Stressad häst som slutat äta...

J

Juvelflickan

Hejsan!

Det är en häst i mitt stall som har slutat äta upp sitt hö, hon har det senaste lämnat kvar ungefär 2 kg hö.
Hon är inte slö eller så utan istället mycket stressad.
Vad kan detta bero på?
Det är förstås svårt för er att veta eftersom ni inte sett henne eller omgivningen, men jag tror att hon är stressad pga. att hon inte känner någon trygghet hos sin ägare alltså inte ser henne som ledare. Tror att hon slutat äta för att hon har klaustrofobi också..

Vad skulle ni gissat på?

Tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Sv: Stressad häst som slutat äta...

Har ett fullblodssto som äter väldigt dåligt med hö inne och detta pga att hon inte trivs inne och därför inte kan slappna av tillräckligt för att äta hö.

Jag har mitt fullblod ute dygnet runt på lösdrift och ute äter hon sitt hö. Skulle aldrig komma på tanken att stänga in en häst i en box när den trivs så dåligt att den inte vill äta!!

:smirk: en häst som inte äter..mår inte bra eller så är hö't kanske inte bra? Hon kanske vill ha hösilage/ inte van att äta hö? Ont i tänder? Ålder? Ont i mun?? Ont i magen??Bajsar hon ordentligt? Pigg i ögonen? Temp? Dricker? Har svårt att tro att hästen skulle vantrivas så att den slutar äta. Kanske boxgrannen är elak och "hyttar" åt henne så att hon inte vågar äta?

Äter den inte upp det så småningom då?Många gör felet att placera ranglåga hästar bredvis ranghöga vilket får resultatet att den med lägre rang inte kan slappna av å brukar vänta med att äta sin mat tills den ranghöga ätit klart.
Inte sjuk då?

Jag ger min häst b-vitamin när hon byter stall eller annan stressande förändring uppstår. Det hjälper iallafall på henne.

Jag skulle inte tro att det beror på ägaren utan att hon är stressad i hästflocken och sin stallplats...

Tyvärr har ägaren inget val...
Om hon då inte skulle flytta hästen förstås. Men det vill ju inte jag och inte hon heller för den delen!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Senast ändrad av en moderator:

Höet skall vara bra och alla andra hästar äter glatt av det!
Grannen är hennes enda kompis och hon står högre i rang än grannen.

Hur mkt kraftfoder får den? Ibland hjälper det att dra ner på kraftfodret ett tag. Om man först uteslutit att hästen är frisk dvs.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 806
Senast: yamyam
·
Foder & Strö Min häst har precis bytt stall och i det nya stallet har han nu de senaste två dagarna knappt ätit något alls. Han äter sitt kraftfoder...
2
Svar
22
· Visningar
2 960
Senast: Nepenthe
·
Hästvård OBS! Det är INTE min häst det handlar om. En häst i stallet har plötsligt börjat äta mycket sämre, äter inte upp kraftfoder och äter...
Svar
9
· Visningar
1 379
Senast: LindaLång
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?