Strålbenshälta!!

R

reykurboy

Är nyfiken på ur en strålbenshälta visar sig?? Hur beter sig hästen då å vad är orsaken??

Strålbenshälta är en kroniskt och ofta dubbelsidig sjukdom som oftast "sitter i" frambenens bursor.
Steget blir kort och stumt. Man kan tro att hästen "går på bogarna".´
Har hästen svår strålbenshälta så vänder den på bakdelen för att avlasta framdelen. Hovarna sätts i marken med tåspetsen först.
Röntgar man benen ser man ofta urkalkningshärdar i strålbenet.
Man vet inte orsaken, men för högt hull, bristande motion och oregelbunden ridning är bidragande till sjukdomens utveckling. (Ev kan man ha kommit på orsaken nu)

Den mesta informationen har jag tagit från vad vi har lärt oss i skolan, men eftersom det står nästan samma saker i Håll Hästen Frisk (1999) så antar jag att det är därifrån man har tagit det.

Det står också att man har trott att det inte går att bota strålbenshälta, men att man har forskat mycket i Danmark och England och fått lyckade resultat på sina tester.

Sök också på strålbenshälta på tex Google, jag fick upp många träffar (som verkade rätt bra).

Jo, det kan man göra (såg förresten att många av träffarna på Google var olika typer av skor).

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 276
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar