Strålbensinflamationer

Penny_Lane

Trådstartare
Har någon här haft en häst med strålbensinflamation som blivit bra?

Min häst behandlades idag för andra gången för sitt högra strålben. Han såg bättre ut idag på volten men han va fortfarande halt i högervarv men är klockren på volt i vänstervarv och när man böjjer honom och på rakt spår. Till och med med grepp är han ohalt.. :confused:

Någon som varit med om samma??

Sv: Strålbensinflamationer

*Puttar* Nån måste ju ha haft en häst med strålbensinflamationer. Eller slår okunniga veterinärkliniker ihjäl dom på löpande band??:confused:

Vad är strålbensinflammation? Hur får man det och vad gör man?

Jag har bara hört talas om strålbenshälta.

Strålbenshälta kommer vanligen av en inflamation i slemsäcken runt strålbenet om jag har fattat det rätt alltså en strålbensinflamation.
Vid diagnos så tar man in hästen på röntgen trycker in en 1 dm lång nål (tjock med en smal nål inne i) denna nålen skall sedan sitta i slemsäcken eller vad det kan vara som är runt strålbenet (fråga mej inte hur det ser ut.. *spysmily* till de) sedan röntgar man hästen med nålen i i hoven om den sitter rätt så sprutar man med antiinflamatoriskt.

Min veterinär omnämde det som strålbensinflamation eller så va de jag som i villervallan missuppfattade honom. Hovleds och strålbens inflamation tyckte jag att han sa..:confused:

Personligen skulle jag kontakta en barfotaverkare eftersom just strålbenshälta är en av de sjukdomar som faktisk inte är så svårlösta så fort man rehabiliterat hästen utan skor. Jag är ingen barfotataliban och inte negativ till skor i stort men just rehabiltering av en levande hästhov tror jag inte att man kan göra med skor. Vet att ett flertal fall av just strålbenshälta har botats tack vare barfotagång och det ska inte var mer problematiskt än att få bort trycket från strålen och hoven i balns som jag har förstått det. Följande förklaring hittade jag på internet om du föredrar den mer traditionella vården/behandlingen.
Men som sagt, när ingenting annat fungerar så ha i minnet att denna behandling finns. Man har ingeting att förlora på att öppna sinnena. :love:
Pete ramey tycker jag har vettig info och bilder på rehab på hans sida, samt är hans böcker enormt vettiga och intressanta (han har varit vanlig hovslagare i ett tiotal år)

http://www.hoofrehab.com/

Strålbenshälta är en kroniskt, ofta dubbelsidigt förlöpande sjukdom, som är lokaliserad till framhovarnas strålbensbursor. Det är mycket sällan som strålbenshälta förekommer på bakbenen. Ridhästen drabbas ofta av denna sjukdom, travaren nästan aldrig. Karakteristiskt är ett kort, stumt steg. Ryttaren anger att hästen går på bogarna och man tror ofta att smärtan är lokaliserad till bogpartiet. En häst med avancerad strålbenshälta vänder på bakdelen för att avlasta frambenen. Framhovarna sätts i marken med tåspetsen först. Bedövar man den ena framhoven blir hältan mer uttalad på andra frambenet.

Vid röntgenundersökning finner man ofta urkalkningshärdar i strålbenet. Diagnosen strålbenshälta får man inte ställa enbart på röntgenförändringarna. Den kliniska bilden måste också uppvisa för strålbenshältans typiska symptom. Orsaken är okänd. Bidragande till sjukdomens utveckling kan vara för högt hull, bristande motion och oregelbunden ridning, där intensiva perioder avlöser nästan helt stillastående. Är härten därtill uppstallad i en spilta blir stillaståendet helt nedbrytande.

Strålbenshältan, som hittills betraktats som en obotlig sjukdom, har under sista decenniet varit föremål för vetenskapliga studier framförallt i England & Danmark. Av speciellt intresse är de Danska
undersökningsresultaten, som visar att strålbenshältan kan läkas ut, om den upptäcks i tid innan det blivit spårbildning på strålbenet och sammanväxning mellan strålben och djupa böjsenan. Trycket från djupa böjsenan på strålbenet minskas med hjälp av en speciell belastningsteknik. Hästarna med strålbenshälta har blivit skodda med en ringsko med tre sömhål i varje halva. Skorna är handsmidda efter individuellt tagna mått samt brett tillpassade i trakterna och går bakåt till bkre kanterna av ballarna. Vid verkningen har avvikande tåaxlar korrigerats. Tryck på strålen från skon har så långt möjligt undvikits. En konvalescensperiod på tre månade med bra motion har rekomenderats.
I den Danska undersökningen meddelar man att 60% av på ovannämnda sätt behandlade hästar med strålbenshälta fungerar i arbete utan symptom.
Den engelska uppfattningen är att blodförsörjningen till strålbenet är störd på grund av åderförkalkning och blodproppsbildningar. Förbättring har erhållits med blodförtunnande medel som Dikumarin. Sannolikt ligger det en viss sanning i både den danska och engelska uppfattningen, då strålbenshältan syns vara en mycket komplex sjukdom. Ärftlig disposition för strålbenshälta kan föreligga.

Intressant. Jag funderar på om trånga hovar kan vara upphov till strålbenshälta, och som i Penny_Lanes fall, strålbensinflammation.

min häst blev diagnosticerad med strålbenshälta sommaren 2001. Han fick på sig ett par specialskor, de var liksom böjda som botten på gungstol, eller hur man nu ska beskriva det, så han rullande fram, sen sänktes de ner och till vintern (eftersom de inte går att ha i komb m broddar) så hade vi arbetat oss ner till kraftigt tåriktade ringskor. Han har sedan dess inte visat någon form av hälta fram alls. Sedan 3 år tillbaka går han på helt vanliga skor och det fungerar super. Orsaken till hans hälta är inte helt utredd, men det han har alltid haft väldigt känsliga sulor och det året provade jag med snowgrips, och jag säger bara en sak, aldrig mer!! Hältan kom bara efter någon vecka och sedan efter många besök på sjukhuset så visade det sig att hältan satt sig i strålbenstrakten.

Denna häst fick tyvärr också spatt, så vi har lagt ner tävlandet eftersom all träning sker på hans villkor, och de dagar han inte känns helt ok så joggas han bara. Men han har inte varit halt fram på flera år nu, hoppas upp till 140 uppsuttet när han varit fräsch länge, har t o m löshoppats upp över 170 utan problem. Det jag märker av mest är intensiva dressyrlektioner, så det är nedlagt också, blir bara lättare dressyrlektioner. Men dessa problem är mer spattrelaterade...

Så förutsatt att du hamnar hos rätt vet. som är villig att experimentera och inte är rädd att ta hjälp av andra (denna gången hovslagare och andra vet. ) så finns det lösningar.

Lycka till!! Kan varmt rekommendera hovslagaren på det stora djursjukhuset en bit utanför V-ås...

En barfotaverkare är inget som jag tänker testa nej.
Det är säkert intressant men jag har en bra hovis som är utbildad i Sverige och tyskland och har jobabt i flera europeiska länder. Vi har i samråd med veterinär nu valt att sko min häst med äggskor och tårikta dessa. Antagligen något som min häst kommer att få gå med hela livet.

Jag tror inte att det i detta fallet är frågan om trånga hovar. Min häst har under en 2 årsperiod gått från storlek 2 till 6 i skor (blir lite annorlunda med ringskor) Han har inte trånga hovar på något sätt och uppkomsten av denna skada är ett mysterium men veterinär hovis och jag tror att den kan ha uppkommit då han gick med vanliga skor under en 3 veckors period i sommras. Landslagsveterinär kollade honom för 2 och ½ år sedan och sa att den hästen MÅSTE ha ringskor minst. Lägg för gudskull inte på honom vanliga skor. De e en tung häst och han landar tungt på sina framben i hoppningen.

Har varit hos en av de bättre veterinärerna i SKåne. Eller ja en av de 2 bästa..;) Han har i samråd med hovis och mina erfarenheter givit mej förslag på vilka skor han bör ha. Istället för ringskor rekomenderar han mej att ha äggskor. O dom skall läggas ut så långt bak som möjligt.. Hur de nu skall gå.. *S*

Är det för snabbare överrullning då och mindre belastning på strålbenet? Det var iallafall skälet till mina "gungstolsskor", de var liksom uppbockade i både tå och trakt. Lite svårt att förklara. Men fungerade som sagt. alltid spännande när man är hos hovis, hur de ska få saker att sitta fast. Det som var fascinerande var att när han fått på sig skorna första gången så fick vi gå ut i löpargången igen, och då var hästen helt ohalt. Fantastisk känsla. Då först började jag tro att jag kanske skulle slippa nödslakta honom.

Sen är det ju värsta säsongen nu att få något att sitta kvar dessutom. hemma hos oss är det ren lervälling vissa dagar och vissa dagar fruset knaggel. nej, nu är jag glad att vanliga skor är på igen. Det var alldeles för dyrt att åka 1½h till sjukhuset för att bli skodd fram och sen ha ut vanliga hovis för ett par bakskor. Skoningarna gick på många tusenlappar under en period. Men det fungerade, så då är det värt alla pengar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 849
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 411
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter