Strålbenshälta och behandling

J

jordgubba

Är det någon som har en häst med strålbenshälta och vad har er häst fått för behandling? Min häst har precis fått diagnosen strålbenshälta och ska tillbaka till kliniken på måndag för att skos med specialbeslag. Innan besöket vill jag vara så förberedd som möjligt och frågar därför er vad ni/veterinären gjort för era hästar? Jag vill ju kunna diskutera ordentligt med veterinären om olika behandlingsmetoder, men just nu känner jag mig osäker och vet knappt vad det finns för behandling.

Hästen ska som sagt tillbaka till kliniken på måndag för specialbeslag. Han är även sprutat i hovleden med cortison (kommer tyvärr inte ihåg namnet på preparatet). Vi skulle börja så här och se vad som händer. Veterinären pratade dock om MR för att se var skadan riktigt sitter. Någon som gjort MR på sin häst? Vad gav det för utslag och hur gick ni vidare efter det?

Jag är jättenervös och orolig då jag förstått att prognosen är väldigt osäker. Den här hästen betyder allt för mig och jag gör nästan vad som helst, bara han mår bra och kan leva ett bra liv. Jag bor i Norrland men är beredd att åka långt för att han ska få så bra behandling som möjligt.

/Jordgubba som är väldigt tacksam för svar

Sv: Strålbenshälta och behandling

Man brukar väl nu behandla med Tildren o det ger en ganska bra behandling.

min undran är om det inte kommer sig av en för låg trakt- en negativ vinkel på hovbenet som ger ett för stort tryck på bursan o i sin tur strålbenet.

har ingen aning, men de som jag har sett har varit väldigt låga i trakten o lite platta.

Hej på dig! Min käre valack blev halt för ca fyra år sedan, det började med hovledsinflammation på bägge fram. Etfter ett tags kämpande och ett friskförklarande blev han halt igen. Vid bedövning släppte inte allt vid hovleden så vi röntgade och det fanns en pålagring på höger strålben (inte bra och vihöll på att tappa hoppet ordentligt...) Men vi testade tildren på honom och peppar peppar det håller än och var ca 3 år sedan. Röntgenbilderan såg till och med bättre ut nu när vi kontrollerade läget sist fast de egentligen inte kan det. Nu har han dock haft återfall i form av hovledinflammation en gång men blivit bra igen tack vare IRAP. Tyvärr fick jag rekommendationen av vet att lägga tävlingstankarna på hyllan och han fick bli promenadhäst( rakt fram i skogen i alla gångarter). Är din häst röntgad UA??? Gå tillbaka och kolla igenom mina trådar, inte alltid rolig läsning men det är lite blod, svett och tårar. Du får gå tillbaka ganska långt för att se tildrenavsnittet. Det har varit en lång väg och hoppas er går mycket bättre och mer smärtfri än vår. Hräligt att se att du vill kämpa, jag är precis likadan!

Förlåt.
Blandade ihop dig och TR. Ni verkar ju finnas norrut båda två..

Fungerar det bra för din häst nu?

Jag bor i södra Sverige! Min häst fungerar bra nu som promenadhäst, jag har skaffat en annan häst att tävla med. Risken är ju att de aldrig blir bra om man anstränger dem för hårt. Sedan tildrenbehandlingen har min pålle inte haft några problem med jus strålbenet, men viktigt är om hästen är röntgad och om ni har hittat röntgenfynd???
Sedan är det superviktigt med duktig hovis, jag åker 6 mil enkel resa till at kliniken varje gång det är dags för skoning!

Delvis kl.
Läste igår om ... var det Ramey??? som hade kommit på att man NOG inte skulle hålla på o kapa trakterna. hörnstöden o strålen- att de faktiskt fyllde en funktion.
Oxå med tanke på hur påverkat strålbenet blir av en låg trakt.

Hästarna rördes knappt o fick ha mkt slitmån- hov att stå på.

Hej på dig! Min käre valack blev halt för ca fyra år sedan, det började med hovledsinflammation på bägge fram. Etfter ett tags kämpande och ett friskförklarande blev han halt igen. Vid bedövning släppte inte allt vid hovleden så vi röntgade och det fanns en pålagring på höger strålben (inte bra och vihöll på att tappa hoppet ordentligt...) Men vi testade tildren på honom och peppar peppar det håller än och var ca 3 år sedan. Röntgenbilderan såg till och med bättre ut nu när vi kontrollerade läget sist fast de egentligen inte kan det. Nu har han dock haft återfall i form av hovledinflammation en gång men blivit bra igen tack vare IRAP. Tyvärr fick jag rekommendationen av vet att lägga tävlingstankarna på hyllan och han fick bli promenadhäst( rakt fram i skogen i alla gångarter). Är din häst röntgad UA??? Gå tillbaka och kolla igenom mina trådar, inte alltid rolig läsning men det är lite blod, svett och tårar. Du får gå tillbaka ganska långt för att se tildrenavsnittet. Det har varit en lång väg och hoppas er går mycket bättre och mer smärtfri än vår. Hräligt att se att du vill kämpa, jag är precis likadan!

Vad skönt att höra en "bra" historia, att din häst fungerar som promenadhäst iaf. Alltså inte bra att han har strålbenshälta, men att han ändå lever och fungerar drägligt :) Jag hoppas att min häst också får leva vidare, han är trots allt bara 7 år och alldeles för ung för att vandra vidare till de evigt gröna ängarna ;)

Min häst har inte haft just några symtom på att han skulle ha strålbenshälta, jag åkte in till kliniken för att göra en utredning eftersom han varit besvärlig att rida i höger varv och haft svårt att fatta höger galopp. Utöver det har det inte varit några problem. Han har sett lite oren ut i början av ett tömkörningspass, men efter uppvärmning har han gått kanonfint. För några veckor sedan började han tjaffsa ordentligt i ridningen men det fick sin förklaring i att han fått 2 vargtänder som är precis där bettet ligger. När vi väl kom till kliniken tyckte veterinären att han inte såg bra ut vid longering och bedövade hovlederna, det blev en markant skillnad och vi valde att röntga. Tyvärr såg vi att han hade förändringar på strålbenet på vänster framben. Vi ska som sagt på återbesök på måndag för att klinikens hovslagare ska sko honom. Vilka skor det blir är inte bestämt än. Efter det vet jag inte riktigt vad som händer, vi får ta en diskussion om det med veterinären på måndag. Hon pratade om MR i Uppsala om det inte blev bättre av skor + de kortisonsprutor han fått. Jag ska prata med veterinären om Tildren. Tack för tipset! Ska läsa igenom dina trådar också!

Han är min fina lilla häst och jag är inte beredd att släppa honom på ett bra tag. Han ska ju bli gammal hos mig! Känns extra jobbigt eftersom min andra häst fick diagnosen ringkota i båda bakbenen för ett halvår sedan och är pensionär nu.

Det är möjligt att min häst har låga trakter, dock inget jag tänkt på. Ingen av hovslagarna som skott honom har reagerat på det heller, tvärtom har de berömt hans superkvalitet och form på hovarna. Han är lite inåttåad och det är klart, det kan ju kanske spela in.

Jag ska diskutera med klinikens hovslagare på måndag och höra vad han säger. Han kanske är inne på din linje,jag får se på måndag. Uppdaterar då.

Tack för tipset om Tildren!

Kom på att jag hade lite frågor om Tildren ;)
Hur behandlade ni med Tildren? Läst om lite olika bud hur det ska användas.
Hur många gånger behandlade ni med Tildren?
Fick din häst några biverkningar?

Ska som sagt läsa igenom dina trådar, men tänkte att du kanske kan svara här :laugh:

Min häst fick åka in till kliniken och stå på dropp ett par timmar. Han fick också ngt kramplösande tror jag för magens skulle. Han reagerade ingenting, blev lite svettig men inget annat. Han har inte fått några biverkningar, i vårt fall var det en riktig mirakelkur kan jag säga:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 876
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 709
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka