sweet_knorven

Trådstartare
Jag behöver tips och råd för att varva ner. Övningar som funkar att ta med sig i stallet och som man kan göra hemma innan ridning.

Det är så att nästan så fort jag tänker på att jag ska gå till stallet och rida blir jag stressad. Så fort jag vet att jag ska ställa ut hästen i stallgången blir jag extremt stressad. De gånger jag inte varit det har det känts väldigt annorlunda och skönt, men de är få, kanske två ggr av tjugo. En anledning till att jag blir så stressad tror jag är för att min häst är rätt aggressiv och ilsken mot andra hästar och när hon är utställd med en annan häst kan hon springa fram och försöka bita. Jag antar då att jag är stressad för att jag vill hinna borsta och göra iordning henne innan någon annan hinner komma till stallet och ställa ut sin häst.

Ibland känner jag mig stressad när jag rider/tömkör. Jag har haft problem med humöret när jag håller på med henne men det har blivit bättre nu. Knske att jag är stressad för att jag är orolig för att tappa tålamodet?

Men iaf, jag vill ha tips på bra övningar att göra för att varva ner.

Sv: Stress

Börja med att se din häst som en möjlighet till att slappna av o rid ut i naturen. Uppskatta din häst och tänk på vilken lyckos du är som har en sådan vän som har all tid i världen.

Testa avslappning och meditation, några minuter varje morgon och kväll. Kosten är också viktig. Fel mat stressar kroppen, testa något vitamintillskott (hälsokosten kan säkert hjälpa dig).

Att din häst verkar vara lite aggressivare kan i o försig bero på hennes personlighet, men det kan också lika gärna bero på att hon också spänner sig och är stressad. Natural horsemanship kanske vore något för er... eller massage...

Oj då. För mig är det tvärtom- att jag stressar av när jag är i stallet och med hästen.
Tycker det låter som om du och din häst inte kommer överens. Försök få tag i en tränare med bra horsemanship-anda och/eller någon som kollar så att hon inte har ont. Hästar brukar sällan agera aggresivt utan anledning. Men det kan ju också vara så att ni kommit lite i obalans. Hon gör dig nervös samt tvärtom, så försök rida ut och bara ta det lugnt tillsammans med din häst.
Hoppas det löser sig.

Så är det med mig med :D Efter en jobbig, stressig dag så åker jag till stallet, rider ut eller rider dressyr och kopplar verkligen bort all stress osv. Kan bara slappna av och njuta:love:

Övning:
Kliv på cykeln och susa ner till ICA. Förhoppningsvis hittar du där Magnesiumburk på hälsohyllan. Om inte, fortsätt till Hälsokosten. Pilla i dig en tablett dagligen i några veckor så ska du få se..
Funkar både på folk och fä.

Vid närmare lusläsning av din utsaga, borde du nog ta och inhandla en större burkvariant på Granngården och börja pytsa i din häst det också..Effektivt värre. Tar några veckor innan det gör ordentlig verkan.

Har också problem med stresshantering, det som är bra efter att du kollat upp eventuella brister i kroppen (B-vitamin bränner man också om man varit utsatt förstress en längre tid, och då räcker inte ICA´s burkar.) är att öva och använda nedstressning i praktiken, typ KBT.

Du måste utsätta dig för situationer du blir stressad i, men bryta dina mönster. Exempelvis situationer jag har haft svårt med är;
träna på gym, stallet, hundpromenader när jag ska någonstans efteråt etc..
Om vi börjar med gymet:
Tidigare gjorde jag upp en plan innan, hur lång tid jag skulle vara där, tänkt konstant på annat jag skulle göra efteråt, och planerade hela tiden "om" träningspasset, kollade på klockan hela tiden, utan att egentligen se den etc

Nu går jag dit, tar av mig klockan, tar på träningskläderna, fyller på vattenflaskan (beskriver det utförligt, för att för mig blev alla steg som en förberedelse psykiskt), dricker upp åtminstone halva flaskan (2,5 dl) för vatten behöver jag alltid ;) Letar fram en hyfsad tidning och kör trappmaskin i 20 minuter. Under tiden läser jag och fokuserar på det, andas och lättar på spänningar genom lite sträckningar.
Sedan kör jag stretch ens tund och börjar med mitt program, under tiden försöker jag verkligen slappna av, andas och dricka vatten, och jag har aldrig en tid att passa efteråt, utan det får ta den tid det tar, gör alla övningar efter hur kroppen känns för dagen. Ofta ligger jag långa stunder på mattan och tänker på ingenting eller tittar på folk.

Jag var ofta också stressad i stallet förut, är det ibland nu med, men kan känna igen det och göra något åt det. Jag märker stor skillnad på min häst när jag är stressad och när jag inte är det...
Jag började faktiskt med att byta stall, för jag kände att jag blev spänd av vissa personer, och ville bara fly när de kom och vill dra med mig i snacka-skit-stunden.
Sedan gör jag mkt saker som att gå ut med hästen (eller hunden) i skogen, sätter mig ned och bara är, andas och är avslappnad, förösker sluta ha så mkt måsten i mitt liv, (jag märkte efter ett tag att det är bara jag själv som sätter upp dem.)
Behöver jag passa en tid ställer jag larmet på mobilen lagom innan.
Ofta när jag komemr till stallet är jag uppei varv, då brukar jag istället för att bli otålig på att hästen inte kommer travande, sätta mig på en sten i hagen och slappna av och fundera på hur bra jag har det ;), och då kommer han alltid efter en stund. Tror de har superkoll på oss, just för att de är så bra på kroppsspråk.

Tidigare hästar jag har haft har varit stressade i sig själva på grund av miljön, exempelvis en för hästen stressig stallmiljö, det kan vara mkt spring, höga ljud (fläktar etc) eller dåliga hästkompisar till exempel.
Har svårt att tro att hästen i sig själv är stressad eller otrevlig, men du får väl fundera på i vilka situationer och om den alltid avrit det, i andra stall etc

Okej, detta kan du göra när som helst var som helst. Med lite träning fungerar det lite som att "lägga i friläget" känslomässigt i din kropp:

1. För uppmärksamheten till ditt hjärta/området till ditt hjärta. (lägg handen där om du vill.
2. Tänk dig att du andas in och ut genom ditt hjärta (lugna, lika långa andetag in och ut)
3. Bara tänk dig att du blir "neutral" inombords. Liksom öppen för det du gör just nu.

Kan kräva lite träning men är rätt enkelt och fungerar suveränt bra vart som helst, även med öppna ögon.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 591
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 088
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar