Stressa av

Sporthorse

Trådstartare
På senare tid har jag blivit blivit betydligt sämre på att hålla huvudet kallt när stressen flåsar en i nacken.
Hur gör ni för att hantera stressiga situationer på bästa möjliga vis?
 
Hur långt är ett snöre?

Alltså jag menar att det beror på vilken typ av stress?

Stress på jobb? Mycket att göra? Möten att hinna med? Deadlines?

Stress i vardagslivet? Hinna handla, träffa vänner, träffa familj, sjukdom i familj?

Stress i sin egen familj? Hämta barn på dagis, köra till aktiviteter, förrldramöten, hemläxor?

Stress inom sig själv?
 
I min erfarenhet är det enda sättet att hantera stress att "bara" tvinga sig själv att göra saker långsamt och att låta saker ta tid. Att planera in vila (aktiv vila!), planera in self-care, att försöka i den mån det går att acceptera att saker inte är perfekta och att en inte kan eller orkar allt. Att lära känna sig själv och anpassa sitt liv så att stress sällan eller aldrig uppstår.
 
På senare tid har jag blivit blivit betydligt sämre på att hålla huvudet kallt när stressen flåsar en i nacken.
Hur gör ni för att hantera stressiga situationer på bästa möjliga vis?

Jag blir lugn av att veta att jag hinner lite mer viktiga saker om jag inte stressar än om man låter stressen få fäste. Men det är något jag fått lära mig och måste påminna mig om regelbundet.

På nåt sätt en acceptans för att min förmåga är begränsad, men att jag gör en massa bra saker som är värda något även om tusen andra viktiga och roliga saker inte blivit gjorda.

Jag har slutat att ta på mig saker där tanken ”det borde jag hinna” dyker upp. För det är en risktanke för stress att lägga sig på den gränsen.

Men jag tänker att alla funkar vi olika och olika situationer stressar på olika vis.
 
På jobbet när man ska ha mycket i huvudet, och inte har råd med misstag som tar tid,

Göra Lista och pricka av. Just för att slippa ha dessa saker i huvudet utan kan flytta det till ett papper ist.

Avbryta och andas en minut. Trots att det är stark tidspress att hinna saker. Jag jobbar på restaurang så under lunchen är detta omöjligt men när ruschen är över kan man ta en 'timeout' och nollställa och undvika att man går upp för stor stress av bara farten.

Planera in pauser, planera in att det kan bli övertid, en kvart halvtimme kan räcka för att mota stress.

Prioritera undan saker som kan vänta.

Vila hästen en vecka där det är extra mycket.

Planera. Prioritera.

Be om hjälp, delegera bort nåt.

Arbeta metodiskt och i rätt ordning. Beta av små enkla saker först för att 'minska listan'.

Så mest tänker jag förebyggande. Allt som är klart är klart liksom, förbereda, planera.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 597
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 891
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
Svar
13
· Visningar
605
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp