Stress vid miljöombyte

Lejonelle

Trådstartare
Mitt sto, dräktig på dag 53, flyttade i måndags till sitt nya stall. Allt var ordnat för en lugn omställning med snäll, dräktig ny kompis och fin hage med mycket gräs där de två kan gå tillsammans och lära känna varandra innan andra hästar kommer hem från sommarbetet.
Allt gick lugnt när vi släppte hästarna men på morgonen när jag tittade till dem var min häst svettig och verkade uppvarvad. På kvällen var allt lugnt men hon hade aningen kladd runt slidmynningen, något hon inte haft på hela dräktigheten. Jag är nu mycket orolig att miljöombytet fått henne att kasta. Hon är inte extremt känslig eller orolig av sig men det blev ju en stor omställning med ny miljö och ny flock på samma gång. Vad tror ni, bör jag kalla på vet och göra nytt UL eller kan jag vänta lugnt till dag 90? Finns det tecken jag kan titta efter?
mvh
Lejonelle

Sv: Stress vid miljöombyte

Saken är ju den att du kan inte göra så mkt åt det om det är en kastning nu... det är ju kört att betäcka om iår... Du kan säkert vänta till 90 dagars om du vill...
Vissa ston klarar inte av stora förändringar i början av dräktigheten, förr sa man alltid att det gällde ca 30 dygn efter betäckningen "som mest kritiskt"- men det är väl olika antar jag...

Vi får väl hoppas att det bara är vanliga "flyttnerver" som spökar,och att det lilla fölet finns kvar i henne....

Men det låter ju onekligen ganska likt en kastning... :cry:

Jag tror att du kan vara helt lugn. Inte kastar de för att de byter hage/sällskap om det inte skulle vara en extremt känslig häst. Däremot kan de springa och pipa samt skvätta lite när de bekantar sig med varandra. Det är nog sådant du har sett. Du behöver inte göra något innan 90 dygn om du inte själv vill lugna dina nerver.

Jag ser nu att det står att hon INTE är extremt känslig...jag missade det viktiga ordet när jag svarade sist :crazy: ...
Du kan ju alltid be en veterinär att komma och u -ljuda henne nu redan så slipper du oroa dig...
Vårt ena new foreststo "absorbereade" sitt foster runt dygn 40 iår :cry: , hon blev svettig, hade lite segt slem i slidmynningen och var lite "sur"... när vi u-ljudade henne dagen efter så såg vi att fostret var på väg ut... :cry:

Hoppas du har bättre tur! håller tummarna!!!

Tack snälla Jarrah skönt att få respons från någon med din stora erfarenhet. Hon var lite kladdig igår, ej en regelrätt flytning och inget blod var jag kunde se. I morse hade det torkat och var som en torr beläggning, lite vitaktig, ungefär som torkat fågelbajs. Ikväll fortfarande inget nytt kladd. Hon verkar må bra och allt är lugnt i hagen. Om hon förlorat ett foster på dag 53 så borde det väl bli mer flytning? Eller resorberar de så sent?
Lejonelle

Hade ni UL:at tidigare och sett att fostret var normalutvecklat?
mvh
Lejonelle

dom kan nog resorbera såpass sent, mitt sto UL ade jag på 55 dygn förra året och då va hon dräktig..men nåt föl kom aldrig....såg inge klägg men å andra sidan kollade jag inte heller varje dag

De flesta kastningar syns aldrig! det är precis så som du säger, det kommer bara inget föl!!!

En del ston kan däremot svettas(ha en liten temphöjning), och få lite flytningar, men det är inte som vid en brunst eller så, utan mera som en seg "glegg" som kommer ut ur dom...

Om du blir lugnare så tycker jag att du kan kolla henne nu, annars väntar du till 90 dygn. Jag vet att de kör ultraljud vissa dagar på din station, så ring och kolla när de ska köra nästa gång.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 679
Senast: Kjerulfia
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 803
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 947
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka