Strålen "flikar" upp sig ?

fridiz

Trådstartare
Såg idag att strålen på en av min hästs hovar har "flikat" upp sig. Om ni förstår hur jag menar ;). ( det är på framhoven ).
Är det farligt på något sätt & vad borde man göra åt det?
Vad kan det bero på?

Han kom för ca 2 månader sedan då vi plockade av skorna. Rider med barfotaboots och han ömmar inget så länge jag använder dom.

Han kanske har trampat på nåt vasst så det skurit upp en bit? Vet inte exakt hur du menar med flika sig, men strålen nöts ju när den går på marken och det är helt normalt att strålen släpper horn som ser ut som flikar. Ring din Hovis om du är orolig. :-)

Såg idag att strålen på en av min hästs hovar har "flikat" upp sig. Om ni förstår hur jag menar ;). ( det är på framhoven ).
Vad kan det bero på?

Han kom för ca 2 månader sedan då vi plockade av skorna. Rider med barfotaboots och han ömmar inget så länge jag använder dom.

Är du med i gruppen barfotahov på FB? Där finns en massa tips om hovproblem!

Vad kan det bero på?

Hästar ömsar strålen, det är helt naturligt.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 946
Senast: Bowman
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 181
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 709
Senast: Claraclara
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka