Strålbenshälta!

V

Villeroy

Jag har läst lite trådar om strålbenshälta här på buke man jag vill fråga igen. Vad är era erfarenheter?

Min är utdömd som ridhäst och träningshäst men kanske kan gå som promenadhäst. Vi provar PG-beslag nu.

Vad är egentligen sannolikheten att det kommer att fungera?
Jag förbereder mig för att ta bort honom.:(

Jag vill bara höra om ni vet hästar som har gått som promenadhästar. Funkar det verkligen?

Blir dom halta till och från? Är det något man får räkna med?
Vad görs iså fall åt den hältan?

Jag vill inte att han ska behöva stå i sjukhage titt som tätt...

Sv: Strålbenshälta!

Hejsan hej!

Ja kan försöka svara dig. Men andra kanske har andra erfarenheter.

Jag har ett sto här hemma som har haft en strålbensfraktur enligt ägaren (jag vill minnas att det stod fissur, men kan ha läst fel), detta sto går numera som avelsto. Flera veterinärer som jag har pratat me säger att detta gör mkt ont,KAN även göra ont på häst som bara går i hagen,dock behöver ju inte det betyda att det gör det på din.
TYVÄRR blir det aldrig mer ridhäst av "min" donna, men hon kan följa me som handshäst. Möjligtvis hon skulle kunna skrittas me en ryttare i god balans.

Strålbenet är sällan stilla just därför får dom lätt ont och hälta uppstår. "mitt" sto har *peppar peppar* dock inte varit halt (utom just vid skadetillfället)

Det är svårt att ge dig råd hur du ska göra me din häst då din häst kanske kan klara sig bra, men va mkt uppmärksam på hälta,värme el svullnad.

Lycka till!

Tack för ditt svar.
Ja det är ju just den här ovissheten som är lite jobbig. Man vet inte hur det kommer att gå...

Mitt tävlingsto som jag hade i hoppning fick strålbenshälta. Hon blev behanlad under en 8 månaders tid men börja alltid halta igen när jag skulle sätta igång henne!! Lätt då henne vara några månader och när jag började sätta igång henne igen var hon inte alls halt. Red henne i ca en månad men kändes inte helt ren i hoppningen så jag valde att låtta henne gå till avel. Hon är nu betäckt med Feliciano och är inte alls halt!

Min häst fick diagnosen strålbenshälta, han blev behandlad med Tuppkam+cortison i bägge strålbensbursorna. Skoddes med äggskor, samt fick Tildrendropp.
Skrittades uppsutten i 6 veckor innan återbesök.
Jag var helt övertygad om att han skulle bli utdömd, men när vi var på återbesök så var han en helt annan häst.
Innan behandlingarna så hade han steg typ som en B-ponny (han är en stoor häst) och nu så är det nästan "grand prix" steg!
Veterinären var helt chockad över hans svar på behandlingarna och nu så håller vi på att sätta igång honom på allvar.
Så det finns hopp även för hästar med strålbenshältor!
Det märks att han inte har ont längre, han söker sig självmant ner och är inte så spänd och stressad.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle läsa dessa länkar, lära mig mer om hoven och inte ge upp hoppet.

Jag tror att en utveckling är på väg till Sverige, debatteras redan i USA just nu. Reabilitering av hästar med hovproblem ska inte ske med olika beslag. Ny forskning stödjer detta.. Snälla läs länkarna, håller på med en översättning, kan maila den när den är klar om du har problem med engelskan.

Mumin
Barfota javisst men inte till vilket pris som helst

Liknande trådar

Hästvård Jag är så, så, så himla ledsen och uppgiven efter dagens besök hos veterinär och måste mest få skriva av mig och få lite råd hur jag ska...
2
Svar
35
· Visningar
2 535
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 204
Senast: Icfafn
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 358
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 761
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka