streching och massage, nödvändigt?

attempt

Trådstartare
Vad anser ni ang streching och massage?
Tycker ni att det är nödvändigt att strecha hästen efter ett ridpass?
Tycker ni att det är nödväningt att massera hästen regelbundet?
Märker ni någon skillnad när ni inte strechar hästen efter ett ridpass?
Märker ni någon skillnad när ni inte masserar hästen relebundet?

Sv: streching och massage, nödvändigt?

av mina egna erfarenheter av stretching och massage är det bara positivt. min ponny fick en senskada och var svår att hålla fräsch året efter friskförklarandet men med rätt folk som hjälpte mig med både hovar, massagen och stretchingen så blev det en toppen ponny.
ponnyn jag hade hade en vana att vara oren dagen efter ett ostretchat "pass", så det var ett måste och det blev en vana.
Ponnyn jag hade vart masserad 1-2 ggr i månaden, mest för att ha koll på henne om det hände något då det var viktigt att hon inte föll ur eller stelnade till tex.
nej det gör jag inte, stretching är ju i förbyggande syfte som gör att musklerna inte blir så korta, istället blir dom långa och tål att töjas på ..
ponnyn vart mindre spänd och en mer avslappnad ponny!

Bra sätt att lära känna sin häst. Ger närhet, värme och avslappning när det är rätt utfört.
Efter en stilla promenand, nej...men efter krävande pass vinner vi bägge på det.
Ja med tanke på vad jag skrev i första svaret...
Ja, Tänker främst på en foderhäst jag hade för några år sedan. Hon hade en gammal bogskada som spökade och stretchade jag henne inte var hon mycket stelare genast och mer ovillig till arbete.
Ja, läs svaret ovan;)

Tycker ni att det är nödvändigt att stretcha hästen efter ett ridpass?
Beror nog lite på individen. Min gamla morgan var en stel häst och jag stretchade honom efter varje ridtur. Jag märkte stor skillnad på honom.
Iom att jag är massör så självklart är det bra att massera hästen regelbundet :D Jag är utbildad men masserar bara våra egna hästar och jag tycker att det är super för hästarna!
Märker ni någon skillnad när ni inte stretchar hästen efter ett ridpass?
Jag såg ingen skillnad om jag hoppade över ett stretchingpass efter ett vanligt pass. Om jag inte hann stretcha honom av någon anledning efter ett hårt pass så märkte jag skillnad dagen efter.
Märker ni någon skillnad när ni inte masserar hästen regelbundet?
Vi har ingen tävlingshäst för tillfället, jag tycker att det är där det verkligen märks om man inte masserar dem.

Ett tips till alla hästägare är att gå en introduktions kurs i hästmassage. Man behöver inte gå hela utbildningen (även om det är otroligt roligt och lärorikt) utan bara gå en tvådagars kurs för att lära sig massera sin egen häst. Rekommenderas varmt!

tycker det är bra, eftersom de mjukar upp musklerna. kan inte massera själv, men antar att de blir en väldigt social grej med hästen.

Inte direkt nödvändigt, men mkt nyttigt! (Stretchar oftast efter ordentliga ridpass, inte efter t.ex. en lugn uteritt.)

samma som ovan

Ja, lite. han är lite mjukare dan efter stretching

Har aldrig masserat hästen regelbundet, så ja vet inte. men ja är ganska säker på att ja skulle märka skillnad.

Toppen! Bara positivt!
Sen är det väldigt mycket en social fråga, det bygger band och man får tid att mysa på ett bra sätt.

Olika på olika hästar, men jag har tagit för vana att alltid stretcha min häst. Oftast vare sig vi vart ute på en lugn skrittur på lång tygel eller ett tufft pass. Är extra noga efter mer krävande jobb.
Tror alla hästar mår bra av det, man vet ju själv vilken skillnad det gör när man tränar och inte stretchar!

Faktiskt. De flesta hästar har spänningar trots att vi inte tror/vet om det. Jag brukar massera de områden jag vet att han har lättare att spänna sig i, iaf 1 gång/v. Annars gör vi det när det finns tid. Tar ut en equiterapeut med jämna mellanrum.

Oo ja! Min grabb är väldigt väldigt fräsch i kroppen men det märks väldigt tydligt när han är stretchad regelbundet och inte. Även de här små gångerna efter skrittturerna har gjort skillnad. Tro't eller ej! ;)

Ja jag inbillar mig det. Allting flyter på mycket bättre och framför allt vet jag då att jag minimerar risken att han får ordentliga spänningar som kan leda till rotationer i kotor.

Massagen tycker jag är ett jätte bra sätt att ha koll på hur hästen mår i kroppen. Har den några känningar av sadeln som används? Några svaga punkter som tenderar att bli mer spända? Strechingen tycker jag är bra om hästen har gått lite hårdare eller har områden som mår bra av att stretchas.
Har hästen gått lite hårdare tycker jag inte det är fel, men måste erkänna att jag slarvar lite och skulle kunna stretcha mer.
Absolut!Genom massagen har man enligt mig en bra koll på hästen hur hästen mår.
Kan inte säga att jag märker någon skillnad, men rider inte så hårt och är noga med att skritta av ordentligt.
Massagen har varit väldigt nyttig för mina tre hästar och de tycker det är väldigt skönt! Den ena har haft svårt att sätta muskler över rygg och kors och massagen (+akupunktur) har haft mycket god effekt och han börjar se riktigt fin ut. Den andra är ganska överbygg och får spänningar över korset så även han mår bra av massage. Jag är väldigt FÖR massage!:D

Hästar är maskiner och får inte träningsvärk:angel: *ironisk*

Jag tycker det är nödvändigt att strecha efter ett hårt träningspass. Men jag som har en överrörlig häst ska inte göra det, man vill ju inte översträcka senorna på en sådan häst (jag är själv överrölig).
Ja, men kanske inte mer än varannan månad när hästen är fräch i övrigt. Jag masserar min hästs bogar och rygg var tredje dag.
Ja mer träningsvärk och stelhet..
Märker ni någon skillnad när ni inte masserar hästen relebundet

Just nu blir hon lite stelare i vänster bog, men annars så brukar hon få lite spänningar här och där..

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
Senast: fio
·
Hästhantering Behöver rådfråga lite. Jag har en SWB valack som är 1år 8 månader nu, köpte honom som nyfylld 1 åring. Han har sedan hösten när han...
Svar
8
· Visningar
1 969
Senast: nullo-modo
·
Islandshäst Det här med att dela manen - kan det ge en skillnad i ridningen? Min hästs bra sida är åt höger och även om jag kan rida honom rakare...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: kryddelydd
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 707
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka