Strålbens bursa

C

Cheeri

Våran ponny har fått diagnosen infl. i strålbens bursan. Har aldrig varit med om detta innan eller hört om det heller. Har ni???

Sv: Strålbens bursa

strålbenshälta med andra ord? Ingen rolig diagnos, slutar ofta inte speciellt bra.

Finns förändingar på röntgen?

Strålbensbursan är en slemsäck som ligger mellan leden och strålbenet. När den inflameras svullnar mjukvävnaden och skaver mot strålbenet. Det är ofta svårt att få en sådan skada utläkt eftersom det blir en ond cirkel av det hela. Det är ytterst få hästar som kommer tillbaka igen efter strålbenshälta. Vissa hästar kräver special skor, andra kanske klarar sig som promenadhästar. Många avlivas! Även om hästen svarat bra på första behandlingen så är det inte helt ovanligt att den snabbt blir sämre igen efter avslutad behandling. En av mina veterinärer jag hade till min häst förklarade det som att medlet man sprutar in i hoven vid behandlingen lägger sig som ett skyddande lager. Det skyddar hästen så länge medlet finns kvar. Undan för undan bryts medlet ner och när det är helt borta så är det dags att behandla igen eftersom inflamationen annars uppstår igen.

Problem med strålbenshälta ger även många sekundära skador eftersom hästen försöker avlasta hovarna.

Det finns ingen direkt orsak till varför vissa hästar drabbas. Några anledningar kan vara cirkulationsrubbningar, dåliga vinklar i benen, små hovar, för hårt underlag, för mjukt underlag, för hård belastning osv.

Hoppas att det går vägen med er häst!

Hur fick ni diagnosen? Det kan ju vara en svårställd diagnos.
Blev inte hästen ohalt vid t ex bedövning av hovled?
Vad har hästenvisat för symptom...
Nyfiken för jag har varit i samma sits men mi hade hunnit få förändringar, fast vi behandlade med tildren och han reds sedan som vanligt.

Min häst har haft inflammation i strålbensbursan. Grundorsaken var dock en inflammation i SI-leden.

Han har aldrig fått det igen.

ponnyn har sedan i vintras behandlats för inf i hovlederna och knäna bak i 3 omgångar. Har blivit friska förklarad och dotterna har börjat rida men efter en tid har ponnyn blivit sämre igen. Och så har det hålt på. Byte därför klinik och där fan de strålbens bursa vänster fram, knä höger fram och lite insida höger bak. Detta fan de med ultra ljud. Ponnyn har tidigare tävlat på hög nivå i dressyr. Hos oss skulle han fungera som läromästare i dressyr till våran 9 åriga dotter. Så han har inte gått speciellt hårt hos oss om man gämnför med hans tidigare liv. Han är 10 år.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 290
Senast: annikarun
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
939
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 101
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka