. Anledningen var att när jag fick honom, var han så stel att han inte ens nådde att sätta mulen vid bogen. Han hade även problem i ryggen.

Idag är han otroligt rörlig och sist jag var hos vet så blev dom så frustrerade över att hästen var så jäkla böjlig att dom fick ju anstränga sig som skjutton för att kunna sträcka benen till max. :D

Vi jobbar ju även med förtroende träning och ledarkap så den sociala biten fungerar ju väldigt bra som det är. Så där vet jag inte hur mycket just stretchingen har påverkat.

Men den har framförallt gjort mycket för hans välmående och även för ridningen. Dessutom tycker han att det är jätteroligt med en del övningar och stretchar ibland själv för att se om det kan finnas en morot kvar nånstanns mellan bakbenen. :cool:

Jag talar bara gott om stretching - det bör alla unna sina hästar. :bow:

Tack för alla svar!! Jag stretchar också min häst.. dock inte varje dag, detta p.g.a stelheter hos honom, så jag är alltså inte emot stretchingen.

Jag blev bara fundersam på det hon sa.. Jag är ju absolut inte sån som tror att veterinären alltid har rätt. Under denna diskussion frågade jag om hästen stretchade sig själv, om det hade bättre effekt, och det tyckte hon att det hade. Alltså, om jag lockar min häst, med ex. vis en morot och stretchar honom på detta viset, så är ju han aktiv, och stretchingen får bättre effekt...

Fast som sagt, jag upplever det som att i de flesta stretchingövningar hjälper hästen till och är "aktiv", när den börjar bli van och trygg i det. Hästar som inte är van är det värre med, eller hästar som har väldigt ont.

mmmf ast den där undersökningen på människor läste jag någonstans att den hade blivit motsagd...Dels av både läkare,sjukgymnaster och idrottsmän/kvinnor.
Har själv tävlat både friidrott och längdskidor på hög nivå och skulle man inte stretcha och ta hand om sin kropp och skita i att tänja:ja då är det du som får stå med skägget i bervlådan med en skda som du lätt hade kunnat undvika.
Jag har en manlig kamrat som tävlar längskidor och han har blivit opererad i både sina ben pga att någon sena var för kort och det hade han inte behövt gjort enligt läkarna om han vaerit betydligt duktigare på att stretcha.
Jag stretchar min häst liksom jag stretchar själv.
För att vi ska bli ett bättre ekipage!

Hur man än vänder på det så från när jag började stretcha valacken och nu så har vi en ganska rejäl skillnad i hur långt han kan 'ta fram' sitt bakben t ex, dvs han har blivit smidigare.

hans rygg som förvisso har problem, kajkar ihop helt utan stretching men håller sig fin med stretch.

Det roligaste är att båda mina (både unghästen och valacken) har börjat att stretcha SJÄLVA i mycket högre grad än innan jag började stretcha dem. Både spontant ( t ex när de går ur boxen på morgonen), men också när jag stretchar. När jag stretchat klart så är det inte ovanligt att hästarna tycker 'äsch matte det där var väl lite mesigt' och själv ställer sig och stretchar. Båda 'hjälper till' under stretchingen med, så nu är vi på nivån där jag håller i och de stretchar själva i många fall, väldigt bekvämt för matte =)

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 588
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka