Stratifiering av fröer

sthu

Trådstartare
Jag ska ge mig på att odla kapris.
Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många metoder som odlare..

Hur har ni gjort för att lyckas?

Och kanske viktigast av allt, har någon lyckats med kapris?

Fröna ska stratifieras innan sådd. Men hur sjutton ska man göra egentligen? Jag hittar lika många metoder som odlare..

Läs på hur de stratifieras naturligt och försök efterlikna det. Det finns inte en metod som är universiell. Kokosnötter är tex palmens frö och det stratifieras genom att flyta omkring och stranda på en ny strand.

Läs på hur de stratifieras naturligt och försök efterlikna det. Det finns inte en metod som är universiell. Kokosnötter är tex palmens frö och det stratifieras genom att flyta omkring och stranda på en ny strand.
Jag hittar inget om hur det sker naturligt?

@sthu

Eftersom jag inte visste vad stratifieribg innebar var jag yvungen att googla.

Scrollar du ner så kan du läsa både om hur de växer naturligt och hur de rekommenderar hur man stratifierar.
Kapris

@sthu

Eftersom jag inte visste vad stratifieribg innebar var jag yvungen att googla.

Scrollar du ner så kan du läsa både om hur de växer naturligt och hur de rekommenderar hur man stratifierar.
Kapris
Ja, det är en metod. Jag har läst den sidan innan. Men en del rekommenderar att man inte blötlägger, en del säger blanda med vermikulit osv i all oändlighet. Därav min fundering.

Hur mycket kyla tål de? Kan du inte bara så dem och slänga ut dem på balkongen? Så vaknar de i vår?
(jag har inte provat stratifiering, folk brukar prata om kylskåp och sådant, jag håller på och försöker med plommonkärnor i krukor i trädgården över vintern, men det går inte så bra för dem att komma upp)

Jag hittar inget om hur det sker naturligt?
Tänker, kolla var de bor och få då reda på hur kalla vintrar de har. o torra osv.

Kaprisbuskar odlas i flera länder i Medelhavsområdet och Sydvästasien, som Spanien, Italien, Turkiet, Marocko, Tunisien, Algeriet, Iran och länderna kring Svarta havet, men till skillnad från många andra grödor är huvuddelen av produktionen småskalig och grundad på vilda förekomster.

Aha så gissningsvis vill de inte ha direkt minusgrader. Och gissningsvis kommer vara svinsvåra att få att överleva här :) som rosmarin.
För varmt inne och för kallt ute. Om man inte har inglasad ngt.

Tänker, kolla var de bor och få då reda på hur kalla vintrar de har. o torra osv.

Aha så gissningsvis vill de inte ha direkt minusgrader. Och gissningsvis kommer vara svinsvåra att få att överleva här :) som rosmarin.
För varmt inne och för kallt ute. Om man inte har inglasad ngt.
Jag har växthus.

Kapris är känd för att vara svår, både att få att gro och att övervintra. Men skam den som ger sig! Måste ju testa, de är galet fina när de blommar.

Det står överallt att de lever torrt, stenigt, varmt och soligt. Ingenting om hur de gror vad jag kunnat hitta.

Det klassiska är ju att helt enkelt stoppa fröerna i jord och in i kylskåpet. Men i och med att just kapris är svår tänkte har höra om någon hade något tips.

Jag har växthus.

Kapris är känd för att vara svår, både att få att gro och att övervintra. Men skam den som ger sig! Måste ju testa, de är galet fina när de blommar.

Det står överallt att de lever torrt, stenigt, varmt och soligt. Ingenting om hur de gror vad jag kunnat hitta.

Det klassiska är ju att helt enkelt stoppa fröerna i jord och in i kylskåpet. Men i och med att just kapris är svår tänkte har höra om någon hade något tips.
Men hur många fröer har du? (det står dessutom att många skördar vild population) låt säga att du har 20 fröer. Testa alla olika tips du hittar på olika fröer och lägg några i mysiga krukor mitt i växthuset där de ska bo?

Står det inte ens om de är ljusgroende eller om de ska ha jord över sig?

Men hur många fröer har du? (det står dessutom att många skördar vild population) låt säga att du har 20 fröer. Testa alla olika tips du hittar på olika fröer och lägg några i mysiga krukor mitt i växthuset där de ska bo?

Står det inte ens om de är ljusgroende eller om de ska ha jord över sig?
Det står allt från täck med perlite till 5 cm jord till ett lager hushållspapper.

Jag har 15 fröer, så visst kan jag testa 15 olika metoder.

Det står allt från täck med perlite till 5 cm jord till ett lager hushållspapper.

Jag har 15 fröer, så visst kan jag testa 15 olika metoder.
Eller 3 kanske?

Var det inte ngn blogg som muttrade att perlit liksom var mode mer än effekt i vissa fall. Men jag vet inget om perlit. (helt ärligt så är jag inte så haj på fröer utan kör lätta fröer vanligen)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
331
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 595
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar