stressad i transport

M

Miss_lovisa

Min häst går snällt på transporten och lugnt och snällt av. PÅ transporten står hon stilla och sparkar inte MEN hon stressar och är sjöblöt efter 15minuter och skakar, vad kan jag göra? lastar ofta och åker kortare bitar vad kan jag mer göra? transporten vi använder är ett boj boogie släp som är stadigt,ljust osv tips?;)
vet att det finns liknande men då vill oftast inte hästarna gå på eller står och sparkar undertiden.
skall åka en längre resa i höst då jag ska flytta till gymnasiet så skulle ju vara skönt om hon kunde slappna av lite:idea:

Sv: stressad i transport

Första grejen att kolla är: hur kör du? kanske tycker du att du är försiktig, men om du skulle köra ännu lite långsammare, vara ännu mer noga när du växlar, kanske det hjälper.

Sen vet jag inte vad du menar med korta bitar, men om jag skulle tex "köra runt kvarteret" så är det ju väldigt mycket stopp och svängar, vilket ju är jobbigt för dem. Kanske kunde du ta dig närmaste vägen till en fin landsväg och köra där ett tag? Kanske totalt en tur på en timme eller så. Ibland kan de behöva lite tid för att lära sig att de "överlever" och hur de ska stå osv. Hitta balansen liksom.
Samma som när hästen ska hitta formen och balansen i trav(när den är ung) så kan den liksom behöva tarav på en lite längre stund och prova olika lägen innan den hittar "rätt".
Vad tror du om det?

Kanske skulle hon åka lugnare om hon hade en trygg kompis att åka med några gånger?

Min c-ponny var så när han kom till oss. Han hade gått på ridskola och inte åkt transport alls på flera år. Han blev lugnare när han fick åka med en kompis. Vi åkte 1 gång/veckan med honom under en period och då bara korta sträckor, kanske 15 minuter. Efter några månader så slutade han och han blev inte ens uppskärrad eller vad man ska säga.

Ger samma tips som i en annan tråd, stoppa bomull i öronen och ha en hoppluva ovanpå så det sitter kvar. Många hästar blir stressade av ljudet från trafiken/släpet.

tack för alla tips:) är mamma som kör och jag kan lova att jag är ganskd mycket på henne om att köra sakta ;P kortare turer menar jag typ 20 minuter då är det körning på landsväg. har varit ute och kört 1 4gånger också men det är likadant och blir inte bättre efter. det knasiga är ju att hon inte är "rädd" för att åka för hon vill nästan inte gå av när man ska ha av henne och på går hon jättegärna, så får väl stå ut med att hon stressar men ska prova bomull och åka mycket nu i sommar

Ursäkta om jag kapar din tråd lite men tyckte det är bättre än att jag skapar en ny tråd :angel:

Jag undrar om ni har några tips för att lugna hästen då man kommit fram?
På söndag ska min pålle få åka transport och det blir intressant att se hur han regaerar, vi har inte åkt någonstans tidigare. Enligt förra ägaren är han supercool i transporten och går väldigt lätt in men jag känner på mig att han kommer vara rätt nervös och stressad när vi kommer fram, han är väldigt känslig för förändringar.

Så, har nån några tips för hur jag ska få honom att lugna sig och lyssna på mig då vi kommit fram? Han är väldigt stark så jag behöver "effektiva" tips. ;) Vi ska alltså till en ridplan/ridbana och hoppa lite men för att komma dit måste vi åka transport.

Jag har alltid ett hösegel med lite hö och kraftfoder i transporten som de får ät ur. När man kommer fram tycker jag att det är bra att öppna framdörren och så får de stå inne i transporten och chilla ett tag.
En gammal hästkarl gav mig tipset att ta med fika och ta en liten picnic utanför för att lära hästen att det inte blir stress och att man ska av direkt transporten stannat.

Annars tror jag bara på att du själv ska hålla dig så lugn och cool som möjligt, träning ger färdighet och även om han skulle nervös och stressad nu så vänjer han sig säkert med tiden. Lycka till!

Ja, det låter som en bra idé! :)
Pållen i fråga har varit travare och åkt runt halva landet så han boorde ju vara ganska van men jag har en känsla av att det är lite annat när det inte är någon travbana och andra hästar i sikte! :rofl:

Tack så mycket! :)

Fler tips? :D

*kl*

Min häst ät lite liknande. Går på fint. Sparkar inte eller liknande i släpet men blir jätte stressad, svettas MÄNGDER och trampar/studsar upp och ner. När man ska lasta ur är det aldrig något problem. Han har aldrig brottom ut, trycker inte mot bommen osv. Men är som sagt väldigt stressad i släpet. Inte när man bara övningslastar hemma, men när man kör, och på väg hem när man lastat (när han vet vi ska åka snart).

Jag kör väldigt lugnt (kört lastbil så är van med stora ekipage). Han har hönät, är lite intresserad av det ibland, det är olika. När han åker med lugn kompis går det jätte bra. Är det vettigt att åka tillsammans med annan häst ett tag så att han får lite rutin (har inte mycket vana av att åka), eller ska jag bara fortsätta som vi gör?

Det finns lite två läger ang köra med kompis eller inte. En del tycker att man ska köra med sällskap för det lugnar och ger trygghet. En del påstår att han då kommer bli ännu svårare att köra ensam när den dagen kommer. Erfarenheter? Hur skulle ni gjort?

Försökt stoppa "öronproppar" i öronen, men han vill verkligen inte ha något i öronen... Kanske vaderad luva fungerar?

Ledsen för delvis trådkap...

ett tips, kör inte korta turer, ge er ut ett par timmar, när du kommer hem har hästen vant sig vid allt som har med transporten att göra!

Min var/ är precis likadan. Chansade med att låta översta luckan på släpet stå öppen, låta henne stå brett och ha hö i transporten. Gick bra mycket bättre! Sen har hon svårt för att åka i enaxlade släp, så boggi är att föredra ;)
Det bästa är nog som flera sa- ut och åka lite då och då. Gärna på raka och "mjukare" vägar. :)

Haha!
Den där känslan hade jag nu i våras när vi skulle iväg på exteriörbedömning + löshoppnngsbedömning. Jag var så orolig och hade en känsla av att jag skulle behöva hanskas med en vild, galen och superstressad häst.

Men det var långt ifrån så farligt som jag trodde. Snarare tvärtom.. Hon var så snäll så jag tom kunde ge bort henne till andra folk under några minuter. :)
Hon var lite stark bara, men nee, Jag var i chock när vi kom hem :D:rofl:

Sen efter det så har jag haft med henne till kliniken och det var lite läskigt och hon blev lite nervös. Men hon skötte sig ändå kanon och nu är jag inte allt nervös för att behöva ta med henne någonstans. :banana:

Jag kör väldigt lugnt (kört lastbil så är van med stora ekipage). Han har hönät, är lite intresserad av det ibland, det är olika. När han åker med lugn kompis går det jätte bra. Är det vettigt att åka tillsammans med annan häst ett tag så att han får lite rutin (har inte mycket vana av att åka), eller ska jag bara fortsätta som vi gör?

hm, svår fråga det där! ;) Eftersom du skriver att han blir lugnare med kompis så skulle jag kanske låta kompisen hänga med tills din pålle blir lite vanare! Men det är ju inte alltid så lätt att ha med en extra häst men om du har möjlighet tycker jag absolut att du kan göra det! :)
Förhoppningsvis kanske han är lite lugnare när han har åkt mer, även som ensam!

Jag red förut en pålle som låter precis som din häst, han gick jättebra in men svettades otroliga mängder, han var alltid sjöblöt då vi kom fram! Men han var sån även med kompis så det vara bara att åka mer och mer. Han gillade alltid att komma fram, tävlingar var superkul men av någon anledning blev han alltid jättestressad i transporten. Han har t.o.m. varit travare så man skulle ju kunna tro att de skulle vara lite mer coola men nääe :D

Haha!
Den där känslan hade jag nu i våras när vi skulle iväg på exteriörbedömning + löshoppnngsbedömning. Jag var så orolig och hade en känsla av att jag skulle behöva hanskas med en vild, galen och superstressad häst.

Men det var långt ifrån så farligt som jag trodde. Snarare tvärtom.. Hon var så snäll så jag tom kunde ge bort henne till andra folk under några minuter. :)
Hon var lite stark bara, men nee, Jag var i chock när vi kom hem :D:rofl:

Sen efter det så har jag haft med henne till kliniken och det var lite läskigt och hon blev lite nervös. Men hon skötte sig ändå kanon och nu är jag inte allt nervös för att behöva ta med henne någonstans. :banana:

hahah, vad härligt! :D
Får hoppas min pålle överraskar mig med! :bump:

Hade också en sån häst, haflinger. Hon svettades floder i transporten. Förra året köpte vi en transport med halva mellanväggen i plast. Första gången hon åkte var hon snustorr.

Är det tillräcklig ventilation i transporten?

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa mig en egen transport. Jag åker inte jättemycket, men vill ha friheten så det är viktigt att det är sådana bromsar som...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 426
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 424
Hästhantering Lite samma ämne som tråden om unghingsten, men inte riktigt samma problem. Jag kör min häst till träning och andra aktiviteter några...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Karoliten
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25