strålbenshälta

aglaonema

Trådstartare
Jag håller på och leta efter en häst att ta på foder och nu har jag hittat en. dessvärre har den strålbenshälta. Han har haft det sen han var 10 år och nu är han 17. Ägaren säger att man kan rida dressyr men att han inte hoppas mera. Han skos med ringskor och fungerar ok med dem men nu har han haft vanliga över vintern och ingen har haft tid att rida honom, får inte komma och provrida före dom skott om honom med ringskor. På hårt underlag kunde han enligt ägaren halta. :crazy:
Vad har ni för erfarenhet av strålbenshälta, brukar det kunna funka med dressyrridning? Är det dyrare att sko med ringskor än med vanliga? Kan man rida som vanligt på grusvägar etc.? Är det nåt särskilt man ska tänka på då man rider en häst med strålbenshälta? Kan dom ta skada av för mycket volter? Visst vore det bättre att låna en helt frisk häst men det är inte lätt att hitta en bra häst att ta på foder, såna vill ägarna sälja. Jag bryr mig heller inte om att det inte går att hoppa bara hästen kan gå dressyr på lättare nivå och kanske tävlas lite, han kunde LA dressyr.

Sv: strålbenshälta

Ja det är dyrare att sko med ringskor. Dessutom är det inte alla veterinärer som har möjlighet att ¨på plats i stallet 'smida' ringskor. OM man inte har sådan extrem tur att det finns fabriksproducerade ringskor som passar hästens hovar perfekt (och de är ändå dyra) så får hovslagare med utgång från en vanlig sko svetsa på en tvärslå. Detta måste göras efter att skon riktats, så hovslagaren måste ha möjlighet att svetsa på plats. Och du måste ha en plats där han kan göra det. Annars får man åka till hovslagarens smedja.

Dvs ringskor är dyrare, och det kan dessutom bli bökigare. MIn herre har ringskor, och jag åker till hovslagaren sommartid, vilket gör varje skoning till snudd på en heldagsutflykt. Dryga timmen med transport dit, sen sko (det tar längre tid än med vanliga skor med), sen dryga timmen hem. Vintertid så har vi i år provat ett system med att hovis varannan skoning riktar ett par extra skor, som han tar med sig hem och svetsar dit tvärslå på. Skorna läggs om två gånger. Det kräver dock att hovis skott hästen ett tag, och att det inte är några förändringar eller liknande man håller på med.

Tappsko med ringsko kan innebära att man får åka till hovis, trasas hoven sönder blir den tappade skon lätt för stor, och även om man hittar den kan den inte slås på igen utan man får göra en ny. Dessutom reagerar många strålbenshästar mycket negativt på tappskor, och blir väldigt besvärade/halta, dvs det är angeläget om att FORT få på den tappade skon.

Hur mycket dyrare ringskor är jmf med vanlig skoning varierar från hovslagare till hovslagare, men det brukar ligga på minst 300 - 400 kr påslag.

Strålbenshälta är en diagnos som omfattar alla problem härledda till strålbensområdet. Det finns dock en rad olika strukturer där som kan, ensamma eller i kombination med varandra, vara boven, så det är MYCKET svårt att säga att en häst med strålbenshälta 'är' si eller så. Den ena kan vara symptomfri (det går inte att bota) medan den andra inte ens kunde vara hagtomte.

Dessutom kan problemet blossa upp igen, eller stadigt försämras.

Menade ägaren att den kunde halta på hårt underlag MED ringskor eller var det utan?

Om du kan rida som vanligt på grusvägar beror helt på häst. Rent generellt så kan det mycket väl vara så att en sommar med stenhårda grusvägar blir för mycket för en häst med strålbenshälta. Å andra sidan så beroende på om senan är involverad, kan mjuka underlag reta med. Generellt så aningens mjukare (INTE tunga) brukar passa dem bättre, men som sagt - det är en enormt 'stor' diagnos, och beror väldigt mycket på individen och vilka strukturer som är inblandade.

Jag rek faktiskt INTE köp. Naturligtvis får du avgöra själv, men då måste du vara medveten om att en häst när som helst kan bli sämre av sin strålbenshälta. Hästen är nu avställd dessutom, så du vet faktiskt inte om den ens fungerar för den dressyrridning du vill. Jag är mycket skeptisk till när hästar med någon känd defekt säljs avställda. Ett ryttarbyta kan även hos en icke-defekt häst ge ledkänningar osv, risken ökar med en defekt häst. Och här har du en häst som stått hela vintern, och du vill träna oche v tävla lite dressyr. Men du har ingan aning om hästen 'tål' det.

Köp inte den.

Fast jag har ALDRIG tänkt köpa, utan ta på foder fast är det så där jobbigt med ringskor vet jag inte.:crazy:

Spelar det roll om det är den köpa hästen som är/blir halt och kostar veterinär, eller en köpt, egentligen? Visst, du kan ju lämna tillbaka den då, men se då till att det är inskrivet i kontraktet att hästen får återlämnas i sämre skick än den hämtades om strålbenshältan blir problem.

Hur 'krångligt' det är med ringskor beror till syvene och sist på om din hovslagare kan göra ringskor och om du har någonstans han kan stå och svetsa. Har du plats han kan stå, så kan ju det hela ske i hemmastallet som vanligt. Då är 'besväret' en ökad kostnad och lite mer tidsåtgång. Dvs inte så farligt. Men det kan som sagt bli en krångligare historia beroende på.

Ta dig inte an en häst med strålbenshälta. Den skulle antagligen må bäst i himlen om den är 17 och har haft strålbenshälta sen den var 10.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 717
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka