Stretchar ni era islandshästar?

Syrpa

Trådstartare
Stretchar ni era islandshästar efter ridning? Varje dag eller vid något specifikt arbete? Berätta gärna vad ni stretchar och varför :)

Sv: Stretchar ni era islandshästar?

Jag strechar halsen på min ena träningshäst för att hans problem är att han går emot och spänner halsen, speciellt på ena sidan. Jag strechar för att jag vill att han ska sträcka ut den muskeln och förhoppningsvis bli lite mjukare.

Jag strechar bara om jag har problem någonstanns, inte annars. Generellt är islandshästar väldigt rörliga så jag strechar inte om jag som sagt inte har problem någonstanns :)

Efter träningar stretchar jag alltid min häst, hon får även kyllera på alla 4 benen då!
Varje dag får hon linement över rygg, kors samt från knäna och neråt pluss massage på dessa ställen.

Så stretch 2-3 dagar i veckan linement och massage varje dag!

Efter träningar stretchar jag alltid min häst, hon får även kyllera på alla 4 benen då!
Varje dag får hon linement över rygg, kors samt från knäna och neråt pluss massage på dessa ställen.

Så stretch 2-3 dagar i veckan linement och massage varje dag!

Är det alltså i förbyggande syfte du gör allt eller har hon haft några problem/skador? Tycker det är intressant att höra hur olika resonerar, de flesta, absolut inte alla, islandshästryttare jag känner tar i princip av sadeln o kastar ut hästen i hagen igen. Därför är det så intressant o lärorikt att höra hur andra gör med sina hästar :)

Hur hårt tränar du med din häst? :)

Jag gör väl som Sara när jag väl har en häst i träning :) "Min" gamla Saga stretchade vi hals och käkar på, Totte behövde hjälp med att muskeln på framsida överarm som var spänd. En annan träningshäst behövde lära sig att acceptera beröring på hela kroppen och lita på mig.
Stretching är bra till mkt men tyvärr ser man rätt ofta att det utförs fel och då kan man ju lika väl strunta i det.

Har Fáni gått ett hårdare pass så stretchar jag hans bakben. Oftast båda men ibland bara höger. Han har haft en sträckning i det. Jag smörjer då med arnikaliniment och stretchar sen både utåt och framåt.

Hon räknas väl i kategorin hård träning
Rids 6 dagar i veckan med ca 4 dagar med tuffa dressyrpass.

Hon har haft problem med länden hon är ju överbyggd och haft sadlar som klämt där.
Även om hon är helt bra idag gör jag detta i förebyggande syfte, hästar som går hårdare behöver precis som vi människor lite extra pyssel för att slippa skador.

Så jag kör mycket i föebyggande syfte.. helre de än att man gör de för att man måste för hon är skadad!=)

Kl

Strechning av människokroppen är ju ganska omdiskuterad och flera studier har visat att det inte ger de effekter man trott och att det är ganska värdelöst egentligen att strecha.
Däremot är rörlighetsträning något som rekomenderas för oss mäniskor.

Finns det liknande forskning eller studier på hästarna?

Kl

Strechning av människokroppen är ju ganska omdiskuterad och flera studier har visat att det inte ger de effekter man trott och att det är ganska värdelöst egentligen att strecha.
Däremot är rörlighetsträning något som rekomenderas för oss mäniskor.

Finns det liknande forskning eller studier på hästarna?

Stretsch är verkligen inte värdelöst.
Att stretscha för att tro att man inte kommer få träningsvärk är nått helt annat,
Jag själv kör kroppsbygge och jag kan säga som så att stretschar jag inte framförallt mina bröstmuskler och rumpmuskler kommer skadorna som ett brev på posten.
Precis som du säger stretschar vi för att bli rörligare, och är du stel och orörlig får du skador om du utför extrem träning
Gör du benböj och inte kan utföra övningen 100% för du inte kommer ner djupt får du skador till slut!

Samma för djur det är svårt att kräva att hästen ska flaxa med frambenen när den inte är fullt rörlig i sina muskler.
Genom att länga muskeln kommer hästen också kunna utföra finare rörelser, kunna ta ut stegena mer bli smidigare och helt enkelt så går den bättre.

Hästen är dessutom mer tålig mot halkningar eftersom muskeln är smidigare.

Stretsch är oerhört viktigt för alla idrottare djur som människa anser jag!

Så därför stretschar jag min häst och mig själv efter gott som varje pass.

Fast just strechningens effekter ÄR väldigt omdiskuterat.(på människor)
Forskare menar att när man tränar hårt så blir det "sprickor"/man skadar muskeln och med strechning efteråt så blir den efekten större= längre tid att återhämta sig.(enkelt förklarat)
Och att strechning inte gör muskeln längre förutom just i själva ögonblicket.
Och att därför är rörlighetträning mer effektivt. Samt att har man Korta muskler ska man träna den motsatt verkade muskeln osv
Vet flera landslag inom olika grenar som inte strechar utan har fokus på rörlighetsträning istället.

Det var bara det jag tänkte på ur människosynvinkeln och undrar om strechningen på våra hästar verkligen "ger" något?!
Hittar mest studier om massage och det är ju något helt annat.

Jag har fått höra av en ET att stretching ger överrörliga hästar som i sig ger skador.

Men jag är inte utbildad inom något, jag stretchar inte efter att jag sprungit. Märker ingen skillnad om jag gör det eller inte så jag slutade med det.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Jag skulle vilja ha en baddräkt. Skulle gärna beställa (jobbigt att leta i affärer) men tycker också det är jobbigt att skicka tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 570
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Örnäs gård ska inviga sitt nya ridhus och så också sin nya förening. Nu öppnar de upp sin verksamhet för en dag och ger alla...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama