stressad häst hade B-vitaminbrist

Sv: stressad häst hade B-vitaminbrist

Har själv blivit föreslagen öljäst (brewers yeast) och magnesium till min tant. Är rätt vanligt att föreslå till folk med stressiga eller nerviga hästar här borta. Båda dessa har fungerat bra för min tant som är bra mycket coolare nu.

Är mer intresserad av denna teraupeft som kunde SE att det fattades B vitaminer ......

Mia

kl

Nu har jag inga synpunkter på eventuell metod som använts, till det har jag för dåliga kunskaper :)

Däremot har jag hört folk som gått på håranalys och fått konstaterad B-vitaminbrist. B12-brist kan orsaka depressioner och humörsvängningar, många som "går in i väggen" har B12-brist.
Så jag skulle inte hålla det för otroligt att även djur kan få sådana symptom om det brister i vitamintillgången.
Att åtgärda symptomen i första hand är ju bra, men sedan måste man se till grundorsaken. I många människors fall då felaktig kost, och detsamma måste ju rimligtvis gälla djuren :)

Visst har B vitaminbrist dessa symptom . Men sen sitta och säga detta genom att en teraupeft (stavning ??;)) Tittat på pålle ?

Varför i jösse namn går man inte igenom hästen med vet och isådana fall tar en blodstatus istället för som det känns som hokuspokus att denna terapueft kan se att hästen har B vitaminbrist ?

Synd att terapueften själv inte kommer in och berättar hur hon kan se vad det är för fel på hästen .....?

Hon kan ju få massor av kunder eller inga beroende på hur trovärdig h*n är :idea:

Mia

Liknande trådar

Trav Vad f*n gör man med en häst som blir så het/uppstressad så att hon kväver sig? Jag ska testa tungband nästa gång jag kör och se om det...
Svar
10
· Visningar
5 840
Senast: Tagliabue
·
Trav Igår red jag fort på en av mina pållar inne på Jägers. Jag är dressyrtant, jag tycker att skritt är en trevlig gångart, att jogga är...
Svar
11
· Visningar
1 469
Senast: linafina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka