stressad & pigg häst.

Sv: stressad & pigg häst.

Ett oledat bett är rakt utan delning på ett eller flera ställen. Vissa kallar det felaktigt för stångbett.

Senast ändrad:

Om hästen slänger med huvudet när det är "jobbigt" (= när den ska jobba, eller i avsakningar) brukar i de allra flesta fall tyda på att sadeln sitter illa, Eller att ryttaren använder handen för mkt.
Om du är 100 på att sadeln sitter som den ska (dvs kollad av någon väldigt kunnig inom de senaste månaderna!) bör du tänka på hur du använder handen när du ska sakta av. Träna på att BARA använda sätet när du saktar av.

Det kan också vara så att hästen helt enkelt inte orkar arbeta i avsakningarna, min är så när hon inte är stark nog och då gäller det att man verkligen tar lugna mjuka avsakningar.
Förbered hästen ordentligt och minska farten ordentligt innan avsakningarna så det inte blir så jobbigt och tvärt för hästen att sakta av
Detta brukar dockl givetvis itne vara några "kast" med huvudet, utan bara att hon drar ner huvudet istället för att bära sig in i avsaktningen.

Men är det så att hästen kastar upp-ner-upp-ner massor så beror det säkert på något som inte stämmer i utrustningen eller din ridning.

Jag har ett problem med min medryttarhäst nästan varje gång jag rider så börjar han scena han blir så orolig hela tiden jag vet inte vad jag ska göra och han vill bara rida på vänster varv i padocken.Snälla hjälp mig!

Hej
nu så har hon blivit lösare i skritten och faktiskt slappnat av!! hon börjar tugga o dräggla lite och faktiskt veta att en skänkel inte altid betyder att man ska gå frammåt utan att man måste arbeta lite först ;)
I traven så går det bra medans man rider lätt,men om man sitter ner så går det inte så himlans bra för då ökar hon.Men det ska vi jobba lite mera på.
Halter är hon också superduktig på! Hon kan göra halt från skritt o trav direkt.
En av de stora problemen är att man kan inte använda rösten i trav & galopp,för då ökar hon istället.
Hon har också slutat med att dra ner huvudet när man rider och vid hoppning.Så jag har iallafall hoppat i trav med henne och landat i galopp utan några som helst problem.:love:
Jag är supernöjd! :D

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 142
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar