Strålröta

T

tralopp

Tipps mottages tacksamt.. :crazy: På grund av pållens tråkiga hovar får han lätt strålröta trotts att hovarna verkar torra o fina. Har inte hafft problemet på ganska länge men nu är det kört igen..

Han går inte riktigt rent när jag rider (känns även om det inte syns direkt) och försöker hålla upp vänster fram längre i övningarna så han får vila ett tag tills detta blivit bättre.

Tyvärr har han en spricka ända upp mellan ballarna. Sprutade i väteperoxid blandat med vatten igårkväll och gjorde likadant idag. Ska göra samma sak imorgon och sedan hälla i truschbuster. Hoppas detta räcker!

Har ni några andra tipps?

Vi har fått gått tappsko/hovlära-kurs i skolan och den hovslagaren sa att man absolut inte skulle använda trush buster eftersom det var så starkt och dessutom cancerframkallande. Vår hovslagare rekommenderade oss att använda det, vem har rätt? :confused:

Vi behandlar nu med kopparsulfat blandat med vaselin. Det blir en blå gegga som vi sprutar in i strålen (med hjälp av en stor spruta utan kanyl) och sedan tjärdrev över för att skydda. Finns nog miljoner andra sätt också. :)

Så här gör jag

Min har en djup mittstrålfåra på ena fram - förmodligen var det där en hovböld kom ut i somras innan jag köpte honom.

Skötte det väl lite med "ena handen" eftersom han inte hade något problem.. Men så för drygt en månad sen slog det till och blev varmt (och lerigt...) igen och han blev faktiskt halt!

Har behandlat det genom att tvätta rent (diskborste, vatten) när det behövts, sprutat i väteperioxid varje dag (häller i strålfåran och håller upp hoven i någon minut så att det får bubbla ur ordentligt). När strålfåran var riktigt djup så tog jag en gasbinda med väteperoxid och drog genom strålfåran några gånger först.

Sen efter tvätt har jag varvat Thrush Buster, hovtjära och ingenting. Sätter dock ALLTID i en bomullstuss på kvällen ordentligt ner i strålfåran som förhoppningsvis sitter under natten i boxen så att det inte kommer upp gödsel och urin.

Har läkt jättefint! Man ser massor med ny vävnad och strålfåran är inte alls lika djup längre. Mycket är nog tack vare att det varit snö väldigt länge nu - det tackar man för.

Min häst ÄR lite trakttrång tycker jag och hovslagaren kommer ju att försöka få ut trakterna mer men det gör man ju inte i ett litet nafs (köpte hästen för några månader sen).

Ett tips är att ha engångshandskar när du håller på med både Thrush Buster och ev. Tjära - det är ju giftigt som sagt men framförallt blir man ju inte vacker under naglar och dyl.

Tror att det är viktigt att man är otroligt konsekvent och verkligen tvättar så ofta som möjligt med just Väteperoxid (som JAG tycker verkligen har gjort susen). Är strålfåran djup så kan du dra upp väteperoxid i en liten spruta (utan kanyl förstås) och spruta in det i strålfåran så att det kommer in i alla vrår.

Och så är det förstås först och främst en fråga om strålarbetet - att strålen har kontakt med backen och kan jobba ordentligt.

/Dobben

Liknande trådar

C
Hästvård Hej allihopa! Jag tar hand om en treåring som står på stall nu under vintern och han har fått kraftig strålröta bak enligt hovslagaren...
Svar
12
· Visningar
3 527
Senast: Suuz
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 333
Senast: Tarantino
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 358
Senast: Appetax
·
Hästvård Nu är det något igen... Min häst (f. 2000, ganska sparsamt tagen) har varit halt lääänge. Hon kändes lite ofräsch i juni, kollades av...
Svar
3
· Visningar
1 463
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka