Strålben.

B

bussig

Har köpt mig ett avelsto med ömma framben. Endast till avel pga ömheten. Enligt vet så sitter det i strålbenet. Nu undrar jag om sånt här kan vara ärftligt? Finns det någon här som har erfarenhet av denna hälta.

Sv: Strålben.

Tar man inte reda på sånt innan man köper hästen till avel?!? :confused:

Enligt den vet så var det ok att avla och att det inte var ärftligt. Man litar ju på vet ord. Men nu har jag läst att det kan vara ärftligt.

För det första så satt jag inte in denna fråga för att få taskiga svar. så ni som inte har ett vettigt svar kan ju låta bli att svara. Till dig som svarade snällt(nephthys)-Jag vill inte kalla det för hälta igenterligen.Hon är kort i sin gång(stel) och onormal hovisättning i marken(enl vet) är öm på morgonen när man släpper ut henne.Det blir bättre när hon varit ute en stund.

m a o en strålbenshälta.
Jag har hört att strålbenshälta "värmer ur" och det verkar ju stämma på din häst.Kort steg osv härrör också till strålbenshälta.
Så näe,jag skulle inte avla på det stoet.vad som är räfligt eller ej vet jag inte,men som en spekulant,så skulle jag dra öronen åt mig och hålla hårt i plånboken om jag visste att mamman var avelssto pga strålbenshälta.

bussig skrev:
Har köpt mig ett avelsto med ömma framben. Endast till avel pga ömheten. Enligt vet så sitter det i strålbenet. Nu undrar jag om sånt här kan vara ärftligt? Finns det någon här som har erfarenhet av denna hälta.

Det är väl ingen som riktigt vet om strålbenshälta är ärftligt eller inte. Själv skulle jag inte köpa en fölunge med en mamma som hade strålbenshälta. Det är så stora risker med hästar ändå så varför chansa?

hej bussig
Vet inte om det är ärftligt....men fundera nog innan du avlar på detta sto..... att ha föl i magen för stoet innebär extra tyngd och belastning och har hon redan ont av sin egen vikt blir det ännu mer plågsamt och bära på ett föl oxå, du kan ju inte ge henne smärtstillande om hon ska var "gravid"....
Du kan alldeles säkert hitta ett annat sto som mår bättre.

Strålbenshälta kopplas ofta till vissa exteriöra detaljer och hovformer.
Och JA, det är ärftligt.

De symptom du beskriver ovan är väldigt typiska just för strålbenshälta. Hästne är inte alltid direkt halt, men den lider av smärtor som kommer från strålbensregionen.
Sätter den möjligtvis ner tån före trakten när dne sätter ner framfötterna? DET gör de nämligen för att avlasta strålbensområdet...

Sammantaget, jag hade INTE använt detta sto i avel...
Och hålllr faktiskt med den ovan som undrade ovarför du inte tagit reda på detta INNAN köpet?? (sen kan man ju undra vilken skola veterinären har gått i, eftersom alla andra vet att det ÄR ärftligt... Kanske inte sjukdomen i sig, men benägenheten att få den, eftersom det är kopplat till exteríören)

När mitt sto drabbades av strålbenshälta för 2 år sedan funderade vi på om hon skulle kunna gå till avel då hon inte fungerade till ridning. Vi tog upp det med behandlanade vetrinär som tydligen ska vara en av de duktigaste i sverige på stålbenshältor (enl han själv iaf) och hade då en forskning runt stålbenshältor. Han sa då att man inte hade ngr bevis på att det skulle vara ärftligt, men att det var möjligt/troligt att det kunde vara så. Nu blev hon så pass dålig att jag aldrig hade låtit henne bära på ett föl iaf och hon togs bort.

Jag skulle aldrig avla på ett sto (eller hingst) där den bär på ngn skada/sjukdom som KAN vara ärftlig, finns så mkt våra hästar kan drabbas av ändå att man inte behöver riksera att göra saker ännu värre. Detta är dock min egna åsikt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 771
Senast: Claraclara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 249
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka