Stretching på Islänningar?

G

Globlesa

Hur ska jag göra det?
Hur ofta?
Och när?
Och är det något speciellt jag ska tänka på, bara för att det är just en ísälnning?
:)

Sv: Stretching på Islänningar?

Hur ska jag göra det?
Hur ofta?
Och när?
Och är det något speciellt jag ska tänka på, bara för att det är just en ísälnning?
:)

Varje dag efter ridning/promenad, så länge hästen är varm kan du stretcha. Inget speciellt, är en helt vanlig häst muskulärt sett ;)

Jag brukar stretcha mina hästar efter varje ridtur. Det jag brukar göra är att sträcka ut frambenen och bakbenen. En annan sak som är bra är att stå bakom dom (en fördel om hästen inte sparkas!) och långsamt dra med handflatorna längs hästens lår upp till svansroten ungefär. Du kommer se hur hästen långsamt höjer ryggraden och sedan sjunker ner igen. Hästen måste dock stå still hela tiden... Du ska trycka så hårt att hästen höjer ryggraden, annars är det bara att trycka hårdare.

Så brukar iaf jag göra :)

Varje dag efter ridning/promenad, så länge hästen är varm kan du stretcha. Inget speciellt, är en helt vanlig häst muskulärt sett ;)

Efter jag har stretchat henne ska jag gå lite med henne då också? Eller ska jag bara leda ut henne i hagen?

Efter jag har stretchat henne ska jag gå lite med henne då också? Eller ska jag bara leda ut henne i hagen?

Jag stller in i boxen/hagen direkt efter, men då brukar jag stretcha i ridhus/ridvolt så att de är iaf en 20-30 till stallet, så får de gå lite..

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar