stretcha bakben?

I

isan_love

hej! hur stretchar man bakbenen på en häst? undrar också hur man masserar bakbenen? kan det bli någon negativ effekt om man är oerfaren och testar massage på sin häst???

Senast ändrad av en moderator:
Sv: stretcha bakben?

Jag är usel på att beskriva, men kan väl försöka!

Jag stretchar bakbenen framåt och bakåt (de finns ju fler varianter).

Framåt lyfter jag benet rakt framåt och håller händerna om kotan och hasen. Benet ska vara sträckt och hästen måste slappna av. Handen om hasen lyfter benet till jag känner lite motstånd.
I början och på stela hästar kommer inte hoven långt ifrån golvet, men efterhand kan man höja benet mer och mer.

Bakåt ska likaså vara rakt bakåt och sträckt ben. Jag brukar lägga skenan på mitt knä (står lite på huk) och sedan dra min egen fot lite bakåt för att sträcka hästens ben mer. Kanske en lätt hand på hasen för att se att benet är sträckt.

Håller sträckningen i kanske 15 sekunder.

jag är alltid väldigt försiktig och lyhörd, det får inte göra ont!

Stretcha tycker jag inte att man ska göra som ovan, ta dit en massör el liknande som kan berätta hur just din häst bör stretchas. Då kan du också få bra tips om man det skulle vara bra att massera extra.
Massera kan du dock göra på hela hästen utan fara, bara man är mjuk och uppmärksam på vad hästen gillar det. Gör sånt som du själv skulle tycka vore skönt, håll dig till lite större mjukdelar, som bekant är det inget skönt att masseras på skelett.
På benen kan man ta tag runt dem upptill, trycka in tummarna i muskeln och dra mjukt neråt.

Så länge som du inte stretchar "mer än att hästen lugnt står stilla" så ser inte jag hur det kan vara farligt. Om inte hästen känner obehag så lär det inte kunna skada hästen. Sen kan nog inte massage heller skada sålänge som du masserar MJUKT och är lyhörd för om hästen tycker det är obehagligt. Sen ska man såklart inte massera om hästen har en inflammation..

hej! hur stretchar man bakbenen på en häst? undrar också hur man masserar bakbenen? kan det bli någon negativ effekt om man är oerfaren och testar massage på sin häst???

Stretching bör du låta bli utan att ha blivit visad. Däremot är det fritt fram för massage om du utgår från att det skall vara en skön stund för er båda. Djupandning/avslappning hos dig själv och rör vid hästens stora muskler på ett sätt som du själv vet är lagom hårt, långsamt och behagligt. Prova gärna grepp på din egen arm, ben innan du gör samma på din häst. Hela tiden uppmärksam på att hästen är med på det hela. Tror att forna tiders långrykter var just detta, hästmassage.

Massera inte muskler du misstänker problem med. En inflammerad muskel skall inte masseras nämligen.

Hälsning Maja

En människa kan inte med sin kraft skada en häst vid stretching utan att hästen skulle säga ifrån långt innan. Vi människor är oftast lite för klena för att lyckas gör illa en häst vid stretchning. Jag tror därför inte att det skulle göra någon skada att stretcha din häst, var bara lyhörd men vänta dig inte att hästen ska "fatta poängen" förrän efter ett par gånger. Börja därför lite försiktigt. Massera kan du göra så länge hästen tycker det är skönt, undvik dock område kring njurar exempelvis..

Nej, man kan nog inte "dra sönder" något. Däremot kan man stretcha muskler där hästen redan är "sladdrig" och därmed förvärra något som redan är lita halvtaskigt.
Jag har iaf av min massör fått veta vad jag ska och vad jag INTE ska stretcha på just min häst.

Så, just to be safe, så skulle jag inte stretcha om jag inte visste hur.

Du verkar kunna ditt:bow:

jag stretchade till mig en senvarning på 80-talet. innan man visste att musklerna skulle vara varma.
Kanske inte berodde på det, utan galoppjobbet dagen innan:crazy:

Törs inte stretcha alls. massera -visst,
Har lärt mig av massören, men följer tyvärr inte de "morotsövningar" som ingick

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka