Strassermetoden

T

tjiir

Hej. Är det någon som provat strassermetoden?
Funkar den bra ? Ni kan väl berätta om hur era hästar funkar med den.
själv har jag precis börjat :)

Sv: Strassermetoden

Det finns många trådar om just Strasser o även AANCHP. Bara o leta efter dem!

Personligen är jag mkt brydd av att alla inlägg som har med "alternativa verkningsmetoder" ständigt kommer i från Norr

Slump eller????

Det lär väl inte vara en slump att dessa suspekta plågsamma metoder har lättare att slå igenom där det knappt finns några hovslagare.

Strassrmetoden (naturlig hästhållning) .
Är metoden plågsam ?

min veterinär kallade det för "den blodiga metoden" :smirk:

ge er inte på era hästars hovar själv ... (min åsikt)

Är det bara hovvården som är djurplågeri eller det "hela"?

Jag är inte så insatt i det men jag känner en som själv håller på med "barfotametoden" tror jag de va, hon gick en kurs på 2 dagar och nu verkar hon sin häst själv, jag anser inte att man har så mycket kunskap efter att ha gått en kurs på 2 dagar så man själv kan bedömma hur man ska verka hästen.
Nu menar jag inget elakt mot den person utan de är vad jag tycker ;)

Senast ändrad av en moderator:

Vilken del av Strassermetoden ska du börja med? Det är ju en hel filosofi med det. Hästhållning, hovvård m.m.

Är det hästhållningen med lösdrift osv så är väl det helt OK. En stor hage med vindskydd/ligghall med en väl dränerad mark och varierande underlag är väl vad de flesta eftersträvar.

Om det är barfotahäst du vill ha så rekomenderar jag en väl utbildad hovslagare. Man ska inte börja karva i hästens hovar själv. Det krävs flera års utbildning och praktik för att kunna sköta hästens hovar korrekt. Det är inget man lär sig på en helgkurs. Att hästen kan fungera utan skor är från häst till häst. Ömmar den ska den ha skor. Ömmar den inte så är det OK utan.

Är det vården av fång? I så fall är det veterinär och en hovslagare med erfarenhet som ska hjälpa dig och din häst.

Detta är min mening. Andra får tycket vad de vill.;)

Vilken del av Strassermetoden ska du börja med? Det är ju en hel filosofi med det. Hästhållning, hovvård m.m.

Allvarligt så sitter jag här och grunnar på seriositeten i denna tråd, om man ska döma av TS avatar så handlar det mer om åsnehållning än hästhållning. Med all respekt, så känns denna tråd som en trolltråd eller att någon blivit övertalad att starta den.

Jag avvaktar vidare åtgärd.

Boj/moderator

Jag är också fundersam om vad egentligen TS ville. Därför skrev jag som jag gjorde.
Jag tar avstånd från Strasser. Läste en del om det när det var ganska nytt. En känd hästtidning hade många artiklar om Strasser och dess hovvård, det framstod då som en mycket bra hästhållning.
Nu när man läst mer tar jag avstånd från denna metod.

Ville bara förklara mig lite:)

Du behöver inte förklara, mitt tidigare inlägg är inte mina åsikter utan tankegångar som moderator. Som sagt jag avvaktar lite för en ev vidare åtgärd.

finns knappt några hovslagare? visst det är få, men det finns inte lika många ekipage heller jmf med "söder"..

jag har aldrig haft problem med att hitta hovslagare.. vet inte av ngn som har det heller, hatar när folk gör söder vs norr, svart vs vitt, dåligt vs bra.. låt bli..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
550
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka