Strålröta och tjära i pälsen

Sv: Strålröta och tjära i pälsen

För oss dög enbart tjära utmärkt. Ponnyhästen hade djupa mittstrålfåror båda fram och vi dränkte en bomullstuss med tjära och tryckte in. Bytte en gång i veckan under en skoperiod (6-7 veckor) och till nästa skoning kunde hovis skära rent och det räckte att smörja med tjära i fåran en gång/vecka knappt en period till sedan var hela strålen hård och smidig.

Stoet fick lite liknande på en bakfot och mittstrålfåran började dela sig upp mellan ballarna. Där räckte det att smörja med tjära några gånger och det torkade ut och drog ihop sig bra.

Tjära i pälsen vet jag dock inte, på mina händer satsar jag på att gnugga bort så mycket som möjligt mekaniskt.

*lånar sista*

Passar oxå på att kapa tråden lite...:grin:

Kan hästar bli halta av strålröta? Ordentligt halta?

Någon som varit med om det?

Min hovis menar att 4 av 5 hovbölder han kallas ut på är strålröta. Oftast orsakad av dålig hovhygien.
Har själv haft en häst i stallet som i somras (på sommarbetet) blev rejält halt tillfälligt och hovis konstaterade strålröta som behandlades och visst blev hästen bra kort efter inledd behandling.

Ja, de kan bli ordentligt halta. Det kan även bli en så pass djup infektion att hela kötthoven påverkas och i värsta fall kan man få diverse komplikationer (hovkräfta, hovröta, upplösning av hovben/strålben osv. Det kan bli RIKTIGT illa... Tack och lov är det dock ovanligt att det går så illa.

Nu gör du mig riktigt nervös....min pålla har ganska djup röta på ena fram. Jag har bråkat med min hovis i 4 mån nu. Han har menat att det inte varit röta eftersom det inte luktat illa och jag har menat att det är röta fast det inte luktar. Hästen har varit öm och oridbar i 4 månader, han har lagt på en sula för att hästen är öm. Nu när jag tvingade honom att ta av sula och såg att det blivit värre höll han med på att det nog är röta. La då kopparsulfat o det har legat i en o enhalv vecka. Där är en spricka som delar ballarna hela vägen och det är så djupt att hovkratsen försvinner....jag har nu kopplat in veterinär som kommer tillsammans med sin hovsagare på måndag för nu är hästen jättehalt i skritt. Hoppas bara att det går att reparera och jag kan ju inte låta bli att banna mig själv...:cry:

Min hovis menar att 4 av 5 hovbölder han kallas ut på är strålröta. Oftast orsakad av dålig hovhygien.

Jag har funderat mkt på det faktiskt. Hur håller man god hovhygien när det är blött ute? Nu när det har varit snö i 2 månader är det inte så svårt :D men annars.

Vi har grus i hagarna och slipper leran men vi slipper ju inte vattnet. Regnar det mkt blir det ju blött i hagarna även om hästarna inte sjunker ner. Spolar ni hovarna på undersidan oxå eller?

Nu gör du mig riktigt nervös....min pålla har ganska djup röta på ena fram. Jag har bråkat med min hovis i 4 mån nu. Han har menat att det inte varit röta eftersom det inte luktat illa och jag har menat att det är röta fast det inte luktar. Hästen har varit öm och oridbar i 4 månader, han har lagt på en sula för att hästen är öm. Nu när jag tvingade honom att ta av sula och såg att det blivit värre höll han med på att det nog är röta. La då kopparsulfat o det har legat i en o enhalv vecka. Där är en spricka som delar ballarna hela vägen och det är så djupt att hovkratsen försvinner....jag har nu kopplat in veterinär som kommer tillsammans med sin hovsagare på måndag för nu är hästen jättehalt i skritt. Hoppas bara att det går att reparera och jag kan ju inte låta bli att banna mig själv...:cry:

Förlåt, men jag talar bara ur erfarenhet och det jag lärt mig av veterinärer, hovslagare och Internet det senaste hemska halvåret... Du är klok som kopplar in veterinär, men ge dig inte om inte heller den tar detta på allvar. Jag sa till kliniken att jag trodde min häst hade hovkräfta eller hovröta, men NÄ säger de - det är det inte. Två operationer och otaliga plågsamma behandlingar, flera månader - blod, svett och tårar från både min och hästens (ok kanske inte tårar där, men du vet vad jag menar) sida så är resultatet att de till slut säger att jo, det är nog hovkräfta och nu är hästen avlivad för det blev så djup infektion att hon förmodligen var så förstörd inne i hoven att det inte gick att rädda... :cry:

Nu slutar givetvis inte alla rötor/skador/sjukdomar på samma hemska sätt som detta, men jag vill bara att folk ska veta om att det KAN gå så illa också och att det gäller att som hästägare själv ta reda på så mkt som möjligt och inte bara svälja det som en hovslagare eller ens veterinär säger.

Även om sanningen är otäck så föredrar jag att veta, så du behöver inte be om ursäkt. Tråkigt att det gick så illa med din häst :cry:

Jag tänker inte ge mig nu. Jag befarar nämligen att detta är ganska illa...hästen har normalt väldigt bra hovar och ganska okänslig. Hon visar inte hälta i första taget men nu är hon verkligen ordentligt halt även i skritt. Hon har ingen värme, svullnad, puls i varken ben eller hov men hoppar däremot rakt upp i luften om jag trycker lite med tummen på strålen eller ballarna. :o

Har tyckt att min hovslage varit bra tidigare men jag tycker han har skött detta dåligt då han inte brytt sig utan snarare tyckt att jag varit jobbig..sen tycker jag det är svårt, man vill ju lita på sin hovslagare och att denna vet bäst. Han menade att det inte varit röta utan att hästen trampat på något vasst och då fått upp smuts i strålen....men nu efter fyra månader håller han med på att det är röta, en diagnos jag ställde direkt. *suck*
Förutom att oroa mig för hästen måste jag nu leta upp enny hovsagare till mina andra hästar, har ju lite tappat förtroende för den jag har nu...

*sorry att det blev så långt*

Men strålröta angriper ju strålen. där sitter inga snösulor. förstår inte.
Tycker du ska diskutera detta med hovslagaren. De är bäst på hovar.

Jag har funderat mkt på det faktiskt. Hur håller man god hovhygien när det är blött ute? Nu när det har varit snö i 2 månader är det inte så svårt :D men annars.

Vi har grus i hagarna och slipper leran men vi slipper ju inte vattnet. Regnar det mkt blir det ju blött i hagarna även om hästarna inte sjunker ner. Spolar ni hovarna på undersidan oxå eller?

Det är ju just det, i gegga osv är det svårt. Men oftast är det ju en obalans som gör att det börjar, ren väta är ju inte rötbildande. Många får ju just på en hov, annars hade de ju fått i alla hovar.

Det man kan göra är ju att ha ren bädd, undvika lerhagar och kratsa ur hovarna.

Jag har märkt stor skillnad på min hästs hovar sen hon började gå på lösdrift. Hon är en riktig gris i boxen, så oavsett hur rent det var när hon kom in såg det ut som ett slagfält när hon gick ut. Då hade hon jämt lätt röta i framförallt de skodda hovarna, nu är det inga problem.

Precis sådär var det på min häst, minus ömmandet/hältan. Hovis o ena tränaren sa att vissa hästar har bara så djupa fåror men jag var väldigt tveksam. När den andra tränaren sa att det var helt tokigt så testade vi att dränka in en liten bomulls tuss med tjära o stoppa in i hålet (hovkratsen försvann som du säger :crazy:) och då blev det bra på en omgång :laugh:

Detta var i sensomras/höstas och han har skitfina strålar nu, stora o breda och smidiga. Innan var de smala och halvruttna var o varannan dag plus den där megasprickan i mitten.

Min häst blev friskt under lerperidoen och vi har inte tillgång att spola öht och inget grus i hagarna. Dock har vi såpass stora hagar att de blir lerigt att gå på stigarna men övrig mark är ju "bara blöt" sas. Men iom att vi stoppade in en tuss med tjära som satt kvar så torkades "det sjuka" ut, och en normal hov tål ju att gå i lera på dagen.

Under natten är våra inne och då torkade hovarna som vanligt. Hovarna kratsas enbart på morgonen. Röta av dålig bädd i boxen kräver nog en hel del skit o kiss samt för lite strö.

Men strålröta angriper ju strålen. där sitter inga snösulor. förstår inte.
Tycker du ska diskutera detta med hovslagaren. De är bäst på hovar.

Joo, hennes sulor är bara öppna en liten bit i mitten, nedre delen av strålen. De täckte hela övre delen.

Haha, ja hovslagaren är i allra högsta grad involverad! ;) Trodde det framgick av mina inlägg?

Tack, har tyvärr ingen ÅF i närheten men fick tag på ett annat märke! :)

Uj, uj, uj... det lät ju inget vidare... Jag skulle nog koppla in veterinär ganska snart om inte bättring sker fort.
(Talar av erfarenhet)

Ja, hovis ska som sagt komma igen på tisdag och kolla på henne + skära rent allt (förhoppningsvis :crazy:). Beroende på hur mycket han kan/får göra och hur det ser ut under all äcklig vävnad och gammal sula (som inte verkats bort av tidigare hovis...) så får vi kanske koppla in vet efter det.

Jag kan ta bilder på hovarna ikväll när jag gjort rent dem om någon vill se? Kan vara kul att dokumentera hur det fortlöper också.

Joo, hennes sulor är bara öppna en liten bit i mitten, nedre delen av strålen. De täckte hela övre delen.
ja men då är det ju inte snösulor utan någon annan sorts sulor. Det förklarar det hela.
Haha, ja hovslagaren är i allra högsta grad involverad! ;) Trodde det framgick av mina inlägg?
Jag läste bara ditt första inlägg i tråden.

Joo, de är snösulor. Alla ser ju inte lika dana ut.

Det står i första inlägget också :)

Såhär såg tassarna ut igår kväll innan rengöring och behandling:

VF, bästa
img_0621_74907141.jpg

VB, värsta
img_0623_74907553.jpg

HF, näst värsta
img_0627_74907882.jpg

HB, näst bäst
img_0625_74908153.jpg

Som synes är det mer än strålarna som inte skötts ordentligt... :crazy:

hästen behöver verkas!!
Trånga hovar och tokhöga trakter.

Rengör strålarna med virkonS innan du tar på annat.

Jag antar att du inte har läst hela tråden?

Jag följer hovslagarens anvisningar, men tack ändå :)

Jo jag har läst hela tråden men har åsikter, erfarenheter och kunskaper ändå ;-)

Jag menar att det gör mycket även för strålen med en bra verkning och rätt trakthöjd. Det gör att hoven inte blir trång och mindre problem men strålarna.

Rengöring med Virkon S innan tjäran var bara ett tips.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar