Sv: Strålbens bursa
strålbenshälta med andra ord? Ingen rolig diagnos, slutar ofta inte speciellt bra.
Finns förändingar på röntgen?
Strålbensbursan är en slemsäck som ligger mellan leden och strålbenet. När den inflameras svullnar mjukvävnaden och skaver mot strålbenet. Det är ofta svårt att få en sådan skada utläkt eftersom det blir en ond cirkel av det hela. Det är ytterst få hästar som kommer tillbaka igen efter strålbenshälta. Vissa hästar kräver special skor, andra kanske klarar sig som promenadhästar. Många avlivas! Även om hästen svarat bra på första behandlingen så är det inte helt ovanligt att den snabbt blir sämre igen efter avslutad behandling. En av mina veterinärer jag hade till min häst förklarade det som att medlet man sprutar in i hoven vid behandlingen lägger sig som ett skyddande lager. Det skyddar hästen så länge medlet finns kvar. Undan för undan bryts medlet ner och när det är helt borta så är det dags att behandla igen eftersom inflamationen annars uppstår igen.
Problem med strålbenshälta ger även många sekundära skador eftersom hästen försöker avlasta hovarna.
Det finns ingen direkt orsak till varför vissa hästar drabbas. Några anledningar kan vara cirkulationsrubbningar, dåliga vinklar i benen, små hovar, för hårt underlag, för mjukt underlag, för hård belastning osv.
Hoppas att det går vägen med er häst!