Stretchar du din häst?

L

Loppan84

Jag funderade på det då en tjej i grannstallet sa att hon stretchar hästen nästan varje dag då hon har ridit. Är allmänt nyfiken på hur ni andra gör?
Ni som aldrig stretchar, varför gör ni det inte?

Ni som gör det ofta, varför gör ni det?
Har ni några speciella övningar som ni brukar göra? Har ni märkt någon skillnad på hästen, att den rör sig ”bättre”, inte blir lika stel eller liknande? Hur reagerade hästen första gångerna och hur reagerar den om ni har gjort det ett tag?
Hur ofta blir det av och hur har hästen ridits när den stretchas efteråt?

Det vart många frågor, jag hoppas någon förstod svamlet och orkar svara! :D

Sv: Stretchar du din häst?

Ni som gör det ofta, varför gör ni det? Pga påtryck från kiropraktorn.
Har ni några speciella övningar som ni brukar göra? benen runt om åt alla håll, halsen, och ryggen.Har ni märkt någon skillnad på hästen, att den rör sig ”bättre”, inte blir lika stel eller liknande? Svårt att säga eftersom att jag stretchat från dag 1 då jag fick hem hästen.Hur reagerade hästen första gångerna och hur reagerar den om ni har gjort det ett tag? Han tyckte inte om det, det blev lite knuff och ruff och han undrade vad tusan jag höll på med. Nu går det lite lättare, men det är fortfarande inte uppskattat. Förutom frambenen, det tycker han är jätte skönt.Hur ofta blir det av och hur har hästen ridits när den stretchas efteråt? I stortsett alltid efter ridning, förutom vid kortare skrittpass.

jag strechar min häst efter varje gång jag har hoppat (så det blir att jag strechar 1-2 dagar i veckan), hon har blivit mycke mjukare nu och kan dra mer i tex benet. Jag hittade en sida som jag googlade på om streching, så jag göra dom övningarna! Jag har inte märkt så mycke skillnad på just ridningen, men vem vill ha träningsverk? så jag strechar för att hon inte ska få träningsverk! och sen tycker hon det är skönt att bli strechad så jag har inte märkt något skillnad från första gången och nu :D

Jag fick "order" av ET igår att stretcha frambenen på min häst som har en muskelskada i bogen. Jag ska stretcha frambenen både bakåt och framåt, samt även nacken i samband med detta.

Eftersom jag aldrig stretchar så kan jag ju svara för det, och det är av ren lathet... Och till viss del eftersom jag vill ha rörelser som passar henne och det har jag inte. Vill gärna ta en ut ET, men just nu går det inte.

Dessutom har hon inga problem för tillfället.

Jag stretchar inte, men det är för att jag inte vill stretcha felaktigt, då det kan göra mer skada än låta bli. Jag har helt enkelt int etillräckligt stor kunskap. Jag har tänkt ta ut en ET senare och kolla igenom henne och då kanske hon kan visa lite.

Jag gör 'morotsstretching' varje dag, där hästen får en morot vid rumpan på båda sidor, mellan frambenen och högt upp så han sträcker ut halsen. När jag ridit 'hårt' stretchar jag bakbenen/länden (efter rek. av min ET som har visat mej övningarna) och halsen genom att ta frambenen i kors och böja halsen på honom åt motsatt håll. Detta för att han brukar på låsningar i just länd/hals, det med morötterna är mest för att underhålla rörligheten.

jag stretchar min häst efter håtrdare träningspass. och jag märker stor skillnad på honom när jag började med detta än innan han blir mycke mjukare dagen efter. första gången jag skulle göra det tittade han mystiskt på mig å undrade vad jag höll på med, spände sig å höll på med det blev bättre å bättre och nu funderar allt bra han sträcker ut fint när jag håller på stretar inte imot mer. jag gör det som sagt efter dom hårdare passaen, jag har en travare så varje gång jag jobbat/ kört fort med honom så stretchar jag honom oavsett om jag kört eller ridit/ longerar honom. men de dagar jag bara skrittar så gör jag inget med honom.

Stretchade och maserade min förra häst efter varje ridtur, på inrådan av ET. Märkte främst skillnad på ryggen, att han inte blev lika spänd, men vet inte om det beror på stretchningen lr massagen. Stretchar annars halsen mkt, och man märker ju att de kan töja mer och mer, men sammasak där maserade även så vet inte vad det är som ger resultat, lr om de kompleterar varandra.
Tror iaf det tar ett tag innan man ser resultat av stretchingen.

kl

Mitt förra sto stretchade jag efter varje träningspass och upplevde en STOR skillnad, både när det gällde hennes rörelser och hennes mjukhet i kroppen. Stretchade alla benen, samt hals och rygg.

Min unghäst har jag precis börjat stretcha lite smått, men eftersom han inte är igång ordentligt så blir det inte efter varje träningspass (då ett träningspass kan bestå av olika markövningar där han kanske inte blir ordentligt uppvärmd, utan fungerar mer som psykisk träning). Eftersom han har haft en muskelskada (han trillade) har han blivit lite stel och därför ska han nu stretchas lite oftare, samt få massage. Jag brukar ge honom en liten snabbmassage (ca 5 min varje sida) innan träning och sedan stretcha efteråt. Utöver det får han massage av en hästmassör.

//julia

Jag ska egentligen stretcha min häst efter varje ridpass enligt kiropraktorn som vi besöker men det är inte alltid jag gör det, ska bli mkt bättre på det (nyårslöfte:idea:)
Stretchar frambenen, halsen och ryggen.
Bakbenen har vi inte gått in på ändå, men jag tror vi ska gå in på det på nästa besök.

Jag stretchar inte min häst, då jag inte vet hur man gör och inte vill tillfoga någon skada. Jag brukar dock promenera med honom en god stund efter att vi har tränat, och går ibland upp och nerför backar. Jag skulle gärna lära mig mer om stretching - är det någon som har något boktips? (Jag skulle naturligtvis inte försöka mig på något utan att ha gått igenom övningarna med hästens kiropraktor, men är nyfiken på att läsa lite.)

Jag har precis beställt en DVD som heter "Rörelse utan gränser" där man, enligt beskrivning, "får lära dig att själv massera och stretcha din häst av Sveriges främsta expert inom området, Marina Axelson-Callum, grundare och rektor på Axelsons Animal Massage School".

Jag frågade min equterapeut om jag skulle stretcha min häst regelbundet, men hon tyckte inte det. Bättre att skritta av honom ordentligt och sedan massera, eftersom det är en konst att stretcha rätt. lättare att göra rätt med massagen och man ser tydligare på hästen när den tycker att det är skönt och att det hjälper :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30