Stressad när man sitter ner..

A

Asterix

Min häst blir stressad när man sittar ner i traven... Han är hur lugn och fin som hellst annars, men just när man kommer till traven... Då börjar han springa å vill inte alls jobba. Han gör små "kosparkar" och blir irreterad.
Har någon något tips om hur ja ska få honom lite lugnare och inte stressa upp sig? :bow: :bow:
 
Sv: Stressad när man sitter ner..

Har samma problem med min flicka. Vill få henne att jobba bättre i form å sätter mig ner för då tycker jag att ja har mer kontakt me henne. Om man gör många volter, rider i en 8, byter varv ofta så kommer hon att tänka på det istället för att stressa upp sig. det brukar funka för mig. ;)
 
Sv: Stressad när man sitter ner..

Ofta har detta att göra med hur ryttaren sitter.... kanske sitter man och studsar, eller kniper med låren, vilket är lätt hänt....
Har du provat att släppa stigbyglarna och rida utan dem? Då kommer man ner mycket bättre, sitter mjukare och följer mer naturligt med hästens rörelser. Brukar funka bra....
 
Sv: Stressad när man sitter ner..

Hej!
Detta är ett ganska vanligt problem tror jag, jag har själv haft det på min häst & de dagar som han är pigg o lite spänd så blir det alltid värre då när jag sitter ner. (ond cirkel)

Svar på din fråga.. Har du kollat så att sadeln inte ligger fel?
Har du rannsakat dina händer när du sitter ner i traven, oftast så finner många ryttare balansen just i hästens mun vilket är fel.
Sitter du o småhackar i sidorna i traven omedvetet (också VÄLDIGT vanligt)
Skumpar man mycket så självklart blir hästen irriterad, det hade jag också blivit!
Se om du får möjlighet att låna en snäll mjuk häst o sitta på medans någon longerar dig. Släpp stigbyglar och rid utan tyglar, men håll handen i rätt position ändå. (detta låter löjligt, men väldigt nyttigt, jag försöker göra det någon gång i månaden för att öva lite)

Sen det någon skrev om att rida på en 8-volt, är jättebra, flytta gärna hästen på de öppna delarna, så h*n får ngt annat att koncentrera sig på.

Men framförallt, om du ej får hästen i form o avslappnad i traven när du sitter ner.. rid lätt då. Så att hästen får möjlighet att slappna av o få upp ryggen innan du sätter dig ner. (då är det dessutom mkt lättare att sitta på honom/henne) Det är ingen ide att försöka få en spänd häst att gå i form o jobba rätt genom att sätta sig ner o kräva massor. Rid loss honom/henne först i lättridning samt galopp, sen kan du sätta dig ner..
Då är h*n dessutom varm i musklerna innan du börjar kräva en mer samlad form.

Lycka till!!
 
Sv: Stressad när man sitter ner..

Hej!
Sitter du ner mycket när du rider ?
Eller kan det vara så att hästen börjar vänta
på galoppfattning när du sätter dig och genom det blir spänd ?
Bara en tanke...
Om din sits är hyfsat korrekt,sadeln passar och rygg och ben är ok så
får du nog helt enkelt försöka rida igenom det,
kanske blir det jobbigt när du sätter dig ner och kommer åt hästen bättre och så svarar den på det genom att protestera.
I så fall så rid framåt ur dumheterna och beröm när h*n lyder.
Sänk kraven lite och jobba på! :)
 
Sv: Stressad när man sitter ner..

Hej! Hästen är kanske inte stark nog för att orka joba när man sitter ner? kanske har den ont ¨någon stans?
 
Sv: Stressad när man sitter ner..

Om din häst slår mot skänkeln så är det ju en protest mot något, och vad det är den protesterar mot och varför måste du själv försöka räkna ut.. En del bra idéer har du fått redan. Rider du med sporrar, i så fall kanske du råkar kittla hästen med sporren i traven? Är det alltid samma sida som den sparkar mot? Hästen är oftast inte dum utan försöker berätta att det är jobbigt eller obehagligt. Försök räkna ut vad det är du gör eller vad det är du kräver som den inte klarar av. Sen är det enkelt, bara att sluta med det så är problemet borta ;-)

mvh
Lejonelle
 
Sv: Stressad när man sitter ner..

Asterix skrev:
Min häst blir stressad när man sittar ner i traven... Han är hur lugn och fin som hellst annars, men just när man kommer till traven... Då börjar han springa å vill inte alls jobba. Han gör små "kosparkar" och blir irreterad.
Har någon något tips om hur ja ska få honom lite lugnare och inte stressa upp sig? :bow: :bow:

låter som ett vanligt hagens problem ;).. Sitt ner och trava mycket så vänjer dom sig.. trava trava trava och sitt ner rid mycket olika vägar, serpentiner och annat så blir han avslappnad

glöm inte att rida trav i korta streckor också, rider du bara långa streckor kanske hästen väntar på galoppfattning och spänner sig stressar upp sig för de
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stressad när man sitter ner..

Så reagerar min fd halvfoderhäst. Hon springer hellre för fort än går lugnt och jobbar, och ska man sitta ner i traven kan hon bli jättestressad, spänner sig, sänker ryggen, springer ännu fortare och ser väldigt missnöjd och stressad ut. Jag ska väl säga att jag inte är den bästa på att sitta ner, sitter och skumpar rätt mkt, men det är med alla ryttare hon gör så (ridskolehäst) så det är inte bara att jag har dålig sits. Rider man lätt kan man få henne att slappna av och lyssna fint.

Prova att sitta ner några steg när din häst går lugnt och i form, och sen rider du lätt igen ett tag tills h*n lugnat ner sig igen. Det funkar på den hästen jag red!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 236
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp