Strålarna ser konstiga ut

Hippocampus

Trådstartare
Min unghäst har fått underliga strålar. Hovis kommer ut på onsdag (ny hovis). 3 st av strålarna är vääldigt tjocka och stora och en stråle har sjunkit in i hoven. Är de andra så tjocka för att ena strålen har sjunkit in?

Vad kan problemet vara?

Vi hade hovis för 4-5 veckor sedan och detta har kommit nu på en vecka typ. Vi har bytt stall och foder, kan det vara en reaktion? Det är en annan hage, mycket mindre.

Hästen är inte allmänpåverkad, inte halt, ingen feber utan helt normal. Ingen värme i ben eller hovar.

Sv: Strålarna ser konstiga ut

Jag vill alltså veta vad jag kan göra fram till onsdag. Hennes hålvägg sköter jag om med vatten o jodopax. Hålväggen är inte på samma hov som insjukna strålen utan på andra benet.

Alltså strålen har nog snarare trillat loss, sjunka in kan den inte göra. Vad jag vet, då lär hästen iaf bli halt.

De kan fälla strålarna sådär ibland, kanske efter en blöt period, ibland om de fått lite röta i strålfårorna.

Inget konstigt, inget att göra. Se till att hovis skär rent strålarna ordentligt sen bara, sen kan du dagligen spraya på lite sånt "hovrens" som finns att köpa på Hööks, det brukar hjälpa för att hålla nytt snusk borta.

Tack! Känns lite lugnare då. Ja kanske trillat loss, har du ngn bild på sånt? Det finns ju en stråle på hoven (tur är väl det) men som sagt, ser så insjunken ut. Varit geggigt ett tag, dock bra dränering i hagarna och jag har haft på lite medel, nu är det torrt i hagarna.

Det låter som den gamla strålen har lossnat jag och den nya är förhoppningsvis helt frisk. Troligtvis kommer de andra lossna också.

Hästens strålar skall vara stora det är som en hunds trampdynor. Gå in på
SvenskaHovskolan.se och titta o läs. Mycket som man kan läsa hur hoven fungerar.
Jag har själv ändrat uppfattning om "hur det skall vara". Har förut haft skodda hästar i 8 år men tänkt om.
Lycka till med hovar!

Nej, inga bilder tyvärr. Men om du tittar noga på de "stora" strålarna, titta nära sulan, nere i fåran och i mittfåran närmast ballarna. Om det är lite geggigt/smuligt/svart där som man liksom kan skrapa bort med hovkratsen så är det nog "på väg" på de andra också.

Jag upplever att om man inte trimmar strålen tillräckligt(eller att den slits normalt) så kan strålarna bli lite för stora och skapa fickor i fårorna som blir grogrund för lite röta, och då kan det bli så att hela eller stora delar av strålen lossnar i ett sjok.
Normalt ska strålen slitas och växa till kontinuerligt, för när det blir sådär så blir strålen mer ömtålig och hästen kan få ont på grus osv.

Det behöver inte vara just väta eller leriga hagar som gör att de får röta, efter de senaste jätteblöta månaderna ser mina båda barfotingar toppenfina ut, inge röta alls. Men efter sommaren hade de båda litegrann.
Min hovis rekommenderade som sagt Hööks hovrens(blå lösning) att spraya på dagligen tillsammans med att man trimmar strålarna rätt, och det har funkat toppenbra.

Den enda gången som min 21-äriga häst har "tappat" sina strålar var när den hade fång.

Svullna strålar beror på att de överbelastas. De får inte sticka upp ovan skon.

Ja, fång har ju kommit upp i huvudet såklart men hästen har aldrig varit dålig och hovslagaren har aldrig nämnt något om hovarna. Jag tog ju ut en ny hovis för hålväggen för jag kände att den jag hade inte verkade bry sig och den ny hovisen sa att hästen hade understuckna trakter, inget mer.

Nu har vi ju flyttat och ska få en ny hovis igen. Det känns som de andra är lite svullna, strålarna alltså. Ska se om jag kan ta en bild i helgen.

Hästen går barfota och är 2 år.

Det är när den blir för stor.

Du som tror på hovskolans idéer måste tänka på vad som sitter ovan strålen. Läs på lite anatomi. får hästen en överbelastad elastisk puta o bursa- som de får när hovbenet är HELT markparallellt vid stillastående, så gör hovmekanismen( belastning när hästens egen tyngd pressar mot underlaget) att det trycks ihop för mkt eller har ett konstant tryck.
Som på en bil med trasig fjädring.
Hovbenet fjädrar neråt vid varje steg o därför ska det inte vara i botten när hästen står stilla- ej helt mark´parallellt.

Har man otur kan även strålbenet utsättas för skada.

Hästens strålar skall vara stora det är som en hunds trampdynor. Gå in på
SvenskaHovskolan.se och titta o läs.
Jag har själv ändrat uppfattning om "hur det skall vara".

Det har jag oxå. sedan undrar jag hur många gånger om året som hundarna byter trampdynor.

Ja, fång har ju kommit upp i huvudet såklart men hästen har aldrig varit dålig och hovslagaren har aldrig nämnt något om hovarna. Jag tog ju ut en ny hovis för hålväggen för jag kände att den jag hade inte verkade bry sig och den ny hovisen sa att hästen hade understuckna trakter, inget mer.

Nu har vi ju flyttat och ska få en ny hovis igen. Det känns som de andra är lite svullna, strålarna alltså. Ska se om jag kan ta en bild i helgen.

Hästen går barfota och är 2 år.

ca 2 ggr/år "byter" hästen sulhorn och strålhorn eftersom dessa horn växer precis som vägghornet, dock endast med 1/3 dels hastighet v.s. vägghornet.

om man vid verkning inte renskär sul/strålhorn från gammalt dött så släpper det med tiden och under detta förväxta döda horn finns den nya friska strukturen.

Det kan vara så att det endast är det gamla döda hornet som är på väg att släppa och på en bild är det mkt lätt att se om det är så.

Är det så så är det bara att skära bort det gammla döda hornet med hovknivarna så kommer den nya friska strålen fram .

Det låter inte som att det är ngt du behöver oroa dig för utifrån hur du förklarar det.

Tack alla!! Jag har pratat med hovis också och han säger som er, inga problem, inget att oroa sig över, han kollar över det på onsdag och jag ska sluta oroa mig. Så det gör jag :)

Jag inser att jag måste investera i en bok om hovar så jag lär mig mer!

Är det "alltid" så att de byter 2 ggr/år, eller beror det på slitaget delvis?
Jag upplever inte att mina barfotingar byter så markant 2 ggr per år, däremot känns det som att efter en period med dåligt slitage/dåligt efterhållen verkning så kan det bli som en dubbelsula som "plötsligt" trillar bort.

Jag tänker att skodda hästar väl inte sliter på sula/stråle som barfotingar, men upplever du att det är samma fällningsintervall oavsett skor eller ej?

Är det "alltid" så att de byter 2 ggr/år, eller beror det på slitaget delvis?
Jag upplever inte att mina barfotingar byter så markant 2 ggr per år, däremot känns det som att efter en period med dåligt slitage/dåligt efterhållen verkning så kan det bli som en dubbelsula som "plötsligt" trillar bort.

Jag tänker att skodda hästar väl inte sliter på sula/stråle som barfotingar, men upplever du att det är samma fällningsintervall oavsett skor eller ej?

Nu "fäller" ju inte hästar sitt vägg/sul/strålhorn och det finns ingen regel utan undantag.

Rent generellt så beror tillväxten på om strukturerna utsätts för fysiologiskt optimal belastning.

Det kan ju även bero på att hovslagaren inte verkat strålarna och att hästen inte sliter dem själv.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 645
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka