Sv: Strålbensinflamationer
Personligen skulle jag kontakta en barfotaverkare eftersom just strålbenshälta är en av de sjukdomar som faktisk inte är så svårlösta så fort man rehabiliterat hästen utan skor. Jag är ingen barfotataliban och inte negativ till skor i stort men just rehabiltering av en levande hästhov tror jag inte att man kan göra med skor. Vet att ett flertal fall av just strålbenshälta har botats tack vare barfotagång och det ska inte var mer problematiskt än att få bort trycket från strålen och hoven i balns som jag har förstått det. Följande förklaring hittade jag på internet om du föredrar den mer traditionella vården/behandlingen.
Men som sagt, när ingenting annat fungerar så ha i minnet att denna behandling finns. Man har ingeting att förlora på att öppna sinnena.
Pete ramey tycker jag har vettig info och bilder på rehab på hans sida, samt är hans böcker enormt vettiga och intressanta (han har varit vanlig hovslagare i ett tiotal år)
http://www.hoofrehab.com/
Strålbenshälta är en kroniskt, ofta dubbelsidigt förlöpande sjukdom, som är lokaliserad till framhovarnas strålbensbursor. Det är mycket sällan som strålbenshälta förekommer på bakbenen. Ridhästen drabbas ofta av denna sjukdom, travaren nästan aldrig. Karakteristiskt är ett kort, stumt steg. Ryttaren anger att hästen går på bogarna och man tror ofta att smärtan är lokaliserad till bogpartiet. En häst med avancerad strålbenshälta vänder på bakdelen för att avlasta frambenen. Framhovarna sätts i marken med tåspetsen först. Bedövar man den ena framhoven blir hältan mer uttalad på andra frambenet.
Vid röntgenundersökning finner man ofta urkalkningshärdar i strålbenet. Diagnosen strålbenshälta får man inte ställa enbart på röntgenförändringarna. Den kliniska bilden måste också uppvisa för strålbenshältans typiska symptom. Orsaken är okänd. Bidragande till sjukdomens utveckling kan vara för högt hull, bristande motion och oregelbunden ridning, där intensiva perioder avlöser nästan helt stillastående. Är härten därtill uppstallad i en spilta blir stillaståendet helt nedbrytande.
Strålbenshältan, som hittills betraktats som en obotlig sjukdom, har under sista decenniet varit föremål för vetenskapliga studier framförallt i England & Danmark. Av speciellt intresse är de Danska
undersökningsresultaten, som visar att strålbenshältan kan läkas ut, om den upptäcks i tid innan det blivit spårbildning på strålbenet och sammanväxning mellan strålben och djupa böjsenan. Trycket från djupa böjsenan på strålbenet minskas med hjälp av en speciell belastningsteknik. Hästarna med strålbenshälta har blivit skodda med en ringsko med tre sömhål i varje halva. Skorna är handsmidda efter individuellt tagna mått samt brett tillpassade i trakterna och går bakåt till bkre kanterna av ballarna. Vid verkningen har avvikande tåaxlar korrigerats. Tryck på strålen från skon har så långt möjligt undvikits. En konvalescensperiod på tre månade med bra motion har rekomenderats.
I den Danska undersökningen meddelar man att 60% av på ovannämnda sätt behandlade hästar med strålbenshälta fungerar i arbete utan symptom.
Den engelska uppfattningen är att blodförsörjningen till strålbenet är störd på grund av åderförkalkning och blodproppsbildningar. Förbättring har erhållits med blodförtunnande medel som Dikumarin. Sannolikt ligger det en viss sanning i både den danska och engelska uppfattningen, då strålbenshältan syns vara en mycket komplex sjukdom. Ärftlig disposition för strålbenshälta kan föreligga.