Stressad/står inte still

P

Poetry_princess

Jag har precis börjat rida ett nordsvenskt sto på 9 år. Hon är snäll att rida, men det är hanteringen som är lite frustrerande.

Hon står still om jag HELA tiden gullar och "daltar" med henne, borstar i mjuka, långa tag, pratar med henne osv. Men hon är väldigt lättdistraherad och börjar trampa runt om det t ex kommer en traktor (som hon ser typ varje dag :smirk), en bil, en hund...
Då kan ingenting få henne att stå stilla igen, tycks det som. Hon trampar runt i cirklar och "knuffar" på mig med bakdelen. Om jag trycker emot och säger ifrån för att hon invaderar mitt "space" blir hon bara mer stressad och försöker fly från mig.

Därför vågar jag inte riktigt sätta ned foten för att inte stressa henne. Men å andra sidan märker hon detta och drar nytta av det.

Jag misstänker att hon är ganska understimulerad, rastlös och uttråkad eftersom hon inte rids särskilt ofta. Förhoppningsvis ska jag framöver kunna ta fler dagar och därmed borde det jämna ut sig.

Men hur gör jag nu för att få henne att lyssna på mig?

Sv: Stressad/står inte still

Låter ungefär som min medryttarhäst det där ..
Hon är också en kallblodstravare på 9 år.

Så, vad har ni alla för tips nu då ?

Ella, går även iväg vid uppsittning ibland ..
Kan väl ha en hov med i spelet med tanke på att hon är travare och kubbar iväg på en gång i sulkyn .. ? :)

Så länge hästen inte medvetet trycker undan dig och trampar på dig så kan du ju prova att ignorera beteendet. Bind upp hästen så den inte trampar runt i boxen (om det nu är där du gör i ordning henne), och så att du slipper "jaga" henne. Var bestämd med att du ska gör vad du bestämt dig för, t ex kratsa en hov eller borsta huvudet. Hon får inte rycka åt sig hoven eller liknande. I övrigt ignorera trampande och tittande på saker. Om hon märker att du inte bryr dig så kanske hon också lugnar sig, i alla fall när ni lärt känna varandra ordentligt.

Jag har försökt ignorera men det kommer jag tyvärr ingenvart med:(
hon står på lösdrift och är väldigt ovan och rädd för att stå inne i stallet, så hon står på stallplan när jag gör iordning henne. Då har hon ju automatiskt mycket svängrum att trampa runt på, även om jag binder upp henne kort.

Jag ska kämpa vidare. Jag vill mest inte att det ska ta så pass lång tid att göra henne iordning som det gör nu, man har ju busstider att passa också... ;)

hästar ser inte världen som vi gör! det är något vi måste komma ihåg!
hästar kan, tillskillnad från oss, koncentrera sej på flera saker samtidigt.
det ligger i hästens natur att hålla koll på allt som rör sej runt i kring dem.
det gäller bara att du som människa håller dej lugn och inte stressar upp dej.
om du blir stressad märker din sköthäst det och då blir hon ännu mer stressad..
sen hamnar ni i en ond cirkel där ni bara stressar upp varandra mer och mer..
det kan ju vara så att något av de ljud hon hör gör att hon känner sej skrämd eller rädd.
skulle din sköthäst visa upp detta beteende utan att det är något som låter eller kan distrahera henne, skulle det vara något att reagera på.
det du bör göra är bara att hålla dej så lugn som möjligt.
klappa henne lugnt på halsen och prata till henne med en lugn röst.
det sämsta för din häst är om du är stressad redan innan du börjar jobba med henne (busstider å sånt).
tror nog inte att det finns någon häst som blir lugn, när den som sköter den är stressad.
försök bara att vara medveten om hur du beter dej när du är kring din sköthäst.
vad ger du henne för signaler så fort det händer något? spänner du dej och blir nervös oxå?
hästen är ett flykt djur som endast har två mål i livet:
att hålla sej vid liv och att föröka sej..
så fort hästen ställs i för en situation då den känner att dess liv är/kan vara hotat på något sätt är den första reaktionen att fly.
det är något som sker instinktivt och som hästen bara gör.
i en trängd situation då hästen känner att den inte kan fly längre,
så börjar den istället slåss för sitt liv.
(detta svar är till Rigolette)
och att en häst går iväg när man ska sitta upp kan vara för att den upplever
obehag då, eller när man rider (hästen kan ha ont på något vis).
det kan ju vara så enkelt som att sadeln inte passar eller att den helt enkelt ligger fel.
om sadeln ligger fel när du hoppar upp så gör det med största sannolikhet
ont på hästen när du sätter dej ner i sadeln.
sen kan det ju även vara så att hästen har ont i någon muskel.
den kanske har sträckt sej eller så är den bara kall och stel..
det finns många anledningar till varför hästen inte står still..
men det är lite svårt å säga exakt vad det är som orsakar det, då jag inte sett hästen.

mitt tips till dej är alltså att du bör hålla dej lugn i alla situationer.
låt din häst reagera på saker, det är helt naturligt för den!
det som däremot inte är naturligt är om du bestraffar din häst för att den gör något,
som för den är helt naturligt..
om hästen inte har fokus på dej, och du knuffar till den så kan det leda till att den
blir ännu mer skrämd och stressad, då hon inte var berädd på att du skulle knuffa till henne.
prata istället med henne, led hennes uppmärksamhet till dej.
klappa på henne och prata till henne med en lugn röst så att hon känner att du är lugn!
kom ihåg detta:
¤ hästar ser allt 50 % större än vi männsikor gör (:eek: )

¤ hästar gör aldrig något för att vara medvetet dumma eller elaka!
dom reagerar endast på de signaler som vi människor skickar ut i olika lägen!

¤ en häst hör även dubbelt så högt som vi gör..
vilket gör att de kan urskilja läten och ljud betydligt bättre än vi.
bli därför inte förvånad om din häst helt plötsligt hoppar till för något, men du varken ser eller hör något..

¤ kom alltid ihåg att en häst bara har två mål i livet!
att överleva och föröka sej!

ett tips.. köp Monty Roberts bok "Från mina händer till dina"
det är en suverän bok där man lär sej otroligt mkt!
mycket av det jag skrivit kommer från hans bok!
hoppas att allt löser sej!
du får gärna fråga mig om du undrar något!
Lycka till! :)
:banana:

hjälp vilket långt svar det blev... :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 769
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 370
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30