Stretar emot

K

kjelin01

Jag har upptäckt att min kära häst är van med att dra upp huvudet när jag rider( främst dressyr) och vägrar stanna, han bara springer på.

Det jag undrar är om det är vanligt med islänningar som gör så/ vad kan man göra åt det?

han är jättesnäll vid markarbete m.m men vid dressyr gör han alltid detta. Jag måste ju få stopp på det, innan han ser det som en vana

Lite tips?

Nu kanske jag ställer dumma frågor, men vad menar du med dressyr, och vilka hjälper ger du när han ska stanna, och i vilken gångart kör han upp huvudet. Hur fungera det under markarbete, vilka signaler får han då? Om du förklarar mer specifikt är det lättare att ge ett bra svar.

det jag menar är vanlig dressyr, på ridbana. han tar upp huvudet i trav, tölt och galopp. vid markarbete går det också bra, men det är just när han vill springa , och inte jag

Våran isis gjorde också sådär... "mycket motor" sas det.. Visade sig att sadeln var åt h***te och gjorde honom illa. Han har knappt några ryggmuskler alls pga denna hållning. Nu rider vi bara bomlöst och barbacka, det har blivit en helt annan häst! Nu måste man ibland tom driva på honom lite :crazy:
Mitt råd är alltså: Kolla upp om hästen har ont i ryggen eller munnen.. eller nån annanstans..

Jag tror inte att det är ngt speciellt islandshäst bettende, men möjligtvis bettende för en häst som inte har förstått finessen med att lyssna på förhållningar. Nu kommer fler frågor från mej: Är han likadan när ni rider ut, dvs vill bara springa och inte lyssna på förhållningar? jag har fortfarande inte fått svar på hur du ger kommando för att sakta farten?

Jag vet inte vart jag riktigt ska börja, men jag ska försöka. Att hästen inte lyssnar på förhållningar är ju ett teckan på att den inte förstår eller struntar i ryttarens kommando. Då måste man börja från början. Att rida dressyr fungerar ju inte om inte hästen lyssnar och förstår både framåtdrivande, sidoförande, och förhållande hjälper, ska man rida på böjda spår måste den också förstå hur den ska böja sej. Då får man börja från marken och när det funkar sätt sig upp och ge samma kommandon från ryggen (i skritt!. Att han kör upp huvudet i trav, galopp eller tölt kan också var ett teckan på att han inte klarar ett lägre tempo i dessa gångarter, och därför tar fart i stället. Att rida dressyr med en häst på ridbana i dessa gångarter, när hästen inte förstått förhållnigar är alltås ganska meningslöst. Testa i skritt tills det fungerar på en volt, där du kan regelera tempot mellan halt, halvhalt, snabbare skritt. långsam skritt, utan utsjkjutande bogar eller rumpa. När detta fungaerar kan du ju gå över till andra gångarter några steg innan du bryter av till en långsammare osvosv. Ett tips är att gå in på www.levad.nu, och leta efter markus ridhandbok tror jag ett den heter så kan du hitta jättemycket grundläggande (och mer avancerat)om förhållningar och hjälper mm.

Svårt att ge generella råd eftersom jag inte sett ekipaget. Jag tycker du ska ta kontakt med en instruktör. Om du rider själv på banan, börja jobba i skritt på en volt och få hästen lösgjord i sidorna. Tänk på att ytterskänkeln gör att ytter bak träder längre in under hästen, och se till att vara blixtsnabb med eftergiften när hästen försöker göra dig till lags.

Lycka till! :bump:

Hästen behöver länga och stärka sin överlinje, och detta är vanligt bland hästar som har tendens eller är mer mot travtakt än ren tölt.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka