Strålröta, svamp och elände!

G

gaah_70

Mina hästar har ständigt ur-fula strålar. Det bildas "grottor" med röta och svampangrepp. Hur jag än verkar bort det lösa, angripna och behandlar så kommer det straxt fram en ny geggig grotta :eek:

Jag har provat allehanda medel på marknaden för att få bukt med skiten, men det rensar ju bara upp på ytan.

Vad gör man??? :confused:

Kan det bero på att de går barfota?
Jag tänkte så, att om de är ömma i strålen (pga av röta och svamp) så växer strålen mer än normalt, och då bildas "flikar" och "hålrum" där röta och svamp trivs. Dvs en ond cirkel?!

Kan det ligga något i det, eller är det bara ett enfaldigt greppande efter en förklaring?

(Vill för säkerhets skull tillägga att de är ute minst 15 h/dygn vintertid (dygnet runt nu) och står i torra boxar, så det behövs inga tips om att man ska mocka ordentligt ...:grin:)

Sv: Strålröta, svamp och elände!

Röta beror på för dålig cirkulation i läderhuden som producerar strålhorn.
Se över hovvården.

Be hovis skära bort all skadad stråle, eller gör de själv om du har en vass hovkniv, de e svårt att bli av med skiten så länge de finns fickor som de kan gömma sig i.

Röta beror på för dålig cirkulation i läderhuden som producerar strålhorn.
Se över hovvården.

Jag spenderar en miljard (känns så ibland :crazy:) på hovvård, och min verkare skär så rent det bara går varje gång hästarna verkas (vilket är ca var 4-6 vecka). Men det finns ju gränser för hur djupt man kan skära - det måste ju finnas något kvar ...

Dålig cirkulation? De har ju gått barfota i åratal (en i hela sitt liv). Hur kan de ha dålig cirkulation? De är inte kalla på hovarna (som de var förr när en annan hovis verkade dem) utan "lagom" varma. Betyder inte det att det är cirkulation?

Fattar inget ...:confused: Deppar ...:cry:

Jag är inte säker, men jag tror att röta osv kan vara mer besvärlig om den kommer från jorden så att säga. Alltså, kanske har du någon bakterie eller så i marken.

Du skriver att de varit barfota i åratal, är detta problem alltså nytt?
Vad är det i deras övriga miljö som ändrats?

Jag har fyra barfotingar hemma nu, som visserligen alla är i något stadie av rehabilitering, så de växer kanske ovanligt mycket. Men jag måste åtminstone puts lite varannan vecka. Kanske har du ändå för långa intervaller? Kan du inte lära dig att putsa lite själv mellan besöken?

Min ena häst hade endel hovröta innan. Hovis gav mig rådet att använda mig av bakteriedödande medel och ja.. Låta henne stå i hinkar med jodopax och vatten ett tag varje dag. Kanske värt ett försök? Jag har ju ingen erfarenhet av just strålröta men det känns som om det borde vara lite samma sak.

Det kan vara så att din jord är full av bakterier som gör att det lättare bildas röta på dina hästar. I längden kanske det skulle löna sig för dig att dränera och lägga grus åtminstone i en bit av hagen så att de inte alltid står i jorden. T ex grusa där de står och äter/dricker. Du har ju dina hästar ute ganska mycket, så då står dom ju många timmar i denna jord. I och med att alla dina hästar har fått samma problem så borde det vara jorden. Har du diskuterat detta med din hovslagare? Det blir ju ganska kladdigt i hagarna på höst/vinter/vår. Inte roligt om bakterierna fått rejält fäste, kan vara svårt att kunna karva upp så mycket. Hade jag som du hela tiden fått återkommande svår röta på hästarna så hade jag åkt till en klinik. Det kan hända att de till och med får karva upp så mycket att de får gipsa. Lycka till!

Det kan hända att de till och med får karva upp så mycket att de får gipsa. Lycka till!

:eek::eek::eek:

Det som ändrat sig är ju de milda vintrarna. I år har de stått med fötterna i värsta leran hela hösten och nästan hela vintern. Vi har redan funderat på att göra grusplaner runt foderhäckarna, och det verkar ju som det är en bra idé.

Jag ska också försöka vänja dem vid att stå i renande fotbad, och se om jag kan komma tillrätta med eländet.

Tack för alla svar! :bow:

Ja, då är det säkert "bara" den konstanta blötan. Min ena vart himla ful nu i vår då jag inte putsade på några veckor.

Kanske kunde du hitta någon hage som är bättre dränerad just för denna tid på året?

Förresten - om jorden är full med bakterier - kan man göra något åt det? Hjälper det om man lägger om vallen? (Knappast, va'?)
Eller kan man spruta nå't?
Eller flytta ...?:o

Hmm.. jag tror att hästarnas hovar måste hålla sig lite torrare, kanske kan man även boosta deras immunförsvar med tillskott?
En mjuk blöt hov som inte putsas ofta är perfekt grogrund. På så vis tror jag nog inte du ska behöva flytta... vet inte om det hjälper att plöja upp... då blir ju marken ännu mjukare = lerigare.

ett medel som e kanon mot blöta hova är dry-feet. tror det e från cavalor.... vi har percis som du en häst med "svamp"i hovarna. de satte först på honom någon typ att plast så att det blev en "hov" sen får han numer gå i gummiskor som täcker hela hoven när han e ute om dagarna.... peppar peppar så e hans hovar okej.

akta med Dry-feet bara så att det inte kommer på huden, varken på hästen eller dig. Min häst fick hemskt muggliknande sår i ena karleden efter att det hade runnit bak dit.

Annars finns det massor med gamla trådar om tips etc som du kan söka på också men jag tror att man måste se både hästarna, hovarna och hagarna i verkligheten för att ge några egentliga riktlinjer.

skuggi, du kanske inte vill höra det här men övernitiskt konstant putsande kan hindra strålen från att bygga upp "valkar" som är svårare för rötan att få fäste i. Skär inte bort friskt horn helt enkelt! (men fortsätt med flikarna naturligtvis!)

Nä, såklart! Men jag menade nog att putsa mest på själva hoven faktist. Men såklart ska man bara ta bort det som "ska bort". Man ser ju vad mjuk strålen är när den är nyskuren, hu vad ömtålig den ska vara... Bättre när den blivit som en hård slät häl... :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka