Vili

Trådstartare
Har haft min 8 åriga islandsvalack i ett halv år nu och i vissa situationer blir han fruktansvärt stressad.

Blir totalt galen om jag försöker spola av honom, fungerar inte heller att svampa av honom. Jag har tränat och tränat detta med honom med massa belöning och lugnt och stilla. Men han blir total tokig när jag plockar fram vatten.

han blir super nervös när veterinären kommer, veterinären får inte ens närma sig honom , grymma problem om vi bara ska vaccinera honom. Jag har själv testat med "låtsas" spruta att närma mig honom och då är de inga problem.

Dock blir det kalabalik när jag ska avmaska honom , antagligen har han fattat att du är nått äckligt för jag kommer inte ens nära honom.

Han importerades från Island i Januari och har säkert inte varit med om så mycket, men hur ska jag få honom att lugna sig i dessa sitationer?
 
Sv: stressad

Vi har haft en "omöjlig" rädd liten stackare. Det som hjälpte oss var lugn, envishet och att helt klart vara bestämd. Och det låter ju lätt ;) :crazy:

Men hur funkar hästen och du i andra situationer? Det handlar ju om tillit och ledarskap i slutänden. Och hur ÄR du när du ska göra nåt obehagligt, är du lugn, har du all tid i världen och tror du att det ska gå bra? Om inte, så projicerar du ju "det omöjliga" redan när du sätter foten i stallet.
 
Sv: stressad

Ja nu känns han som ett litet problembarn, men så är det inte i vissa andra situationer. Han funkar jätte bra att lasta, tömköra, longera , rida ect. Då är han inte nervös , det nervösa kommer i helt andra situationer.

Förstår inte riktigt vad han har mot veterinärer , vid veterinärbesiktningen på tävlingar hoppar han runder så fort veterinären närmar sig likaså vid vaccination hemma.

Jag är helt lugn och pratar lugnt till honom inget fungerar, berömmer mycket med morötter när han väl står still.

jag behöver verkligen lite tips
 
Sv: stressad

Han är skiträdd för allt nytt som han prackas på, så det är ingen konstig reaktion. Skulle rekommendera att du tar hjälp av någon som håller på med NH, o ber den personen visa dej hur du gör en "sacking- out", d v s vänjer hästen vid en massa farligheter så att du höjer hästens ribba för obehag o farligheter. Tyvärr finns inte dessa kunskaper i någon högre grad inom den klassiska ridsporten i allmänhet,men praktiseras inom westernvärlden , så ta hjälp därifrån.
 
Sv: stressad

Han verkar ju lita på dig. Men inte på andra??? Kan det ha något med det att göra. Tänkte på vet situationen.

Vattnet är det ju svårt att säga något om. Men det kan ju vara så att han aldrig har blivit av spolad eller av svampad. Så det är något att lära honom.
 
Sv: stressad

jo det verkar stämma men hur gör jag för att vänja honom vid dessa saker, det är ju inte i bästa fall varje dag man tar ut en veterinär.

hovslagaren är han inte heller det minsta rädd . Hm ju mer jag analyserar så förstår jag att han fegar ur i situationer han inte varit med om.

antar att det inte finns några genvägar ..
 
Sv: stressad

Leta upp din närmaste westernklubb, så kan du få tips o hjälp.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite tankar och råd från er då min hjärna mest går i spinn.. Har en CCD tik på 5 år som kom till oss som omplacering...
Svar
8
· Visningar
1 528
Senast: Dopy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp