Stressat arab sto..

A

always_TsT

Jag och min syster har ett arab sto på 13 år. När jag rider henne blir hon lung och sansad och det går jätte bra, men när min syster rider henne blir hon mer spännd i kroppen och mer stressad. Vad ska vi göra så att hon går lika fint med oss båda?? För det är nämligen ´mest min syrras häst så jag rider inte ofta på henne. Något tips? För syrran har fösökt rida på olika sätt men hon är spänd och stressad endå.....:confused:

Sv: Stressat arab sto..

Araber är svara att rida pa det sättet att de är väldigt känsliga och svarar pa mycket sma signaler. Kanske din syster är stressad eller nervös själv? Hon kanske tjuvhaller lite i tyglarna, eller klämmer med benen? Det kan hästen da tolka som att det finns nagot att bli rädd/ stressad över. En tanke bara.

mm ¨det har du någ rätt i. Hon får öva på det !

Ja det kan ju vara så att din syster vet om i förväg att hästen kommer bete sig så vilket leder till att din syster omedvetet sitter och är beredd och spänner sig.. Detta smittar ju självklart av sig på hästen... Har själv en arab, är man inte avslappnad själv och ger fina nästan osynliga hjälper så funkar det inte. Han är jättekänslig. Skulle någon hoppa upp på honom och sitta och spänna sig så skulle det gå åt pipan rent ut sagt. Kanske samma sak med eran?
/Sandra

aa, jag är mer lung i sättet liksom. Syrran är lite stressad i sättet ibland..

[Ja det kan ju vara så att din syster vet om i förväg att hästen kommer bete sig så vilket leder till att din syster omedvetet sitter och är beredd och spänner sig.. Detta smittar ju självklart av sig på hästen... /QUOTE]

Jag tror också det beror på det,har själv haft en sådan häst som verkligen skrämde mig i vissa situationer,det tog tid och många träningar innan jag vågade lita på hnne,och vågar ryttaren inte lita på hästen vågar inte heller hästen lita på ryttaren,vi började från början för att öka mitt självförtroennde dvs gjorde bara saker ett tag där jag visste att hästen var idiotsäker för att sedan utöka mer och mer och ta oss genom ett hinder i taget.

Sedan tror jag inte det beror just på att han är Arab.Araber är som alla andra hästar dvs individuella.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 142
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 868
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt