Strålröta, tips önskas

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har genom åren varit väldigt förskonad från strålröta, någon gång har det varit lite men då har det räckt med att spola med väteperoxidlösning (för att få ner syre) och sen på med thrush buster/blåsprej så har det varit bra på ett par dagar - max en vecka.

Men nu går jag banne mig bet *sucka* Unghästens strålar mår inte speciellt bra av skor, men nöden har ingen lag. Men 'bieffekten' är då strålröta BF, och jag för en ganska lönlös kamp mot eländet. Har skurit bort det värsta skadade, spolat med väteperox, haft på thrushbuster etc men icke då, det bara förvärras.

Idag var jag och lånade en riktig hovkniv av hovis och har skurit bort mer (men säkert missat lite, antagligen lite för feg, men det är redan nu stora hål i strålen och allmänt..hemskt?). Spolat ur än en gång med väteperoxid.

Vet rekommenderade tvätt med tvål och vatten, torka torrt, dra med gasbinda så långt ner det går och sen på med tjära. Ska prova det men har inte sådär jättebra erfarenhet av tjära innan (dessutom är det ett helvete att få bort och försvårar kraftigt tvätt). Det är dessutom svårt att komma åt ordentligt eftersom såpass mycket av strålen är borta och hon ju är skodd så man får försöka pilla ner grejer innanför hennes små pytteskor på hennes pyttehovar (eh fattade någon det där?). Vilket KRAFTIGT försvårar t ex skurning, det är som att försöka skura i botten på en bunke med 'smal öppning'.

Så, förslag och erfarenheter?

/Alexandra, på krigsstigen

Och - det är tyvärr av andra hälsoskäl INTE ett alternativ att plocka av skorna igen, hur gärna jag än skulle vilja och så vidare så är strålröta ett LINDRIGT problem jmf med vad man riskerar utan skor.

Sv: Strålröta, tips önskas

Har inte haft strålröta på hästarna sen ponny dagarna, men då använde jag tjärdrev + tjära med väääldigt gott resultat.

Svårare fall: ta tjärdrev och dränk med tjära och "pressa" in i strålfåror/sko glipa osv osv.
Lättare fall: pensla enbart med tjäran.

bägge metoder fungerade super. Hoppas även i ditt fall (c'mon liiiiiite medvind här nu för Alexandra TACK!! :mad: :D

Vid svåra fall kan det hjälpa att använda penicilinsalva ett par dagar, sen tjära.

svårt att rengöra?
Kan du få henne att stå med hovarna i hink?
Jag brukar skura med såpvatten för att få riktigt rent, men kan du inte komma åt med någon borste kanske det funkar att ställa en hov i taget i blöt?! Först blöta i såpvatten eller något starkt antiseptiskt. Sedan låta torka ut ordentligt. Gärna torka med handduk och ställ in hästen på rent spån en timme eller så. (spån torkar ut)

När hoven känns helt torr ner i minsta springa ser du om du kan skära bort lite mer rötaangripet horn innan du behandlar med valfritt gift.

Men jag håller med mackan; liiiite medvind kunde du minsann få!

Nu har jag aldrig haft "riktig" strålröta men ibland är de sunkiga i hovarna.
Jag har ALLTID en burk tjära i stallet , tycker det är helt oslagbart, MEN det måste vara naturtjära, det finns många olika syntetsorter, så ´kolla noga innan du köper.

Det går utmärkt att tvätta hoven fast du tjärat dagen innan, den är svårare att få bort på kläder och händer. ;)

Jag tjärar mina hästars hovar om det varit en mkt lerig vår eller höst, eller om det "luktar" från stålen, eller om jag misstänker hovböld, ofta behövs det bara ett par ggr.

Jag har en liten petflaska som jag delar på mitten och fyller halva den med tjära och låter penseln vara i, så slipper man kladd med en stor burk.

Svarar flera.

Jag har använt vanlig, hederlig trätjära, och det ag tyckte var svårt var att få bort all tjära. Men jag ska prova igen, det är X antal år sen nu jag behövde dona med det.

Vetesjutton ärligt talat om jag kan få näpna damens fötter i en hink faktiskt ;) Men jag kan prova. Kom på när jag läste det att det kanske går att komma åt med en borste i storlek mellan tandborste och nagelborste, hur hård är egentligen en blisterborsta t ex? :idea: Hon har ju små fötter, 00:or, och de är/blir väldigt 'skålade' av skor, och längst 'ner' (om man lyfter hoven) i 'skålen' finns då de tragiska resterna av strålen, därför det blir knepigt att komma åt, men en liten borste borde fungera, gäller hitta en HÅRD sådan bara..

KLämma ner tjärdrev kan jag också prova bara jag hittar mitt tjärdrev, men sådär rent spontant taget ur minnet (dvs utan att titta på hovarna igen) känns det som det kan vara svårt att hitta någonstans att pressa ner så det sitter kvar, men det måste jag nästan prova för att kunna uttala mig om.

Köp fotsvamps salva på apoteket! En hovslagare som pratade om det sa att det gör susen. Och fucidin comp. Receptbelagt dock. Ställ på spån... Torrt torrt torrare. Även en gegga av kopparsulfat och lägga just för att torka ur hoven ordentligt! En vet sa att man geggar igen hoven med kopparsulfatet o lägger sen hovbandage så hästen får stå ett dygn . Om Tjära och thrushbuster inte biter så testa mina tips. Strålröta kan va svårt att bli av med trots att man är noga med bädd och rengörande osv...
Gooody luck, men köp krämen imorrn! Eller helst 2 tuber... Pensla med en smal pensek, en liten klick...

/cj

Min häst har bara lindrig version, det luktar lite illa och har jag på Rengör strålen så går det över...

Men borde man inte kunna rengöra en hov ordentligt och sätta på de medicinska bootsen (de som är som gummistövlar för häst) och ha rengörstrålen på endast först och sedan några timmar senare padda med spån inne i bootsen. Mer torrt än så borde det ju inte gå att få...

Jag satt och funderade på att göra så med min OM det blev värre. Har inte provat, sitter bara och spånar :D

seejii skrev:
Köp fotsvamps salva på apoteket! En hovslagare som pratade om det sa att det gör susen. Och fucidin comp. Receptbelagt dock. Ställ på spån... Torrt torrt torrare. Även en gegga av kopparsulfat och lägga just för att torka ur hoven ordentligt! En vet sa att man geggar igen hoven med kopparsulfatet o lägger sen hovbandage så hästen får stå ett dygn . Om Tjära och thrushbuster inte biter så testa mina tips. Strålröta kan va svårt att bli av med trots att man är noga med bädd och rengörande osv...
Gooody luck, men köp krämen imorrn! Eller helst 2 tuber... Pensla med en smal pensek, en liten klick...

/cj

PÅ spån står de redan, den tid de nu står inne. Sen går de på betet och i vinterhagen (stampat jordgolv). Dock kom det ju en period med äckligt mycket regn här förra veckan och det blev lera i hagen (vilket iofs aldrig varit ett bekymmer förr, men..) I lösdriften är det halm men den är så nyhalmad/nygjord så där är det också snustorrt.

Fucidinkompresser (inte comp dock) har jag i parti och minut, så ska ha det i minne om det blir värre. Tack för tipset. För tipset om fotsvampssalvan med.

Kopparsulfat vet jag ju många använder, men var får man TAG på det egentligen??

Jag har köpt tjära dock, och ska ge det ett tag först så får vi se, så jag inte hattar med 'allt samtidigt'

Min ungvalack fick rejält med röta i framhovarna, och då rensades rötan ut ordentligt o sedan läggs tjärpasta in. Det kunde köpas på Granngården för 45 kr, en ca 10x10 cm bit tjärpasta. Stoppas in ordentligt i rengjord hov och byts varje dag till att börja med. Det blev jättebra. Efter det har han inte haft problem mer.

Pastan är kladdig, men lätt att få ner o fastnar bra i hoven. Trycks in ordentligt med t ex hovkratsen.

Jag har använt tjära i första hand, men tycker att man brukar få ge det någon vecka innan man börjar se resultat. I svårare fall har jag använt kopparsulfatlösning. Det är många år sedan men då köpte man i alla fall kopparsulfaten på apoteket. Lös ut i vatten och dränk in bomullstussar som du stoppar in överallt där de blir sittande utan att trilla ut igen.... Tryck in dem med hovkratsen.

finns ett jättebra medel som heter trushbuster som man duttar på. Kostar ca 120 kr och den varar i evighet. Fick det tipset av flera hovslagare.. Mycket effektivt, slipper man strula med tjära mm...

Trush buster och Rengör strålen är samma sak. Heter det olika i olika butiker eller är det en övergång???

ankans skrev:
finns ett jättebra medel som heter trushbuster som man duttar på. Kostar ca 120 kr och den varar i evighet. Fick det tipset av flera hovslagare.. Mycket effektivt, slipper man strula med tjära mm...

Thrush Buster är alltså vad jag använt i flera veckor med NOLL resultat. Tyvärr.. Inklusive väteperoxid som hovis använder när TB inte räcker till. Men icke.. Och jag har alltid lyckats få bukt med det med TB + ev väteperoxid förr, men inte den här gången. IOfs har jag soms agt varit ganska förskonad från strålröta övht

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 809
Senast: Skywalker
·
Hästvård Har pålle dragit på sig. Behandling? Jag har fått tips om kopparsulfat på strålen och klorin(10%) på bärranden, men det känns inte som...
Svar
12
· Visningar
4 839
Senast: Huntress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?