strålröta hjälp..

U

Uddatyp

om strålen e lite mjuk..lite flagnig eller hur man ska säga..
kan de va början på nåt?
ömmar dom vid strålröta?..för min häst ömmar ingenting.
kan trycka på strålen o hon reagerar ingenting.
hur ser de ut i början på nåt sånt?
eller märker man om de skulle vara nåt?
e man dålig på hovhygienen om dom får de eller kan dom få de endå? även om man gör rent o så varje dag?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: strålröta hjälp..

Strålen blir muk och late flagnig när dom går ute mycket på blött underlag, som nu snö.

Luktar det illa?
Annars skulle jag ta det som helt normalt!

Strålen blir mjuk och lite flagnig när dom går ute mycket på blött underlag, som nu snö.

Luktar det illa?
Annars skulle jag ta det som helt normalt!

ok..ne den luktar inte så illa...inte mer än vanligt..då e de normalt..va skönt.

Hejsan!
Jag brukar använda Trust Buster ett blått medel som är till för att rengöra strålen, finns att köpa bla på Börjes i Tingsryd eller på deras hemsida. Kostar ca130 kr. Det använder jag även när jag har raspat hästarna ock de är lite svarta runt i hoven för att undvika röta och ev senare hålväggar. Funkar kanon

Ta på blue lotion, det brukar vara bra, Finns att köpa lite varstanns. Hovtjära torkar också ut. Måste ju förståss vara helt rengjort under.. :)

jag brukar köra med hovtjära när hästarna jag rider får mjuka och flagiga hovar. använder först svamp, borste och varmt vatten och gör rent hela undersidan av hoven *storrengöring* :p
sen penslar jag på tjäran och låter dom stå i gången tills det kletat klart lite så dom inte får in nåt skit iaf...

resonerar som att hellre en gång för mycket än en gång för lite vad gäller hovtjäran, hade det varit direkt skadligt att kleta på det där hadejag kanske varit mer aktsam, men jag vill gärna "mota olle i grind" sas...

FeatherCloud skrev:
jag brukar köra med hovtjära när hästarna jag rider får mjuka och flagiga hovar. använder först svamp, borste och varmt vatten och gör rent hela undersidan av hoven *storrengöring* :p
sen penslar jag på tjäran och låter dom stå i gången tills det kletat klart lite så dom inte får in nåt skit iaf...

resonerar som att hellre en gång för mycket än en gång för lite vad gäller hovtjäran, hade det varit direkt skadligt att kleta på det där hadejag kanske varit mer aktsam, men jag vill gärna "mota olle i grind" sas...

Precis så menade jag också.. :) Är ju inte skadligt att smeta på hovtjära. Rent under som föregående sa är ju viktigt.
Är det inte så mycket tror jag det tar bort "problemet". :banana:

absolut, det har gjort underverk med de hästar jag ridit. förutsatt att man ser efter det och kanske gör något åt problemet (är det blött ute som är orsaken är detj u inte så lätt, men ex. en sur bädd i boxen kan ju fixas...) och sen får man ju underhålla med tjära då och då, men ja, det är helt klart värt pengarna! (en burkär ju rätt billig också med tanke på hur länge den räcker!)

:) Ja, och har det inte gått så långt så är det ju är det ett bra tips.

Kan ju bli lite så, så här års när det är blött i hagen men håller man bara efter med att göra rent och smeta på lite hovtjära eller blue lotion, fast den är ju dyrare. Då brukar det lösa sig.

visste faktiskt inte att blue lotion var bra till strålröta! har bara använt den till senor o ben, men ska definitivt prova nästa gång jag råkar ut för dåliga strålar! som sagt, lite dyrare, men kan ju vara värt att testa vad som funkar bäst :)

Jo, det var hovis som tipsade om det. Det är både uttorkande och bakteriedödande. Har man väldigt med hovröta, mycket mjukt osv så är det effektivt. Sen när det värsta är borta kan man gå över till hovtjära.

Man kan spraya på blåspray också efter rengöring! Funkar också bra och är "uttorkande". Håller också en del smuts borta och du behöver bara spraya på typ varannan dag. Så slipper man kladdet med tjäran...

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 162
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 936
Senast: Enya
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar