Stressad hund vid nya situationer!

A

Annika_38

Vi har skaffat en hund, blandras Jämthund-Border Collie.
Han är nu 14 månader, och han har tydligen bott i hundgård sina första sju månader.
Sedan kom han till henne som vi köpte honom av.
Vi hade honom på prov i tre veckor, men bestämde oss snabbt för att behålla honom, så i måndags var vi hos vet och vaccinerade, besiktade och chippade.
Problemet med honom är att han blir väldigt osäker när det häner "nya grejjer", han blir svår att nå.
Vi lägger honom då och låter honom ligga tills han varvar ner, funkar bra.
Men....
när det knackar på dörren hemma så blir han jättenervös, nu gör vi så att vi sätter honom i innerhallen (där han har full uppsikt),går inte så lysande alltid att han sitter, får hålla honom i halsbandet, vi går och öppnar och välkommnar de som kommer,
så länge de som kommer inte tittar honom i ögonen så går det hyfsat, han blir låg i kroppen, nosar och blir "kompis" efter ca 5 minuter.
(Första veckan tog det ibland mer än en timma).
Det går ju bättre och bättre, och de han har träffat tidigare är han jättekompis med.
Men, en del är hundrädda och han kan se lite läskig ut när han sjunker ihop och skäller.
När vi är på långpromenader i nya miljöer eller träffar på andra människor/hundar blir han också lite "låst" och svår att nå, han står hög och stel, men viftar på svansen.
Han är en jättego hund, jättefin med ungarna (men lite väl nyfiken på hästarna, håller på att vänla dem vid varandra),
men vi vill ju att han ska kunna fungera när det kommer folk hem till oss, med hänsyn till barnens kompisar och våra vänner!!
Har någon nåt bra tips på vad vi kan göra.???
(Ska i Januari börja på en lydnadskurs, framförallt för att han ska få socialträna med andra hundar)
Vill ha mycket tips och råd!:)
 
Sv: Stressad hund vid nya situationer!

Ta det lugnt, ha lite is i magen och "tvinga " honom inte att hälsa genom en massa lock och pock...

Måste folket hälsa på hunden precis när dom kommit innanför dörren ? Ignorera hunden låt folket komma in hänga av sig osv ...

Sedan måste jag få kommentera valet av hundras(erna) en vallhund korsade med en jakthund, du kommer med all säkerhet att få jobba mycket för att få honom psykiskt tillfredsställd..

Inga lätta sällskapsraser i honom ...

Lycka till /C
 
Sv: Stressad hund vid nya situationer!

Kanske ska förtydliga, vi ber våra gäster att inte titta honom i ögonen, fungerar bättre då, och släpper fram honom först då gästerna tycker att det är ok, fungerar bäst då.

Angående valet av hund så har vi erfarenhet av BC, Jämthund är däremot ny för oss.
Tycker i alla fall att BC är väldigt sociala hundar.

Vi går varje dag minst en lång promenad med lösspring, han är med i stallet med folk som rör sig, vi leker med honom , utan att han ska hoppa osv.
Men som sagt så har han varit hos oss en månad (den 27:e) och han gör framsteg, kan gå fot, och ska börja kurs i januari.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 661
Senast: s957
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 309
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp