Strålen smular sig...

ylvalill

Trådstartare
Upptäckte igår att strålen på min hästs ena framhov smular sönder sig. Hoven luktar även lite äckligt. Vad beror detta på och vad skall jag göra för att bli av med det? Kan det vara hovröta eller vad är det för nåt?

Tacksam för svar!

Det låter som strålröta. Min häst har det på en hov nu och jag penslar strålen med tjära varje dag, på hovslagarens order.

Strålröta.

Jag tycker såpvattenbad funkar bra och att sen ha på tex väteperoxid (3%ig).

Blanda ljummet vatten med grönsåpa (ett par cl såpa till ett par liter vatten). Skrubba sedan hovarna/strålarna med vattnet, med hjälp av en diskborste. Låt sedan hoven stå i såpvatten 5-10 minuter (jag använder 2liters glassburkar). Efter dte häller du på det dessinficerande medlet (väteperoxid i dte här fallet) i springorna. Upprepa 2-3 ggr/vecka de två första veckorna, sen kan du trappa ned allteftersom.

Var noga med att hålla hoven torr och fri från skit.

Men blir det inte "geggigt" av strålröta? Min hästs stråle är alldeles torr och bara smular sönder sig... Hur ser det ut om de får svamp?

Vart får man tag i väteperoxid?

Det beror ju på vad du menar med 'geggigt' och 'torrt' ;) Om de får svamp drar strålen ihop sig, tex i mittstrålfåran så är den inte bred och öppen utan den är väldigt smal och trång. Det skadar inte att behandla om man säger så ;)

Jämför
framhov1 , framhov2
med
bakhov1 , bahov2

I framhoven har han både röta och svamp, i bak har han pyttelite röta och ingen svamp (i strålen). Du ser på framhoven att mittstrålfåran är både väldigt djup och trång.

Väteperoxid har de på apoteket.

hovar luktar alltid äckligt tycker jag.
be någon hovslagare kolla på det
men oftast kan det bli så denna årstiden när det är så torrt ute.
hovslagaren som skodde min häst för nåra veckor sedan sa det att det är så torrt ute, därför blir det så, han sa att det var som att verka i trä på hästen min..

Ok, tack för svaret!

Det ser inte alls likadant ut som på min pålle... :confused: Formen på strålen ser ut som vanligt på min men när jag kratsade ur hoven igår så smulade nästan hela strålen sönder sig (blev bara pulver av det alltså!) Han har inte några djupa strålfåror över huvudtaget, snarare tvärtom...

Men, men, det får nog bli lite väteperoxid och tjära iaf så får vi väl se vad som händer... Hovslagaren är tyvärr bortrest ett par veckor (pållen fick skor för drygt 1,5 vecka sedan och då sa inte hovslagaren nåt om att det var problem med hovarna... :crazy:) så hoom kan jag inte fråga...

Om hovarna luktar äckligt är något fel. De ska inte lukta alls.

Att verka i trä skulle ju vara lätt ;) jag tycker mer det är som att verka i sten :D

Min häst har haft svamp sk. white line. Det kan vara svårt att se med blotta ögat men det det är mjukare än vanliga hoven och vitare ser ut som kokoskött.
Min häst fick skära upp näst inpå hela frmsidan av hoven. Det skall vara så öppet som möjligt dom klarar sig inte när det är luftigt.

Lycka till!!!!

Upptäckte att det blev lika på min häst idag, strålen liksom smular sönder och det luktar lite illa. Inget på framhovarna men på båda bak.
Ska jag tvätta med väteproxid tro ???

Min häst hade exakt likadant i vintras på sina bakhovar. Hon stod då i spilta vilket måste ha vart orsaken trots min nogrannan mockning, för när jag flyttade henne till en box så slutade problemen. Mugg fick hon oxå av spiltan men som sagt båda åkommorna är borta nu!

Se till att va nogrann med hygienen dvs mocka petigt och kratsa hovarna på morgonen om hästen är uppstallad, eftersom annars sitter boven i dramat kvar under dagen. Itsället kan man på kvällen låta jorden som fastnat under dagen sitta kvar som skydd för bajset och urinen.

Kontakta ochså veterinär.

Han har aldrig haft så här förut, liiite bara förra sommaren när han gick på bete. Han går ju på bete nu också i gräshage. och det har ju regnat en hel del här så han går ju i blött gräs hela dagarna så hoven får ju aldrig riktigt torka. Kan det vara det tro.
Förra året gjorde jag ingenting åt saken och det försvann av sig själv efter ett litet tag bara..

Jag tycker också det låter som en hov som varit blöt länge. Ialla fall smuligheten. Lukten kan ju bero på svamp/röta.

Tänkte jag skulle ta in han ikväll och tvätta rent med grönsåpa o vatten och försöka ha han inne en stund så han kanske torkar lite, han står ju på spån och det torkar ju ur lite..hoppas vi.!

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka