Stretching och massage

E

Em_E_liE

När tycker ni att man kan börja strecha en häst? Alltså i vilken ålder tycker/vet ni att det är okej att man börjar stretcha sin häst?!

Frågar det samma gällande massage. När tycker/vet ni att man kan börja massera sin häst?

Jag söker alltså en ålder på hästen, när det är okej att börja stretcha och/eller massera sin häst.

Vad kan hända om man börjar för tidigt? Någon som har fakta/teorier/annat som går att läsa ang detta (dvs utöver det ni tycker och tänker om ämnet)?!

Tacksam för svar. :bow:

Sv: Stretching och massage

Av egen erfarenhet; jag massrar mitt (nu) två-åriga sto. Ett varmblod som vi kör enklare motion med. Dels för att hon ska lära sig i unga år + att jag tror det är nyttigt. Jag gör inga speciellt svåra övningar utan stretchar frambenen rak fram, och åt sidorna. Nästan samma sak med bak benen, bak, fram och åt sidan. Halsen åt sidorna och ryggen genom att dra i svansen och låta huvudet vila mot axeln och hon ska sänka huvudet när jag tar henne uppe på nacken.
Hon körs i motion varannan dag, den dagen hon vilar masserar jag henne på kvällen. Där inte heller någon komplicerad massage, utan bara ryggen, hals, nacke och ben.

Av egen erfarenhet; jag massrar mitt (nu) två-åriga sto. Ett varmblod som vi kör enklare motion med. Dels för att hon ska lära sig i unga år + att jag tror det är nyttigt. Jag gör inga speciellt svåra övningar utan stretchar frambenen rak fram, och åt sidorna. Nästan samma sak med bak benen, bak, fram och åt sidan. Halsen åt sidorna och ryggen genom att dra i svansen och låta huvudet vila mot axeln och hon ska sänka huvudet när jag tar henne uppe på nacken.
Hon körs i motion varannan dag, den dagen hon vilar masserar jag henne på kvällen. Där inte heller någon komplicerad massage, utan bara ryggen, hals, nacke och ben.

är väldigt nyfiken på hur det är fysiskt möjligt att stretcha frambenen åt sidorna??
Och även var, hur och varför du masserar benen?

Jag kanske missuppfattat, men det låter konstigt:angel:

Tror det är lite missuppfattning :d fram benet rakt fram & åt sidorna, medan benet är framåt sträckt om man säger så. Inte att man tar frambenet från stående position och utåt. Jag masserar benen för att det hjälper att förbättra styrka och koordination, enligt massören jag har. Och jag tycker jag sett förbättring på de andra hästarna vi har då jag börjat med detta :)

ahaa!:idea:
började genast fantisera om hästar som går ned i split med frambenen :rofl:

Men på vilket sätt ska det hjälpa att massera benen? med tanke på att det knappast finns några muskler att tala om nedanför knäna? eller du kanske menar övre delen av benen? :)

Jag har alltid fått lära mig att man inte ska börja stretcha för unga hästar och passa sig med stretching av överrörliga hästar (har själv haft två sådana, dels rörliga rent gångartsmässigt men med väldigt mjuka leder etc).
Däremot har jag alltid använt massörer på mina hästar, den massören jag har nu och har haft sen 2009 är helt jävla amazing och han kommer regelbundet. Nu är det extra skoj med massagen eftersom min häst har en gammal muskelskada sen han var föl som nu är borta till 85% efter att han börjat massera min häst i september! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 905
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 872
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 430
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?