Sv: Stressad häst, Hjälp!
Först - en hel drös med frågor:
Hur rider du hästen idag -ridbana, ute, ensam, med sällskap, hoppar, dressyrar, alla gångarter etc? När är han värst? Vad är det för häst - ålder, ras, bakgrund?
Hur länge har du haft honom?
Är det bara du som rider honom?
Hur är de med utevistelse och hage – har han gott om plats, stimulans och sällskap på dagarna?
Vad äter han?
Passar all utrustning och har du kollat att han inte har ont, är sjuk, har någon liten skada etc?
Om hästen inte är toknervös och bara springer omkring när han är i hagen finns egentligen ingen anledning att han ska behöva bli så stressad av ridningen heller. Det går säkert att lösa/förbättra situationen – men man måste börja där man står och ta hänsyn till hästens (och ryttarens) förutsättningar förstås.
Vad är det för tränare du ska gå på clinic för förresten?
Rid bana o skritta ut med honom och det funkar faktiskt bra!
han går sj, ska få en stor skogs hage.
vi löshoppar mkt för uno boman, och det går super!
han är varmblod 6 år riden ett halv år max. trav tränad lite.jag ahr haft honom i ca 5 månader. det är bara jag som rider honom jah!
kolalt all utrustningn är vääldigt noga med sånt! han ahr kompisar o bra hage, (grus hage dock ska få större... men dom blir så leriga... hagarna asså...
MEN:
han passar nästan ingenting längre, för sen det att jag skrev hit, gjorde jag sj upp en liten plan för hösten och hur jag skulle rida honom o gå till väga!
jag gör mkt NH löshopapr, ut o går bom träning jah amssa saker som ska få honom att hela tidne göra någon så han inte får chansen att springa, tror ju som sagt det sitter i huvudet på hästen o jag adhe rätt, han måste aktivera hjärnan!
Det går faktiskt väldigt bra nu med honom, igår telx gick han super bra till o med galopp på fyrkanten
ja ok han bockade som en idiot men det avr glädje bockisar
när jag skrev hit gick han så dåligt att han inte gick att rida....
MEN TACK ALLA SÅ MKT FÖR ALL HJÄLP!!!!