Strålröta och tjära i pälsen

Sv: Strålröta och tjära i pälsen

varför har hästen bara en sko på sig?
Hade du inte haft hovslagaren ute?

Okej :)

Hovis ville inte verka de tre värsta hovarna för han ville inte ställa henne på en så dålig stråle, eller hur han sa. Men han, liksom jag, är väl medvetna om att det är mer som behöver åtgärdas än strålen!
Han kommer i morgon igen och kan då förhoppningsvis skära rent det sista och verka henne.

Se mitt föregående svar och detta:

Det var bara en hov som var tillräckligt frisk för att han skulle vilja sko den. De andra är inte verkade heller så hovarna är fortfarande lika höga, fast en är skodd.
Skon på bilden är alltså bara några dagar gammal.

:confused:Fattar inget.

varför är den inte verkad o renskuren???

Vad är det gula? kiss?

annars skulle jag misstänka att den kan ha haft fång- bara en tanke när man inte kan se hoven utifrån eller där den verkats ordentligt.

Skriver det igen då...

Det gick inte att skära rent, det var så mjukt att allt bara flyttade på sig (därav tjärbehandling 2 ggr/dag nu, för att det ska bli tillräckligt hårt för att skära rent).

Varför hon inte verkats kan du läsa ett inlägg upp.

Nej, självklart är det gula inte kiss! :mad: Det är färgat av tjäran.

Fast om hoven är så övervuxen som det ser ut lär det finnas en himla massa dött horn som ska tas bort.
det ser inte rensat ut alls på den skodda hoven:confused:

Pratar om sulan nu!

hmm. skulle nog ta den till en klinik.

Såhär såg den ut just innan den fick sko på sig:

img_0620_74423829.jpg

Han tog så mycket han vågade iaf.

Det är faktiskt sjuka hovar. Inte sund hovform alls. Det är inte bara strålarna som är problemet. Jag hade bytt hovslagare.

Eh... Jag har haft hästen i 4 veckor... Tror knappast det beror på min hovslagare ;)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar